رئیسی در جلسه شورای‌عالی سلامت و امنیت غذایی:

اهمال و سوداگری در حوزه غذا و دارو قابل اغماض نیست

رئیس جمهور اهمال در تامین امنیت غذایی جامعه را تخلف و خسارت غیرقابل جبران تلقی نموده و تاکید کرد: سوداگری و سوءاستفاده در حوزه غذا و دارو قابل اغماض نیست و لازم است سوداگرانی که به خاطر سودجویی با جان مردم بازی می‌کنند، به دست قانون سپرده شوند تا برخورد سختی با آنها شود.
کد خبر: ۱۴۴۹۸۱۵

اهمال و سوداگری در حوزه غذا و دارو قابل اغماض نیست

به گزارش جام جم آنلاین، سید ابراهیم رئیسی ظهر امروز دوشنبه در جلسه «شورای‌عالی سلامت و امنیت غذایی» امنیت غذایی به معنای تامین و تولید غذای سالم، ارزان، با کیفیت و در دسترس برای همگان با تکیه بر ظرفیت‌های داخلی را از مهمترین مولفه‌های تامین و تدوام سلامت کشور برشمرد و افزود: وجود نظام باثبات غذایی و جلوگیری از نوسان در فراوانی مواد غذایی لازم در کشور از ضروریات امنیت غذایی است.

رئیس جمهور با بیان اینکه کشور ظرفیت‌های مناسبی برای تامین و تولید غذای سالم و در دسترس برای همگان دارد، تضمین سلامت غذا در زنجیره تامین، تولید، توزیع و مصرف را نکته مهم دیگر در تامین امنیت غذایی عنوان کرد و گفت: وزارت بهداشت مسئول تدوین و نظارت بر احصای شاخص‌های سلامت مواد غذایی است و وزارت جهادکشاورزی نیز باید شاخص‌های سلامت در بخش کاشت، داشت، برداشت، فرآوری، حمل و نقل و توزیع محصولات غذایی و پروتئینی را تعیین و بر رعایت آنها نظارت دقیق داشته باشد.

وی با تاکید بر رعایت شاخص‌های سلامت در کل زنجیره تامین مواد غذایی، بر ضرورت بهره‌گیری از شرکت‌های دانش‌بنیان فعال در این بخش و فناوری‌های موجود برای ارتقای سلامت تغذیه مردم و هوشمندسازی نظارت بر این فرآیند تاکید کرد.
رئیس جمهور تهیه پیوست عدالت برای فرآیندهای تامین امنیت غذایی را ضروری برشمرد و اظهار داشت: اجرای عدالت در فرآیند امنیت غذایی منوط به تعیین شاخص‌های ضروری در زمینه میزان کالری و پروتئین مورد نیاز برای مردم و نظارت بر تامین آن به نحو مقتضی است و هر جا که تامین کالری و پروتئین مورد نیاز برای بخشی از مردم ممکن نباشد، دولت باید به شکل مناسب تامین آن را بر عهده بگیرد.

اهمال و سوداگری در حوزه غذا و دارو قابل اغماض نیست

رئیسی اهمال در تامین امنیت غذایی جامعه از سوی دستگاه‌های مرتبط را تخلف و خسارت غیرقابل جبران تلقی نموده و بر ضرورت همکاری همه بخش‌ها از جمله سازمان غذا و دارو، سازمان استاندارد، سازمان دامپزشکی و بخش‌های مرتبط دیگر در زمینه تامین امنیت غذایی تاکید کرد و افزود: سوداگری و سوءاستفاده در حوزه غذا و دارو قابل اغماض نیست و لازم است سوداگرانی که به خاطر سودجویی با جان مردم بازی می‌کنند، به دست قانون سپرده شوند تا برخورد سختی با آنها شود.

رئیس جمهور رعایت شاخص‌های امنیت غذایی و ارتقای کیفیت محصولات غذایی تولید شده در کشور را از مولفه‌های مهم اقتدار منطقه‌ای و جهانی کشور برشمرد و بر استفاده حداکثری از همه ظرفیت‌های کشور برای رسیدن به خودکفایی در تولید مواد غذایی و همچنین نظارت بر اجرای الگوی کشت با اولویت تولید کالاهای اساسی تاکید کرد.

وی در ادامه وزارت جهادکشاورزی را مسئول تولید مواد غذایی و وزارت بهداشت را مسئول تعیین و پایش شاخص‌ها در تولیدات غذایی دانست و تصریح کرد: وزارت جهادکشاورزی با همکاری سازمان حمایت از تولید کننده و مصرف کننده، مسئولیت تنظیم تولید و تامین مواد غذایی، مدیریت قیمت و جلوگیری از هر گونه اجحاف در حق تولیدکننده و مصرف کننده را بر عهده دارد.

اهمال و سوداگری در حوزه غذا و دارو قابل اغماض نیست

رئیس جمهور با تاکید بر ضرورت مدیریت بازار و قیمت‌ها، ‌ به خصوص جلوگیری از عرضه کالاهایی که با ارز نیمایی تامین یا تولید شده‌اند با قیمت‌های بالاتر، صادرات مواد غذایی کشاورزی را فرع بر تامین نیازهای داخل دانست و از وزارت جهادکشاورزی خواست که تامین نیاز بازار داخل را در اولویت قرار دهد.

آمادگی دولت برای تامین ارز مورد نیاز تولید و تامین مواد غذایی و نظارت دقیق از دیگر نکات مطرح شده از سوی رئیس جمهور در این جلسه بود.

رئیسی در پایان این نشست را جلسه‌ای برای افزایش هماهنگی، هم‌افزایی و همکاری میان دستگاه‌های عضو شورای‌عالی سلامت و امنیت غذایی دانست و با قدردانی از همه تلاش‌های انجام شده در زمینه تامین شاخص‌های امنیت غذایی، از مسئولان دبیرخانه شورا خواست که جلسات آن را مستمر و منظم برگزار کنند.

 
 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها