مدیر شبکه‌ العالم تاکید کرد:

راه اندازی ماهواره ملی یک نیاز اساسی

مدیر شبکه‌ العالم با تأکید بر ضرورت راه اندازی ماهواره ملی به عنوان یک نیاز اساسی و اصلی؛ افشاگری رسانه‌های ایرانی، ضریب نفوذ و نقش برجسته‌ آْنها در بیداری اسلامی را دلیل اصلی برخورد با این رسانه‌ها توسط غرب برشمرد.
کد خبر: ۵۴۴۰۷۷
راه اندازی ماهواره ملی یک نیاز اساسی

«سید احمد سادات» روز یکشنبه در سالگرد راه‌اندازی شبکه خبری العالم در مصاحبه با ایسنا، گفت: ماهواره ملی به عنوان یک نیاز اساسی و اصلی بوده و هست و هر چه ساخت و ارسال آن دیرتر اتفاق افتد ممکن است تبعات جبران ناپذیری داشته باشد.

وی خاطرنشان کرد: اگر قرار است که در مقابل رسانه‌های دیگر قد علم کنیم باید یک ماهواره مستقل داشته باشیم چرا که استفاده از ماهواره‌های جایگزین دیگر نیز دوام اندکی دارد و در نتیجه فشار لابی‌های صهیونیستی و غربی آنها نیز به مرور سرویس‌های خود را قطع کرده و می‌توانند ما را دچار چالش جدی کنند.

سادات در خصوص قطع العالم از روی ماهواره‌های عرب ست و نایل ست گفت: این موضوع  به آبان 88 برمی‌گردد. در کشورهای عربی دو ماهواره اصلی وجود دارد که بسیاری از مخاطبان در کشورهای عربی از طریق این دو ( عرب ست و نایل ست) به شبکه‌های ماهواره‌یی دسترسی دارند. از سه سال قبل ما را از این دو ماهواره اصلی قطع کردند و این تصمیمی بود که توسط پنج کشور مرتجع عربی گرفته شد و بیشترین فشار در آن مقطع از سوی رژیم‌های عربستان سعودی و مصر بود.

وی افزود: از همان زمان بارها به مسؤولان گوشزد شد که به فکر چاره باشند چون مقابله با العالم مقدمه‌ای برای برخورد با سایر شبکه‌های مستقل، همسو و حامی جریان مقاومت در منطقه است.

مدیر شبکه العالم ادامه داد: حتی در آن زمان درخواست شد که جمهوری اسلامی ایران به دنبال ماهواره ملی باشد ولی متاسفانه این اتفاق نیفتد و منجر به این شد که به مرور زمان این برخوردها شدت پیدا کند و در حال حاضر نیز هم غرب و هم کشورهای مرتجع عربی با تمام توان با رسانه‌های ایران مقابله می‌کنند.

سادات اظهار داشت: به نظر من در این خصوص توسط مسؤولان کوتاهی صورت گرفته و اگر آن کوتاهی‌ها نبود شاید امروز ایران دارای یک ماهواره ملی بود؛ حتی به یاد دارم که معاون برون‌مرزی و رییس سازمان صداوسیما هم این موضوع را در مقاطع مختلف و حتی در مجلس مطرح کردند، که متاسفانه تمام تلاش‌های صورت گرفته نتیجه‌ای در بر نداشت و این اقدام صورت نگرفت.

وی درباره‌ اینکه در صورت قطع یک شبکه از ماهواره از چه راه‌های دیگری می‌توان با مخاطب ارتباط برقرار کرد؟، به خبرنگار ایسنا گفت: علاوه بر اینکه به دنبال ماهواره‌های جایگزین رفتیم، ضریب نفوذمان را در شبکه‌های اینترنتی افزایش دادیم و پخش استریم شبکه العالم را از طریق سرورهای مختلف ایجاد کردیم، کار به جایی رسید که پخش اینترنتی ما جایگاه بسیار بالایی را در بین پخش اینترنتی شبکه‌های تلویزیونی پیدا کرد.

سادات با تشکر از تدابیر اتخاذ شده در حوزه برون مرزی صداوسیما گفت: خوشبختانه با درایت و دوراندیشی معاونت برون مرزی، توانستیم مشکلات سیگنال‌رسانی را به طرق مختلف حل کنیم در واقع اگر این تدابیر نبود وضعیت ما بسیار دشوار و تاثیرات آن بسیار زیاد بود.

سادات افزود: با کمک حوزه‌ی ستادی در معاونت برون‌مرزی اپلیکیشن‌های مختلف موبایل را در شبکه العالم توسعه دادیم و با توجه به اینکه در یکسری از کشورها شبکه العالم را فیلتر کردند، برای مقابله با عملیات فیلترینگ خبرها را از طریق خبرنامه ارسال کردیم، علاوه بر آن از طریق شبکه‌های اجتماعی مختلف نظیر فیس بوک، توییتر، یوتیوب گوگل پلاس و... به انتشار اخبار و اطلاعات پرداختیم.

وی علت قطع رسانه‌های ایران از روی ماهواره را هراس غربی‌ها از افشاگری رسانه‌های ایران دانست و گفت: افشاگری‌های العالم و رسانه‌های همسو برای آنها گران تمام می‌شود؛ عربستان جزو 10 کشوری است که بیشترین استفاده از توییتر را دارد و یکی از دلایل اصلی آن این است که مردم نمی‌توانند به هیچ طریقی صدای خود را به خارج برسانند پس روی آوردند به شبکه های اجتماعی و العالم در این موقعیت با ایجاد ارتباط با مردم و بسیاری از این شبکه‌های اجتماعی توانسته است نقش موثری در شکستن سانسور خبری ایفا کند.

مدیر العالم درباره جایگاه این شبکه در بین سایر شبکه‌های عربی اظهار داشت: نظرسنجی‌هایی که از طریق سازمان صدا وسیما و شبکه‌های رقیب ما صورت گرفته، نشان می‌دهد که العالم بین چهار و پنج شبکه برتر در خاورمیانه است. آخرین نظرسنجی در اوایل امسال انجام شد که نشان می‌دهد شبکه العالم در عراق جزو پنج شبکه اول است. نظرسنجی‌های انجام شده توسط شبکه‌های بی بی سی، الجزیره، ابوظبی و المنار نیز حاکی از آن است که جایگاه ما در کشورهای عربستان، کویت، یمن، بحرین و عراق ارتقا یافته است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها