محبوبیت انجیر استهبان در اروپا

بزرگترین انجیرستان دیم جهان + عکس

وقوع خشکسالی‌های مستمر باعث نابودی بخش بزرگی از باغات انجیر شده است

تشکیل کانونی برای نجات انجیرستان‌های استهبان و نی‌ریز

انجیرستان‌های شهرستان استهبان و نی‌ریز به عنوان قطب تولید انجیر جهان در پی وقوع خشکسالی‌های اخیر ‌دچار بحران‌هایی شده و اینک با تدابیر اتخاذشده، قرار است با تشکیل کانون انجیرستان‌های استهبان و نی‌ریز مشکلات انجیرستان‌های این مناطق برطرف شود.
کد خبر: ۴۴۹۸۴۹

به گزارش مهر، خشکسالی طی چند سال اخیر ضررهای بسیار زیادی را متوجه استان فارس کرده و این استان در 3 سال گذشته از ناحیه خشکسالی در بخش باغداری، کشاورزی و دامداری متحمل خسارات و زیان‌های متعددی شده است.

شهرستان استهبان در شرق استان فارس قرار گرفته و از شمال به دریاچه بختگان، از جنوب به کوه‌های تودج (توده)، از غرب به دشت رونیز و از شرق به کوه‌های داراب و ایج محدود می‌شود، در حقیقت این منطقه دشتی است با وسعت 2 هزار کیلومتر مربع و میانگین ارتفاع هزار و 731 متر از سطح دریا که توسط کوه‌ها احاطه شده است.

استهبان دارای 23 هزار هکتار انجیرستان است که حدود 18 هزار هکتار آن بارور و بقیه نهال است. در این شهرستان در فصول بارندگی با میانگین بارش 350 میلی‌متر، 17 هزار تن انجیر تولید می‌شود.

اما آنچه وضعیت شهرستان استهبان را بحرانی کرده، وقوع خشکسالی‌های مستمر در استان فارس و این شهرستان بوده به طوری که باعث نابودی قسمت‌های زیادی از باغات انجیر شده و سطح تولید را به شکل محسوسی کاهش داده است.

علاوه بر خشکسالی، خشک‌شدن دریاچه بختگان نیز در نابودی انجیرستان‌های استهبان و نی‌ریز بی‌تاثیر نبوده، زیرا رطوبت این انجیرستان‌ها از رطوبت بختگان تامین می‌شده است.

طی مدت اخیر، اقدامات زیادی برای جلوگیری از نابودی انجیرستان‌های این دو شهرستان انجام شد، اما همچنان 90 درصد از این انجیرستان‌ها با خشکسالی دست و پنجه نرم می‌کنند.

نماینده مردم شهرستان استهبان و نی‌ریز در مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که انجیرستان‌های استهبان نه‌تنها در کشور بلکه در دنیا نمونه است، گفت: طی 2 سال پیگیری‌های مداوم مقرر شده که کانون انجیرستان‌های استهبان و نی‌ریز تشکیل شود و با این اقدام تا حدودی از مشکلات قطب تولید انجیر جهان کاسته می‌شود.

محمد سقایی ادامه داد: با ایجاد این کانون ـ که مرکز تحقیقاتی است ـ برای حفظ و نگهداری انجیر به روشهای علمی اقدام می‌شود. در این راستا روش‌های علمی کاشت، برداشت، بهره‌برداری و... بررسی و برای احیای انجیرستان‌ها از این روش‌ها استفاده می‌شود.

وی در عین حال افزود: طی مدت اخیر در رابطه به فرآوری محصولات انجیر و سرمایه‌گذاری در این بخش پیگیری‌های زیادی صورت‌گرفته و مقررشده که در این بخش سرمایه‌گذاری شود.

در حال حاضر، انجیرستان‌های استهبان و نی‌ریز حدود 50 میلیارد تومان بودجه برای احیا و نگهداری نیاز دارند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها