رییس کمیته پزشکی فدراسیون فوتبال خبر داد؛

دوپینگی تراکتور سازی 6 ماه محروم شد

رییس آژانس جهانی مبارزه با دوپینگ (وادا) معتقد است در فوتبال به اندازه کافی برای مبارزه با دوپینگ به خصوص دوپینگ خونی (اپو) تلاش نمی شود.
کد خبر: ۵۴۰۵۲۰
رییس وادا: تلاش فوتبال برای مبارزه با دوپینگ کافی نیست


به گزارش اسکای اسپورتس، ˈجان فاهیˈ در جریان سخنرانی در سمپوزیوم وادا و رسانه در لندن گفت: فوتبال باید تلاش بیشتری برای مبارزه با دوپینگ انجام دهد.
وی افزود: در این رشته آزمایش های کافی برای تشخیص EPO انجام نمی شود، اما فقط انجام آزمایش های بیشتر هم کافی نیست بلکه مسوولان باید هوشیارتر باشند.
به گزارش ایرنا، رییس وادا همچنین از مخالفت جامعه فوتبال با استفاده از پاسپورت زیستی ورزشکاران به عنوان ابزاری برای مبارزه با دوپینگ ابراز تأسف کرد و کارآمد بودن پروتکل های کنونی این رشته را زیر سؤال برد.
فاهی اظهار داشت: انجام آزمایش های بیشتر یک عامل بازدارنده خوب و مؤثر است اما استفاده از پاسپورت های زیستی تأثیر بیشتری خواهد داشت. چرا فوتبال از این ابزار استفاده نمی کند؟

هفته گذشته ˈاینیاکی بادیولاˈ رییس اسبق باشگاه رئال سوسیداد مدعی شده بود که این باشگاه از سال 2011 تا 2007 مبالغی را صرف خرید مواد نیروزا برای بازیکنان خود کرده است.

از این رو ˈدیوید هامنˈ دبیر کل وادا با اشاره به مسابقات بیس بال گفت، در بیس بال بیشترین آزمایش های دوپینگ انجام می شود و بازیکنان این رشته در سال چهار بار مورد آزمایش قرار می گیرند. در حالیکه بازیکنان مطرح فوتبال یا دیگر رشته های تیمی ممکن است در طول دوران حرفه ای خود حتی یک بار هم آزمایش خون ندهند.

یکی از دلایل انجام ندادن فرایند های ضد دوپینگ در فوتبال، هزینه های بالای آن اعلام شده است.

ماه گذشته روزنامه آلمانی ˈ زود دویچه سایتونگˈ ادعا کرده بود که بوندس لیگا با وجود اینکه سالانه بیش از 2 میلیارد یورو برگشت سرمایه دارد ولی باز هم نمی تواند هزینه های مربوط به آزمایش خون بازیکنان را بپردازد.

فاهی ادامه داد: بالا بودن هزینه ها را درک می کنم و می دانم که برخی از رشته های ورزشی بهتر می توانند از پس چنین هزینه هایی بر بیایند. ولی فقط می توانم از آنها بخواهم مبارزه با دوپینگ را در اولویت برنامه های خود قرار بدهند.

وی به اهمیت شواهد غیر تحلیلی در مبارزه با دوپینگ نیز تأکید کرد و مثال زد که مواردی چون دوپینگ ˈماریون جونزˈ و ˈلنس آرمسترانگˈ ابتدا نه به دلیل آزمایش های خون و ادرار بلکه به دلیل شواهد و تحقیقاتی که ارایه شد، مطرح گردید. البته نباید به شایعه ها توجه کرد و باید در مورد اطلاعاتی که داده می شود، دقیق بود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها