مردم درباره دایی قضاوت کنند؛

رویانیان: قصد پاسخگویی به مردم را ندارم

مدیرعامل باشگاه پرسپولیس با گله از اینکه چرا هواداران کارت هواداری نمی‌خرند، گفت: اگر هواداران کارت را بخرند، استادیوم ۵۰ هزار نفری برای پرسپولیس می‌سازم.
کد خبر: ۵۳۷۵۵۴
رویانیان با کارت هواداری ورزشگاه اختصاصی می سازد!

فارس/ مدیرعامل باشگاه پرسپولیس با گله از اینکه چرا هواداران کارت هواداری نمی‌خرند، گفت: اگر هواداران کارت را بخرند، استادیوم ۵۰ هزار نفری برای پرسپولیس می‌سازم.
محمد رویانیان مدیرعامل باشگاه فرهنگی-ورزشی پرسپولیس با حضور در برنامه دو نیم‌ ساعت شبکه خبر که به موضوع بررسی مسائل و مشکلات دو باشگاه پرسپولیس و استقلال اختصاص داشت، به بحث و تبادل نظر در خصوص مسائل باشگاه پرسپولیس پرداخت.
همچنین فتح‌الله‌زاده مدیرعامل باشگاه استقلال نیز مهمان این برنامه بود که به دلیل حضور در جلسه‌ای مهم تا پایان در این برنامه حضور نیافت.

رویانیان در ابتدا اظهار داشت: ورزش را اگر سیاسی ندانیم قطعاً‌ اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی است. من دوست داشتم فتح‌الله‌زاده هم به این جلسه می‌رسید چون مطمئنم در آخر نیامدن خود را به دلیل مشکلات ترافیک و سوخت به گردن من می‌اندازد.

وی در خصوص باشگاه پرسپولیس گفت: اوضاع در این باشگاه خوب است و خوشبختانه انسجام تیمی و هماهنگی در پرسپولیس برقرار است. در باشگاه هم چون فقط با فوتبال سروکار نداریم و تیم‌های مختلفی در رشته‌های مختلف ورزشی داریم، در همه بخش‌ها توسعه ورزشی و فرهنگی و فعالیت در این زمینه را جدی گرفتیم. اما واقعیت این است که هنوز صفر هستیم.

وی افزود: اگر به نتیجه نگاه کنیم در نیم‌فصل اول دو سه باخت خیلی بد داشتیم و بدشانسی‌های زیادی به دلایل مختلف داشتیم. اما اگر به جام حذفی نگاه کنید در دو بازی توانستیم 10 گل بزنیم و هیچ گلی دریافت نکنیم. در نیم‌فصل دوم هم در 7 بازی هیچ شکستی نداشتیم. در نیم‌فصل دوم نتایج ما خوب بوده است. گل‌محمدی هم مربی با دانشی است و بدون جنجال کار می‌کند.

رویانیان ادامه داد: مشکلات ما را استقلال نداشت، همه تصور می‌کنند که پرسپولیس مشکلات مالی ندارد در صورتی که اینگونه نیست، ما و باشگاه استقلال از دولت تنها 2 میلیارد تومان پول گرفته‌ایم.

وی در پاسخ به سؤال مجری برنامه که پرسید اصولاً چرا قرار است دولت به این دو باشگاه کمک کند، افزود: این یک واقعیت است، متأسفانه باشگاه‌های ما دولتی است و همیشه دهانشان باز بوده که از دولت چیزی بگیرند. یک باشگاه حرفه‌ای اجباراً باید درآمدزا باشد نه اینکه حتماً دولتی نباشد یا خصوصی باشد. بنابراین پول گرفتن ما از دولت ارتباطی با دولتی یا خصوصی شدن باشگاه ندارد، اگر من الان اینجا هستم به عنوان نماینده دو باشگاه بزرگ و بقیه باشگاه‌ها صحبت می‌کنم.

رویانیان در خصوص اینکه کی‌روش مربی تیم ملی اظهارنظری کرده و گفته بود که زمان برگزاری بازی‌های لیگ می‌توان به کافی‌شاپ رفت و بستنی خورد و برگشت اظهار داشت: این فقط مربوط به ما نیست، در اروپا هم می‌شود به کافی‌شاپ رفت و بستنی خورد (به شوخی)، سرمربی تیم ملی می‌تواند با تعامل تیم‌ها را وادار به فعالیت کند اما این اتفاق نیافتد. مگر رنکینگ خوزه مانوئل کم بود؟ او رنکینگ 101 داشت، پس چرا فوتبال ما نتیجه نمی‌گیرد؟ دلیل آن عدم تعامل ما و کمبود زیرساخت‌هاست. متأسفانه در فوتبال تعامل کمی وجود دارد، در حالیکه تعامل شرط اصلی پیشرفت است، پس برای توسعه ورزش باید تعامل کنیم. من خودم شخصاً با کی‌روش دو سه بار جلسه گذاشته‌ام. قبلاً که اوضاع ما خوب نبود 8 بازیکن از ما به تیم ملی دعوت شد اما الآن که خوب بازی می‌کنیم 4 بازیکن دعوت شده است. ما و استقلال به تنهایی 80 درصد تیم ملی بودیم اما فدراسیون چند جلسه با ما گذاشت بنابراین این تعامل بین باشگاه‌ها و تیم ملی وجود ندارد.

رویانیان همچنین ادامه داد: به نظرم صدا و سیما مردم از تیم ملی خوب حمایت می‌کنند. ما علی دایی را داریم که آقای گل جهان است، یا علی کریمی، مهدوی‌کیا، مجیدی و کریم باقری و ... سال‌ها در اروپا بازی کردند در همه دنیا علی دایی و مهدوی‌کیا را می‌شناسند. من باشگاه‌دار هستم، اعتراف می‌کنم نقص از من هم است. باید تیم ملی و لیگ با هم تعامل داشته باشند، تیم ملی عصاره فوتبال ایران است. نباید کی‌روش یک طرف باشد و ما طرف دیگر، همه ما در یک کشتی نشسته‌ایم، نباید مقابل هم باشیم. آهنگ لیگ و تیم ملی باید تناسب داشته باشد. باید خواسته‌های تیم ملی آنقدر پیش‌برنده باشد که لیگ را به همراه خود بکشد. یک روی قضیه به محصول ما در تیم ملی برمی‌گردد اما یک روی دیگر این است که تیم ملی از لیگ چه می‌خواهد؟

وی در خصوص درآمدزایی در باشگاه‌ها بیان کرد: فوتبال را باید چندجانبه دید، باید آن را صنعت بدانیم باید با فوتبال تجارت کنیم. باید از پتانسیل بسیار قدرتمند اجتماعی و فرهنگی استفاده کنیم و حداکثر استفاده را از هواداران داشته باشیم.

وی در پاسخ به این پرسش که مدت‌هاست بحث در خصوص ورود پرسپولیس و استقلال به بورس مطرح است و یکی از عواملی که می‌تواند معضلات را کم کند همین است، اظهار داشت: وقتی که دو باشگاه بزرگ که 45 میلیون هوادار دارند تنها منتظرند که دولت به آنها پول بدهد، نتیجه همین می‌شود، این یک بیماری است. نظام باشگاه‌‌داری ایران بیمار است، فوتبال معلق است. آویزان است. تکلیف سیاست‌گذاران با فوتبال مشخص نیست. آنها نمی‌دانند فوتبال فرصت است یا تهدید؟ می‌تواند ابزاری برای توسعه تجارت باشد یا نه؟ اینها ابهاماتی است که در مدیریت فوتبال وجود دارد، فوتبال ابزاری مناسبی برای شادابی جامعه و سلامت‌سازی و فرهنگسازی در جامعه است. اگر این باور به وجود آمد خیلی چیزها حل می‌شود.

رویانیان افزود: دوم اینکه باور کنیم فوتبال درآمدزا است. باشگاه من این همه هوادار دارد اما من چه استفاده‌ای از این ظرفیت کرده‌ام؟ ما باید بازیکن تولید بکنیم و بعد آن را بفروشیم، باید از سراسر ایران استعدادها را شناسایی کنیم کاری که در حال حاضر سپاهان، ذوب‌آهن و فولاد آن را انجام می‌دهند، من به شخصه باید از آنها پیروی کنم و درس بگیرم. می‌توان مولد بود و بازیکن تولید کرد. سپاهان چون طرفدار ندارد مشکلاتش بیشتر است اما پرسپولیس و استقلال با این همه طرفدار اگر کار سپاهان را دنبال کنند 10-20 برابر بیشتر موفق می‌شوند.

وی در ادامه گفت: اقرار می‌کنم که یک سال و اندی در فوتبال هستم اما تازه فهمیدم که صفر هستم.

رویانیان در خصوص برنامه‌های پرسپولیس برای تقویت زیرساخت‌ها و فوتبال پایه افزود: برای اولین بار آکادمی فوتبال پرسپولیس از فدراسیون مجوز گرفته، برای اولین بار باشگاه پرسپولیس در 50 شهر ایران نمایندگی دارد، برای اولین بار مدرسه فوتبال پرسپولیس راه‌اندازی شده است. دانشکده پرسپولیس تا آخر بهمن 90 دانشجو می‌گیرد. 5 بازیکن زیر 21 سال پرسپولیس به برزیل برای گذراندن دوره می‌روند، 5 مربی برای دوره دیدن به اروپا می‌روند، اینها کارهایی است که من در باشگاه پرسپولیس تاکنون انجام داده‌ام.

وی ادامه داد: در بخش مولدسازی فوتبال پرسپولیس کارهای بسیار بزرگ و ماندگاری شده است. بحث دیگر در بخش اقتصادی است، پرسپولیس ساختار اقتصادی قوی‌ای درست کرده است اگر یک سال به من فرصت بدهند، قول می‌دهم که در این یک سال نه تنها پرسپولیس به درآمدزایی برسد بلکه بتواند به باشگاه‌های دیگر نیز کمک کند.

وی در پاسخ به این سؤال مجری که شما نگاه بین‌المللی دارید اما بر اساس چه داشته‌ای؟ اظهار داشت: یک مدیر می‌تواند بگوید من باید صبر کنم تا پول و امکانات جور شود تا من هم یکسری از کارها را انجام دهم این یک نوع نگاه مدیریتی است اما مدیر دیگر می‌گوید من این کارها را انجام می‌دهم تا بعداً پول و امکانات بیاید. من از مدیرانی هستم که نگاهم اینگونه است و به آن باور دارم. پرسپولیس اکنون به معنای واقعی باشگاه شده است. من از خودم و اعتقادات و باورهای خودم زیاد هزینه نمی‌کنم اما هرگز هم برای صرفاً نتیجه‌گیری به فوتبال نیامدم. اقتصاد پرسپولیس باید خودکفا شود، باید به خارج بازیکن بفروشیم،‌بین ما و هوادار باید رابطه دو طرفه به وجود بیاید. من 5 سال وقت می‌خواهم، تفکرم این است که مدیر باید امید داشته باشد، برنامه‌ریزی کند و با قدرت کار کند. این برنامه است که پول می‌آورد و متأسفانه این چیزی است که خیلی از مدیران ما این تفکر را ندارند.

وی ادامه داد: من باید باور را در جامعه به وجود بیاورم که می‌شود در فوتبال خودکفا شد، یکی از کارهای خیلی خوب اقتصادی ما که نمی‌توانم آن را بگویم تا چند وقت دیگر به مردم اعلام رسمی می‌شود. من معتقدم باید صندوقی در بورس داشته باشیم، پرسپولیس الآن 11 شرکت در ایران دارد باید پول این صندوق صرف توسعه ورزش و باشگاه شود. ما با باشگاه رئال مادرید یک شرکت مشترک زده‌ایم با برزیل و یک کمپانی معروف آن قرارداد بسته‌ایم. من همه اینها را با قدرت باور و خواستن انجام داده‌ام. باید تفکر مدیریت در فوتبال عوض شود. ما باید این فرهنگ را ایجاد کنیم.

وی در خصوص اینکه باشگاه رئال مادرید بین 500 تا600 یورو درآمد سالانه داشته است اما سهم ما از ورزش کجاست، ‌اظهار داشت: ما نباید زیرساخت‌های خود را با اروپا یا حتی آفریقا مقایسه کنیم. حتی در آسیا هم نمی‌توانیم با برخی کشورها مثل ژاپن و کره و ... مقایسه کنیم. اما از جهت طرفدار و شور و شوق مردم در آسیا اول هستیم و در جهان حرفی برای گفتن داریم. در اینجا من از هواداران پرسپولیس هم گله‌ای دارم، چرا هواداران کارت هواداری نمی‌خرند. اگر هواداران کارت را بخرند استادیوم 50 هزار نفری برای پرسپولیس می‌سازم. هواداران باید همکاری کنند. چیزی حدود 20 تا 30 هزار تومان در سال برای هر هوادار هزینه دارد اما برای ما به صورت کلی مبلغ بسیار زیادی می‌شود.

رویانیان در ادامه گفت: من مخالف قراردادهای میلیاردی هستم، این ضعف من است که پرسپولیس بازیکن گران‌قیمت می‌گیرد، من باید کاری کنم که پرسپولیس تولید بازیکن کند اینها را قبول دارد اما باید قبول کنید که الان هم با 20 -30 سال گذشته فرق کرده است و من 5 سال وقت می‌خواهم که استادیوم بسازم تولید فوتبالیست کنم و فقط از تیم‌های پایه بازیکن بگیرم. چرا که من اگر این کار را نکنم صرفاً مدیری مصرف‌گرا و ناکارآمد خواهم بود.

من باید به بازیکنان تربیت و اخلاق یاد بدهم همه اینها را نمی‌شود یک ساله انجام داد. من سیستمی بنیان می‌کنم به طوریکه اگر هم روزی رفتم مدیر بعدی بتواند آن را ادامه بدهد. دست مدیران قبلی را می‌بوسم اما واقعیت این است که من ادامه‌دهنده هیچ سیستمی در پرسپولیس نبوده‌ام. پس باید از اول چشم‌انداز تعریف کنیم و راهبرد تدوین کنم. این کار من است.

وی افزود: ما داعیه حرفه‌ای شدن داریم اما خوب است بدانید که برای دربی به ما بلیط ندادند، حق پخش تلویزیونی نداریم، سیستم مکانیزه بلیط‌فروشی را دارم، اگر آن را دست من بدهند برای اولین بازی پیش رو سیستم بلیط فروشی را مکانیزه می‌کنم. از تبلیغات دور زمین استادیوم آزادی یک ریال به جیب ما نیامده است. چرا نمی‌گذارند ما تبلیغات دور زمین را بفروشیم، آن وقت می‌گویند چرا باشگاه‌ها حرفه‌ای نمی‌شوند در حالیکه حق پخش تلویزیونی، تبلیغات دور زمین و بلیط فروشی را به ما نمی‌دهند.

وی در پایان گفت: باز هم می‌گویم آقای هوادار! بیا کارت هواداری بخر و به باشگاه کمک کن. حرف من این است اگر تبلیغات دور زمین را به ما بدهند سه تا چهار برابر پولی را که با آن سازمان لیگ را می‌گردانند به آنها می‌دهیم و درآمد خودمان را هم خواهیم داشت، تازه حق پخش را هم که صدا و سیما به ما نمی‌دهد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها