گفت‌وگو با بازیگر نقش سیدعلی در سریال کلاه‌پهلوی

تاریخ بخشی از هویت ماست

رحمان باقریان از هنرمندانی است که خیلی با شهرت و حاشیه‌سازی میانه ندارد و بیشتر محبوبیت و به‌دست آوردن تجربه‌های تازه برایش اهمیت دارد.ضمن این که در انتخاب کارهایش هم وسواس خاصی دارد.
کد خبر: ۵۴۰۰۵۸
تاریخ بخشی از هویت ماست

باقریان گرچه اکنون بیشتر در رادیو فعالیت می‌کند، اما گاهی او را در فیلم‌ها و سریال‌های تلویزیونی هم می‌بینیم. او را سال گذشته در سریال «مختارنامه» در نقش خدمتکار مختار و در سریال «شیدایی» در نقش پدر لیلا دیدیم.

او سریال کلاه‌پهلوی را در حال پخش از شبکه یک دارد. او در این سریال نقش «سیدعلی» را بازی می‌کند.

به همین مناسبت با باقریان به گفت‌وگو نشستیم.

در بیشتر نقش‌هایی که بازی می‌کنید یک نوع آرامش و متانت وجود دارد. این خصلت چقدر برگرفته از شخصیت واقعی خودتان است؟

خودم آدم آرامی هستم و وقتی بازی در نقش آدم‌های آرام را به من پیشنهاد می‌کنند براحتی می‌توانم به آنها نزدیک شوم و با آنها ارتباط برقرار کنم، چون این‌گونه نقش‌ها حالا دیگر جزئی از من شده‌ و من هم جزئی‌ از آنها.

از آشنایی‌تان با سیدضیاءالدین دری برایمان بگویید.

قبل از انقلاب با دری رفاقت داشتم و آن زمان در یک مجتمع تئاتری با هم کار می‌کردیم و بعضی از این نمایشنامه‌ها را در جشنواره‌ها شرکت​می‌دادیم.

آیا سریال کلاه‌پهلوی اولین تجربه شما با آقای دری در زمینه سریال و کار تلویزیونی بود؟

بله. پس از سال‌ها توانستم در این کار بالاخره با دوست قدیمی‌ام همکاری کنم.

اگر بخواهید کیف انگلیسی را با کلاه‌پهلوی مقایسه کنید، چه خواهید گفت؟

به نظرم اصلا این دو کار با یکدیگر قابل مقایسه نیستند. کیف انگلیسی مضمون بسیار خاصی داشت و بیشتر سیاسی بود. اما کلاه‌پهلوی بیشتر جنبه تاریخی دارد و همین طور یک فضای کاملا تئاتری که این مورد یکی از ویژگی‌های مهم این سریال است.

فکر می‌کنید مخاطب توانسته با این سریال که به قول شما فضای تئاترگونه‌ای هم دارد، ارتباط برقرار کند؟

بله. چون هم فضا و هم قصه جذابیت‌های بسیار زیادی دارد. ضمن این که مخاطب براحتی می‌تواند مقطعی از تاریخ ایران را ببیند و با وقایع آن زمان آشنا شود که همین موضوع برای تاریخ‌دوستان بسیار آموزنده و جالب است.

با چه تحلیلی نقش سیدعلی را در سریال کلاه‌پهلوی بازی کردید؟

من سیدعلی را جزئی از خودم می‌دانم ضمن این که مانند این افراد را هم در جامعه بسیار دیده‌ام و با نوع زندگی و تفکر آنها آشنا هستم. سیدعلی فرد زحمتکش و متدینی است و بدون هیچ‌گونه رودربایستی‌ حرف خودش را می‌زند و بسیار هم صادق و صمیمی است.

کلاه‌ پهلوی از جمله کارهایی است که ساخت آن​سا‌ل‌های زیادی طول کشید. آیا در این سال‌ها شخصیت سیدعلی دستخوش تغییر شد یا خیر؟

خیر. در تمام مدت تصویربرداری این کار مطابق با فیلمنامه پیش رفتیم. البته آقای دری برای بهتر شدن نقش خیلی به من کمک کرد. به هر حال در طول ضبط این سریال من چیزهای زیادی از ایشان آموختم و باید بگویم که آقای‌دری ازجمله کارگردان‌هایی هستند که نسبت به کارشان تسلط دارند.

آیا سخت‌ترین سکانسی را که در سریال کلاه‌پهلوی بازی کردید به خاطر دارید؟

بله. سکانسی بود که در بازار با پاسبان درگیر می‌شدم. چون پاسبان‌ها به زور چادر را از سر خانم‌ها می‌کشیدند و سیدعلی برای حمایت از آنها با پاسبان درگیر می‌شد. به نظرم این سکانس، جالب بود.

حالا که سریال را می‌بینید آیا سیدعلی آن چیزی شد که ابتدا خودتان تصور می‌کردید؟

بله. تا حد زیادی این اتفاق افتاده است. به هر حال من تمام تلاش خودم را برای ارائه بهتر این نقش به کار گرفتم. امیدوارم مخاطبان هم از بازی من راضی باشند.

معلوم است که شما هنوز علاقه زیادی به تئاتر دارید. زیر نظر چه افرادی اصول بازیگری تئاتر را آموختید؟

آقایان پرویز احمدی‌نژاد و علاءالدین رحیمی استادانی بودند که تئاتر را به‌صورت حرفه‌ای به ما آموزش دادند. البته در این زمینه پرویز پرستویی هم به عنوان یک دوست واقعی همیشه همراه و مشوق من بود.

از همکاری و دوستی با پرویز پرستویی برایمان بگویید.

آشنایی من با پرویز پرستویی به سال‌های دبیرستان برمی‌گردد. یادم است سال دوم دبیرستان بودیم که توسط ایشان و حمایت‌هایشان یک تئاتر را روی صحنه بردیم که اتفاقا بسیار هم مورد توجه قرار گرفت.

بیشتر چه نوع نقش‌هایی شما را جذب می‌کند‌؟

نقش‌هایی که از من دور و دارای پیچیدگی‌های خاصی باشد.

فکر می‌کنم به بازی در کارهای تاریخی علاقه​مند هستید این موضوع را می‌توان از پرونده هنری‌تان حدس زد.

بله، همین‌طور است. به نظرم تاریخ بخشی از هویت ماست، بنابراین نمی‌شود نسبت به آن بی‌تفاوت بود. به‌هرحال بازی در این‌گونه کارها هم جذاب است و هم شیرین، البته گاهی هم بسیار سخت، بخصوص زمانی که مجبوری ساعت‌ها لباس و گریم سنگین را تحمل کنی.

و سوال آخر این که به کدام رسانه وابستگی بیشتری دارید. رادیو یا تلویزیون؟ چون شما سال‌هاست که در رادیو هم فعالیت می‌کنید.

من به هر دو رسانه وابسته هستم، البته چون رادیو خانه اول من است و بیشتر وقتم در رادیو می‌گذرد، طبیعتا به آن وابسته‌تر هستم.

محبوبه ریاستی - جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها