دبیر کمیته‌ ملی طبیعت‌گردی:

11 پروژه‌ گردشگری نجومی اجرا می‌شوند

آرش کوشا دبیر کمیته ملی طبیعت‌گردی از اجرای 11 پروژه‌ گردشگری نجومی در کشور در ماه‌های آینده خبر داد.
کد خبر: ۲۵۱۹۰۰

به گزارش ایسنا ، دبیر کمیته ملی طبیعت‌گردی امروز (دوشنبه ، 21 اردیبهشت‌ ماه) در دومین همایش تخصصی اکوتوریسم در سخنانی از برنامه‌ریزی برای اجرای پروژه‌های پایلوت برای بخش‌های طبیعت‌گردی کشور خبر داد و گفت: در حوزه‌ گردشگری نجوم که ظرفیت بزرگ و شناخته ‌شده‌ای در گردشگری است و امسال با استقبال بی‌نظیری همراه بوده است، 11 پروژه‌ خاص را تعریف کرده‌ایم.

وی به برنامه‌ریزی‌ها برای ایجاد سایت‌های مختلف پرنده‌نگاری و کمپینگ‌های مطابق با معماری طبیعی اشاره کرد و افزود: از سال گذشته تا به‌حال ، مطالعات فراوانی درباره‌ الگو‌های مختلف رفاهی و امکاناتی در محیط‌های طبیعی با استفاده از سازه‌های طبیعی در دستور کار قرار گرفته‌اند که خوشبختانه نتیجه‌ این مطالعات با ضرورت حفظ سایت‌های اکوتوریستی به توسعه‌ امکانات خدماتی و رفاهی طبیعت‌گردان منجر خواهد شد.

کوشا به برنامه‌ریزی برای حفاظت و توسعه‌ مدیریت بهره‌برداری از دماوند پس از ثبت ملی آن اشاره کرد و افزود: با همکاری فدراسیون کوهنوردی، استانداردسازی صعود به دماوند را تهیه کردیم.

دبیر کمیته‌ ملی طبیعت‌گردی کشور شاه‌بیت غزل توسعه‌ اکوتوریسم را توجه به جوامع محلی دانست و بیان کرد: در سند ملی این کمیته، نگاهی عمیق و دقیق به حضور جوامع محلی شده است اما بدیهی است که همکاری‌ های سه سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، محیط زیست و منابع طبیعی در بهره‌وری از ظرفیت‌های طبیعی و به مشارکت طلبیدن جوامع محلی، بسیار ضروری و تأثیر‌گذار است.

کوشا با بیان این‌که هر سه سازمان با نظرهای کارشناسانه، چالش‌های موجود در این حوزه را بررسی می‌کنند، اظهار داشت: متأسفانه بیشتر قوانین در این حوزه به‌روز نیستند. به همین منظور، درنظر داریم با بهره‌گیری از تجارت کشورهای دیگر، تسریع زمینه‌های سرمایه‌گذاری و تغییر قانون، توسعه‌ اکوتوریسم را بیش از پیش سرعت بخشیم.

به گفته او، اجرای برنامه‌ها و پروژه‌های پایلوت در سایت‌های مختلف اکوتوریستی، بویژه در کویر‌نوردی با استقبال عمومی و تخصصی همراه است، به‌طوری که براساس آمارهای موجود، توجه به وضعیت مرنجاب و اجرای طرح‌های پایلوت در آن، تورهای ورودی به این حوزه را تا 500 درصد افزایش داده است.

دبیر کمیته‌ ملی طبیعت‌گردی هم‌چنین به ضرورت آموزش به‌عنوان یک عنصر استراتژیک در سند ملی طبیعت‌گردی اشاره کرد و گفت: ما معتقدیم، این امر از نظر اقتصادی، فرهنگی، سیاسی و بهره‌وری جوامع محلی ضرورتی امکان‌ناپذیر است.

کوشا اضافه کرد: در طول سه سالی که از عمر کمیته‌ ملی طبیعت گردی می‌گذرد، اگر هماهنگی بین بخش‌های دولتی و دست‌اندرکاران بخش خصوصی نبود، محال بود، نتایج مطلوبی حاصل شود اما ما معتقدیم، زمینه‌های نامبارک و نامیمونی در اجزای مختلف توسعه‌ گردشگری، بویژه در اکوتوریسم وجود دارند که چشم‌انداز مخدوش و معیوبی را نشان می‌دهند بنابراین ما امروز باید در کنار هم به پیش‌گیری و درمان این ذهنیت بپردازیم.

دومین همایش تخصصی اکوتوریسم در بخش دوم با برگزاری کارگاه‌های مختلف از جمله سفرهای ماجراجویانه، شبکه‌ سامان‌دهی خانه‌های محلی، پتانسیل‌های نجوم، جوامع محلی و کارآفرین در اکوتوریسم، نقش اطلاعات جغرافیایی در فعالیت‌های طبیعت‌گردی، اکوتوریسم و حیات وحش و جغرافیای اکوتوریسم استان تهران به کار خود ادامه می‌دهد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها