این روزها همه به فکر خانه‌تکانی‌اند. همه می‌خواهند محیط زندگیشان تمیز و دور از هرگونه گرد و غبار و آلودگی باشد اما برخی، چنان درگیر تمیز کردن و نظافت می‌شوند که سلامتی خود را نیز فراموش می‌کنند و به همین دلیل برای این افراد روزهای سال نو، با کمردرد، گردن‌درد، پادرد و... شروع می‌شود.
کد خبر: ۵۴۳۶۱۱

ابتدا بهتر است به خاطر داشته باشید که خانه‌تکانی نباید سریع و تنها در چند روز انجام و تمام شود؛ بنابراین به خودتان فرصت کافی بدهید و بتدریج خانه را تمیز کنید. انجام حجم زیادی از کارهای خانه، بخصوص کارهای سنگین، سبب آسیب دیدن شما و تهدید سلامتی‌تان می‌شود.

دکتر غلامعلی عکاشه، رئیس انجمن ارتوپدی ایران می‌گوید: «بتنهایی خانه‌تکانی نکنید. خانه‌تکانی بدون کمک دیگران موجب می‌شود که فرد مجبور شود اجسام سنگین را بتنهایی بلند کند یا از روی اجسام بلند و ناپایدار مانند چهارپایه‌های لق و نامناسب، سقوط کند. برخی افراد هنگام خانه‌تکانی دچار شکستگی پا می‌شوند و هنگامی که قصد دارند به دیگران در مورد وضعیت خود اطلاع دهند، ممکن است بار دیگر زمین ‌بخورند و دستشان نیز دچار شکستگی ‌شود»

آسیب‌های شایع در خانه‌تکانی

هنگام خانه‌تکانی و تمیز کردن در و دیوار و سقف، اغلب افراد بدون توجه به مسائل ایمنی از چهارپایه‌ها و نردبان‌هایی که در دسترس دارند، استفاده می‌کنند. همین امر و غفلت از این‌که این وسایل مناسب خانه تکانی نبوده و تحمل وزن آنها را ندارند، باعث می‌شود مصدومیت‌های مختلفی بر اثر سقوط از بلندی برای کسی که مشغول کار است پیش آید.

دکتر عکاشه با اشاره به این‌که بیشترین صدمات در روزهای خانه‌تکانی مربوط به افتادن از چهار پایه و نردبان است، می‌گوید: «بیشترین آسیب جدی ناشی از خانه‌تکانی بی‌توجهی به اختلاف سطوح و بالا رفتن از میزها و چهارپایه‌های لق است.»

از این رو، یکی از نکات ضروری بویژه برای روزهای آخر خانه‌تکانی تدارک وسایل مناسب و ایمن مورد نیاز برای کارهای مختلف و نظافت است.

علاوه بر این بارها در رسانه‌ها شنیده یا خوانده‌ایم که به دلیل عدم رعایت شیوه‌های مناسب بلند کردن و جابه‌جایی اجسام سنگین، افراد مختلف بویژه خانم‌ها دچار گرفتگی‌هایی در ناحیه کمر و عضلات مختلف می‌شوند.

رئیس انجمن ارتوپدی ایران با ذکر این نکته که بلند کردن اجسام سنگین یا افتادن این گونه اجسام روی سر، دومین آسیب شایع ناشی از خانه‌تکانی به شمارمی‌آید، می‌گوید: «زمانی که فرد برای بلند کردن اجسام سنگین از زمین خم می‌شود تا 40 برابر به زانوها، مچ پاها، کمر و گردن او فشار وارد می‌شود. به افراد توصیه می‌شود برای بلند کردن اجسام سنگین بنشینند و سپس آنها را بلند کنند تا کمر و ستون فقرات آنان حداقل فشار را تحمل کند.»

وی همچنین با تاکید بر مراقبت از اندام‌های مختلف بدن توصیه می‌کند: «هنگام خانه‌تکانی از دست و پا به عنوان اهرم استفاده نشود. در حالی که برخی از افراد چون نمی‌توانند جسمی را براحتی حمل کنند، از دست یا پای خود برای هل دادن آن استفاده می‌کنند. غافل از این‌که این کار و بلند کردن اجسام با یک دست باعث وارد شدن فشار به شانه، آرنج، زانو و مچ دست و پا می‌شود.»

با توجه به هشدارهای متخصصان در مورد صدمات وارده به قسمت‌های مختلف بدن به خاطر داشته باشید که عدم توجه به نکات ایمنی و بی‌دقتی هنگام فعالیت‌های مختلف بویژه کارهایی نظیر خانه‌تکانی می‌تواند سلامت افراد را به خطر انداخته و مشکلات جدی و گاه غیرقابل جبران به بار آورد.

نیلوفر اسعدی بیگی / جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها