یک جراحت در ناحیه نخاع باعث می‌شود مغز دیگر نتواند اندام‌ها را کنترل کند. سالیان سال است که دانشمندان در سراسر جهان در جستجوی راهی برای کمک به افرادی هستند که در نتیجه آسیب نخاع‌شان نمی‌توانند راه بروند. اکنون پژوهشگران سوئیسی ادعا می‌کنند توانسته‌اند عارضه فلج را در موش‌های آزمایشگاهی قطع نخاعی درمان کنند. بعضی از این موش‌ها آنقدر پیشرفت داشته‌اند که نه‌تنها توانایی راه رفتن مجدد را یافته‌اند، بلکه پس از مدت کوتاهی توانسته‌اند از پله نیز بالا بروند. پژوهشگران امیدوارند این پیشرفت در نهایت به یافتن راه‌حلی برای درمان بیماران قطع نخاعی منجر شود.
کد خبر: ۴۸۷۶۲۳

گروهی از محققان دانشگاه زوریخ و دانشگاه فنی «ای‌.پی.اف‌.ال» سوئیس آزمایشی را روی ۲۷ موش آزمایشگاهی که نخاع‌هایشان به همین منظور قطع و پاهای عقب‌شان فلج شده بود، انجام دادند. آنها ابتدا نوعی ماده شیمیایی محرک سلولی به ۱۷ موش تحت درمان تزریق کردند. در مرحله بعد، با کاشت الکترود در ستون فقرات موش‌ها، نخاع آنها را تحریک کردند. سپس با پوشاندن نوعی قلاده سینه‌ای به موش‌های تحت آزمایش، آنها را روی دستگاه تردمیل قرار دادند.

با این همه، این اعمال برای بازیابی توان حرکت کافی نبود. بنابراین موش‌ها را به وسیله ربات کنترل می‌‌کردند. در انتهای مسیر نیز تکه‌ای شکلات گذاشتند که موش‌ها را برای حرکت روی دستگاه تردمیل تشویق می‌کرد و موش‌ها برای رسیدن به آن باید راه رفتن را یاد می‌گرفتند. محققان می‌گویند این موش‌ها با گذشت زمان توانستند ابتدا یک قدم و سپس چند قدم راه بروند و این روند تا آنجا ادامه یافت که آنها توانستند به سرعت بدوند، از روی موانع بپرند و از پله‌ها بالا بروند.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

محققان معتقدند با شست‌وشوی نخاع موش‌ها در مواد شیمیایی و دادن شوک الکتریکی توانسته‌اند مغز نخاع را دوباره بیدار کنند. به گفته محققان، این یک تحقیق استثنایی است و دیگر نمی‌توان به بازیابی توان حرکت بعد از فلج شدن به عنوان یک رویای دست‌نیافتنی نگاه کرد یا در مورد آن شک و تردید روا داشت.

پروفسور گرگور کورتینه که سرپرستی این گروه تحقیقاتی را به عهده داشته است، می‌گوید: این آزمایش حکم جام جهانی توانبخشی عصبی را دارد. وی در ادامه می‌افزاید: موش‌های ما تنها چند هفته بعد از آغاز برنامه درمانی به ورزشکاران کوچکی تبدیل شده‌اند که انگار هیچ‌وقت فلج نبودند و صددرصد توانایی خود را در انجام حرکات ارادی بازیافته‌اند. آنها به اراده خود راه رفته و حتی از پله‌ها بالا می‌روند. علاوه ‌بر این، جینین هیوتشی، یکی از دست‌اندرکاران این تیم تحقیقاتی، رمز اصلی این آزمایش را تمرین اراده‌محور می‌داند و می‌گوید این تمرین موجب رشد چهار برابری رشته‌های عصبی در مغز و نخاع موش‌ها شده است.

محققان سوئیسی طی آزمایشی نشان دادند در پی عملکرد آنها عصب‌های جدیدی در اطراف محل آسیب‌دیدگی تشکیل و تغییراتی هم در مغز ایجاد شده است. با این اوصاف، این روش برای درمان آسیب‌دیدگی‌های نخاعی در انسان‌ها روش مناسبی محسوب نمی‌شود. متخصصان می‌گویند نتایج این تحقیقات بسیار مهم است و پیداست مسیری که در آن گام برداشته می‌شود، مسیر درستی است. آنها می‌گویند ما دست‌کم فهمیده‌ایم باید موش‌ها را وادار کنیم بخواهند راه بروند و این به خودی خود نشانگر میزان اهمیت آموزش و توانبخشی در این حیطه است.

گفتنی است پیش از این، در سال ۲۰۱۱ پزشکان توانستند توانایی ایستادن را بار دیگر به یک مرد آمریکایی بازگردانند. آنها این کار را با تحریک الکتریکی نخاعی انجام دادند. این مرد بعد از تصادف با یک اتومبیل از قفسه سینه به پایین فلج شده بود.

مترجم: زینب همتی

منبع: dailymail

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها