یک هفته پس از پایان بیست و هشتمین جشنواره موسیقی فجر، معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در گفت‌وگویی مفصل با جام‌جم با مثبت ارزیابی کردن و پربار دانستن جشنواره از اندیشیدن تمهیداتی برای حضور مداوم و اجرای منظم گروه‌های موسیقی محلی و نواحی در تهران خبر داد.
کد خبر: ۵۴۳۸۳۲
سالن‌های پایتخت در اختیار موسیقی‌های محلی و نواحی

حمید شاه‌آبادی در حالی از حمایت همه جانبه از گسترش موسیقی اصیل و بویژه نواحی و محلی ایران سخن گفت که در مورد موسیقی پاپ معتقد بود باید محدودیت‌هایی اعمال شود.

او گفت: ما در تبلیغ حوزه موسیقی پاپ و نصب بیلبورد برای آن محدودیت‌های زیادی قائل شده‌ایم. بنده از گفتن این موضوع هیچ ابایی ندارم، چراکه موسیقی پاپ، وارداتی است.

معاون هنری وزارت ارشاد با اشاره به اجرای موسیقی محلی توسط گروه لیان و همچنین حضور چند گروه موسیقی محلی دیگر در جشنواره گفت: همان طور که مردم و مخاطبان دیدند استقبال بسیار خوبی از موسیقی نواحی و محلی شد و این نشان می‌دهد سیاست‌های ما در حمایت از آنها و مسیر برگزاری جشنواره درست بوده است.

به گفته شاه‌آبادی تالار رودکی و چند سالن دیگر تا آخر اسفند به اجرای گروه‌های موسیقی فولکلور و محلی اختصاص خواهد یافت تا برای گروه‌های استانی موفق، فرصت یک بار حضور و اجرای موسیقی در تهران فراهم شود.

او در ادامه تاکید کرد: اما این فرصت حضور به شرطی ارزش دارد که رسانه‌ها هم یاری کنند و این موضوع را بین مردم جا بیندازند تا با استقبال روبه‌رو شود و بین مردم جایگاه خود را پیدا کند.

او درباره چگونگی انتخاب گروه‌های استانی برای شرکت در این طرح توضیح داد: گروه‌های موسیقی محلی موفق و مستعد را در سراسر کشور شناسایی کرده‌ایم و بر همین اساس فرصت این اجراها را در اختیارشان قرار می‌دهیم. همچنین پس از اجرای مرحله اول این طرح در استان تهران، به این سمت حرکت خواهیم کرد که بتوانیم این طرح را در دیگر استان‌های کشور هم عملی کنیم.

تبلیغات موسیقی در سطح شهر

او درباره انتقاداتی که اهالی موسیقی درباره تبلیغ موسیقی در سطح شهر تهران دارند، گفت: موسیقی پاپ کاملا وارداتی است و ما اگر بخواهیم فضا را برای تبلیغ گسترده آن فراهم کنیم به موسیقی اصیل ما لطمه خواهد زد.

معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد: اولویت ما در نصب بیلبوردها و تبلیغ موسیقی برای کنسرت‌های موسیقی ایرانی و فولکلور است و برای تبلیغ این گروه‌ها نقش حمایتی هم داشته و یاری‌شان می‌کنیم.

شاه‌آبادی همچنین تاکید کرد: نوع موسیقی که در یک جامعه تبلیغ می‌شود، بر زندگی مردم تاثیر بزرگی خواهد داشت. بنابراین موظفیم موسیقی را تبلیغ کنیم که زندگی مردم را به سمت و سوی تعریفی مطابق با نگاه‌های ایرانی ـ اسلامی پیش ببرد.

او ادامه داد: خوشبختانه گروه‌های موسیقی پاپ در این دوره از جشنواره درباره اتفاقات مربوط به دوران انقلاب و جتگ تحمیلی کارهایی ارائه کردند و همین که در مسیری همسو با دهه فجر حرکت کردند، شایسته قدردانی است و امیدواریم این مسیر ادامه پیدا کند.

جشنواره موسیقی نواحی، بهار 92

معاون هنری وزارت ارشاد همچنین درباره برگزاری جشنواره موسیقی نواحی که چند بار به تعویق افتاده است، گفت: جشنواره موسیقی نواحی قطعا در بهار 92 برگزار می‌شود. این جشنواره پیش از این در تهران و کرمان برگزار شده، اما بنا به دیدگاه‌های متفاوت و اختلاف نظرهایی که وجود داشته با تعویق روبه‌رو شده است. سعی کردیم همه نظرات را جمع کنیم و بتوانیم با تعریف واحدی به کار ادامه دهیم.

شاه‌آبادی درباره برگزاری این جشنواره به نکته دیگری هم اشاره کرد؛ نکته‌ای که این روزها درباره همه برنامه‌ها و جشنواره‌های فرهنگی از آن سخن به میان می‌آید: برای برگزاری این جشنواره اعتبارات مالی نیاز داریم و در حال رایزنی برای تامین بودجه آن هستیم.

اجرای موسیقی محلی؛ گامی در راه حفظ آن

صحبت‌های شاه‌آبادی مبنی بر توجه به موسیقی‌های محلی و نواحی، موافقانی هم میان کارشناسان دارد و آنها معتقدند برگزاری جشنواره موسیقی نواحی از یک سو و ایجاد فرصت اجرای موسیقی‌های بومی در شهرهای مختلف ازسوی دیگر می‌تواند به حفظ، بالندگی و پویایی این موسیقی و همچنین موسیقی کل کشور بینجامد.

جهانگیر نصر اشرفی، پژوهشگر موسیقی و از پدیدآورندگان دانشنامه موسیقی ایران گفت: موسیقی نواحی در تمام این سال‌ها نادیده گرفته شده است، درحالی‌که این موسیقی صرفا موسیقی نیست، بلکه بخش مهمی از دستاوردهای تاریخی و رویدادهای اجتماعی و فرهنگی ما را در خود نهفته دارد و در دل فرهنگ شفاهی ایران رخنه کرده است.

او ادامه داد: وقتی شرایط برای حضور این موسیقی‌ها در جامعه فراهم شود، مردم به فرهنگ اصیل ایرانی خو می‌گیرند و تا حدودی مشکل نفوذ موسیقی‌های غربی هم بین جامعه و جوانان حل می‌شود.

فواد توحیدی، نوازنده و دیگر پژوهشگر موسیقی نواحی هم بر این باور است که این روزها فقط موسیقی نواحی را در سطح ملی یا جهانی ثبت می‌کنند که این کار کمک چندانی به زنده ماندن این‌گونه موسیقی نمی‌کند و تنها به آن جنبه موزه‌ای می‌بخشد.

این نوازنده ادامه می‌دهد: موسیقی باید اجرا شود، مردم بشنوند و متولیان فرهنگی و سازمان‌هایی چون صدا و سیما و وزارت ارشاد هستند که می‌توانند مردم را با موسیقی و فرهنگ ایران آشنا کنند و حضور گروه‌های موسیقی بومی به‌صورت چرخشی در پایتخت و دیگر استان‌ها گامی بزرگ در راه آشنایی مردم با این نوع موسیقی است.

زینب مرتضایی‌فرد - گروه فرهنگ و هنر

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
هاشم زاده
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۰۵ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۷
۰
۰
با سلام و احترام اینجانب دانشجوی كارشناسی ارشد مدیریت جهانگردی دردانشگاه علامه طباطبایی تهران هستم كه موضوع پایان نامه ام در رابطه با موسیقی های محلی است كه در این رابطه نیاز دارم با تعدادی از افراد خبره در این عرصه صحبت كرده تا بتوام پرسشنامه هایم را تكمیل كنم بدین طریق از شما میخواهم در جهت توسعه و حفظ فرهنگ ایرانی مرا در این پژوهش كمك كنید-چگونه می توانم اطلاعاتی در رابطه با جشنواره های موسیقی محلی و فولكلور اطلاعاتی بدست بیاورم وبا چند استاد موسیقی مصاحبه كنم؟

نیازمندی ها