در جشنواره فیلم پروین اعتصامی بهترین بازیگر زن نسل سوم از بین ترانه علیدوستی، لیلا حاتمی و نگار جواهریان انتخاب می‌شود

فعالیت 844 زن فیلمساز در ایران

هفتمین دوره جشنواره فیلم پروین اعتصامی با موضوع نقش زن در تنظیم اقتصاد خانواده با حمایت شخص وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و با حضور 101 فیلم برگزار خواهد شد. در این جشنواره قرار است تاثیرگذارترین بازیگران زن نسل سوم سینما از بین ترانه علیدوستی، لیلا حاتمی و نگار جواهریان انتخاب شود.
کد خبر: ۵۴۰۱۹۳

به گزارش جام‌جم، جشنواره پروین اعتصامی در دوره‌های گذشته با مضامین تنظیم خانواده، تحکیم بنیان خانواده، جلوگیری از بیماری‌های خاص، گرامیداشت پیامبر اکرم(ص) و... برگزار شده است و تاکنون در کنار تجلیل از زنان جانباز و ایثارگر، سرپرستان خانوار، پرستاران دفاع مقدس از چهره‌هایی همچون ژاله علو، مرحوم علی حاتمی، جمشید مشایخی و زهرا حسینی نویسنده کتاب «دا» تجلیل کرده است.

در طول برگزاری این جشنواره یعنی در سه سال اخیر بیش از 800 فیلمساز زن تقاضای شرکت در آن را داشته‌اند. در دوره‌های مختلف این جشنواره داورانی چون محمدرضا اصلانی، داریوش مهرجویی، مجید مجیدی، رخشان بنی‌اعتماد، کامبوزیا پرتوی، کمال تبریزی، رویا تیموریان، پریوش نظریه و... به ارزیابی آثار پرداخته‌اند.

روز گذشته مازیار رضاخانی دبیر جشنواره و فرناز قیصری‌پور مدیر اجرایی این جشنواره به جمع خبرنگاران آمدند و به ارائه آمار و ارقام و جزئیاتی از جشنواره پرداختند. این جشنواره که به دلیل مشکلات اقتصادی در معرض خطر برگزار نشدن بود، با حمایت سیدمحمد حسینی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و با بودجه 250 میلیون تومانی اول اسفند آغاز به کار خواهد کرد.

دبیر هفتمین جشنواره فیلم پروین اعتصامی در این نشست از فعالیت 844 فیلمساز زن در کشور سخن گفت و افزود: در کشور ما فقط 844 فیلمساز زن فعال هستند که منحصرا به کارگردانی مشغولند. این آمار در دنیا بی‌نظیر است و در کشورهای اروپایی چنین آماری وجود ندارد. شاید کشور آمریکا به‌دلیل برگزاری جشنواره‌های ایالتی آماری شبیه به این را داشته باشد.

رضاخانی به آمار فیلم‌های رسیده به دبیرخانه جشنواره اشاره کرد و گفت: در این دوره 800 اثر از سراسر کشور در گونه‌های داستانی، مستند، انیمیشن و تجربی به دست ما رسیده که از این بین 101 اثر به مرحله نهایی رسیده است که 30 فیلم از شهرستان‌ها و بقیه از تهران است.

به گفته دبیرجشنواره، در بخش نیلوفر زرین با موضوع آزاد برای زنان، 65 فیلم به نمایش در می‌آید که 48 فیلم توسط فیلمسازان زن و 17 فیلم توسط فیلمسازان مرد با موضوع زنان ارائه شده است. در بخش نیلوفر سیمین هم با موضوع توانمندسازی زنان در عرصه‌های مختلف، پنج فیلم مستند نمایش داده می‌شود. بخش ویژه جشنواره هم با موضوع نقش زنان در اقتصاد خانواده شش فیلم مستند و سه فیلم داستانی را شامل می‌شود، بخش وی‍‍ژه پیامبر اکرم(ص) با موضوع سیره نبوی 12 فیلم انیمیشن و در بخش پروین اعتصامی با موضوع اشعار و اندیشه‌های این شاعر هم پنج فیلم به نمایش در می‌آید. رضاخانی درباره بزرگداشت‌های این دوره از جشنواره، گفت: در این دوره از سه بانوی جانباز دفاع مقدس و دو استاد ادبیات فارسی که در کشورهای خارجی دارای کرسی هستند، قدردانی می‌شود.

فرناز قیصری‌پور مدیر اجرایی این جشنواره هم درباره بخش بین‌المللی جشنواره که سومین دوره را در پیش دارد، گفت: 400 اثر از 22 کشور جهان به دست ما رسیده که شامل کشورهایی چون آمریکا، ایرلند، رومانی، اسپانیا، فنلاند، هلند، استرالیا، انگلستان، دانمارک، جمهوری چک، ژاپن، لبنان، هند، یمن و... می‌شود. او درباره حضور کشور عربستان در این دوره گفت: با توجه به جایگاه زنان در این کشور، تقاضای سه فیلم با موضوع زنان ما را به تعجب واداشت که نشان‌دهنده رشد فرهنگی این کشور است.

قیصری‌پور در این نشست ضمن انتقاد به ساخته نشدن فیلمی در مورد پروین اعتصامی گفت: متاسفانه در دوره‌های گذشته کمتر شاهد ساخته شدن فیلمی با محوریت این شاعر زن بودیم و امیدواریم در سال‌های آینده فیلم‌هایی با این موضوع داشته باشیم. دبیر جشنواره پروین اعتصامی همچنین درباره نظرسنجی این دوره گفت: در این دوره از جشنواره یک نظرسنجی درباره بازیگران زن متفاوت و حرفه‌ای نسل دوم و سوم داریم که از 110 نفر از افراد شاخص حوزه فرهنگ و هنر انجام شده است. تاکنون ترانه علیدوستی، لیلا حاتمی و نگار جواهریان به مرحله نهایی رسیده‌اند که در مراسم اختتامیه نفر نخست معرفی می‌شود. برگزاری این جشنواره در حالی است که مهوش شیخ‌الاسلامی که خود در نخستین دوره این جشنواره داور بوده است نکات مثبت و منفی را برای برگزاری آن برشمرد. او به جام‌جم گفت: از یک سو، تفکیک و خط کشی فیلمسازان شاید چندان حرکت شایسته‌ای نباشد، چون زنان و مردان در این جامعه زندگی می‌کنند و مشکلاتشان هم یکسان است ولی از طرفی برگزاری این جشنواره‌ها، در حد یک یا دو جشنواره می‌تواند تاثیر خوبی هم داشته باشد. چرا که نمایش و انتخاب فیلم‌های زنان بیشتر می‌شود و موضوعات مربوط به زنان بیشتر دیده می‌شود و فرصت مناسبی برای بروز فعالیت‌های اجتماعی آنها در ایران اسلامی فراهم می‌آید.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها