کد خبر: ۱۴۴۹۶۰۲

انواع لولای درب چوبی

امروزه از درب‌ها، کابینت‌ها، کمدها و سایر وسایل در همه مکان‌ها استفاده می‌کنند و برای باز و بسته کردن این وسایل به یراق آلاتی از جمله پیچ، مهره، لولا و... احتیاج است. اغلب روی چهارچوب درب‌ها از دو یا سه عدد لولا در پایین چهارچوب، بالا و مرکز آن استفاده شده تا به عملکرد بهتر و باز و بسته شدن راحت‌تر آن کمک کند. لولا‌های درب انواع مختلفی از نظر رنگ  جنس، نوع طراحی، کاربری، نصب و... دارند و با مدل‌های گوناگون خود وظایف مختلفی را انجام می‌دهند. لولا مخفی نیز یکی از انواع لولا‌ها بوده که روی درب‌ها متصل می‌شود. در این مطلب ما می‌خواهیم در مورد انواع لولای درب چوبی، لولای درب اتاق و قیمت و راهنمای خرید آنها صحبت کنیم. پس لطفاً تا انتهای مقاله ما را همراهی کنید.

معرفی انواع لولا درب چوبی مانند درب اتاقی و ورودی

  • لولا تخت: لولا تخت از دو بال و یک میله تشکیل شده که این دو بال توسط یک پین به صورت پین( به صورت جدا شدنی یا پرسی) به هم وصل می‌شوند. اغلب از لولا تخت برای درهایی استفاده می‌شود که لنگه آنها ساده است. بد نیست بدانید که علاوه بر درب‌های چوبی و ورودی از لولا تخت می‌توان در وسایل دیگری مانند جعبه‌های آنتیک، باکس های زینتی و... نیز استفاده نمود. جالب است بدانید که خود لولا تخت نیز دارای انواع مختلفی از جمله سرتخت، سرنیزه‌دار، بلبرینگی، ساده فلش، T شکل، پروانه‌ای، پیانو و... است که هر کدام نقش متفاوتی را ایفا می‌کنند. این روزها استفاده از لولای تخت در مقایسه با لولای قابلمه برای درهای چوبی بیشتر است؛ زیرا نه تنها نصب آن راحت‌تر بوده، بلکه زاویه نشست آن بر لبه در نیز بهتر می‌باشد.
  • لولا قابلمه: لولا قابلمه نیز یکی از زیر مجموعه‌های لولا درب چوبی بوده که از دو بال تشکیل شده و این بال‌ها توسط یک پین متحرک به هم متصل می‌شوند. لولا قابلمه در هر دو بال خود دارای خمیدگی است. طرز کار لولا قابلمه‌ای به این شکل است که یکی از لنگه‌های درب روی آن حرکت می‌کند. این لولا نیز دارای مدل‌های سرنیزه‌دار، ساده، سرتخت و بیلبرینگی است.
  • لولا پروانه: این لولا همانطور که از نام آن مشخص است لولا پروانه ظاهری شبیه به بال پروانه دارد؛ به این شکل که از دو بال و یک پین تشکیل شده است که بال بزرگتر ساده بوده و بال کوچکتر درون آن جایی دارد. به همین دلیل از این لولا برای استفاده بیشتر از فضا بهره می‌گیرند؛ زیرا میزان فضای ایجاد شده بین در و چهارچوب به اندازه ضخامت یک بال بوده و اصطلاحاً درز بین درب و چهارچوب کمتر می‌شود و طبیعتاً ظاهر قشنگ‌تری دارد. به خاطر داشته باشید که یکی از ایرادات لولا پروانه‌ای این است که استحکام و مقاومت زیادی از خود نشان نمی‌دهد و ممکن است پس از مدتی مجبور به تعویض این نوع لولا شوید.

لولا مخفی تاپ یراق

  • لولا مخفی: این لولاها نیز به صورت مخفی و توکار در چهارچوب درب نصب شده و در آخر در ظاهر کار خود را نمایان نمی‌کند. ظاهر و ساختار این لولا هنگام بسته شدن درب معلوم نیست و در حقیقت درون کلاف و چهارچوب درب مخفی می‌شود. استفاده از لولا مخفی باعث ایجاد یکدستی درب‌های چوبی می‌شود و به همین دلیل طرفداران زیادی دارد. از این لولا بیشتر برای درب کابینت‌ها بهره می‌گیرند. لولا مخفی قابلیت باز کردن درب را تا ۱۸۰ درجه دارد و در رنگ‌های مشکی، سیلور، طلایی و برنزی در بازار به فروش می‌رسد.
  • لولای باد بزنی: این لولاها همانند بادبزن عمل می‌کنند؛ یعنی دارای دو محور گردش بوده و در واقع باعث می‌شوند درب هم به سمت داخل و هم به سمت محیط خارج باز شود. لولا بادبزنی در ابعاد و اندازه‌های متفاوت و رنگ‌های متنوع به بازار عرضه می‌شوند و بیشتر برای درب‌ مکان‌های عمومی مانند سالن اجتماعات، کافه‌ها و رستوران‌ها مناسب هستند.
  • لولا مسجدی: نوعی از لولاهای قابلمه بوده که دارای سایز بزرگ ۵ و ۶ اینچ و برای درب‌های سنگین ورودی ساختمان‌ها استفاده می‌شود. بنابراین قبل از انتخاب کالا به درب مکان مورد نظر توجه ویژه‌ای داشته باشید و متناسب با آن یک لولا با سایز و ضخامت مناسب انتخاب نمایید.

شما می‌توانید با توجه به نوع درب و سلیقه خود و همچنین نظر متخصصان این زمینه، یکی از انواع این لولا‌ها بهره بگیرید. فقط این نکته را در نظر داشته باشید که انتخاب رنگ لولا با توجه به سبک و رنگ درب چوبی باید مد نظر گرفته شود؛ مثلاً یک درب کلاسیک قابدار با رنگ سفید همراه با لولا و دستگیره طلایی رنگ جلوه شیک‌تری خواهد داشت. همچنین برای درب‌های ورودی بهتر است از لوله‌های تیره رنگ استفاده نمایید.

قیمت لولا درب چوبی

از آنجایی که لولا‌های درب چوبی دارای تنوع بسیاری هستند؛ بنابراین طبیعی است که قیمت هر کدام از آنها با دیگری متفاوت باشد. از طرفی در کشور ما با توجه به نوسانات نرخ ارز، نمی‌توان در مورد قیمت یک محصول نظر قطعی و ثابتی داد؛ قیمت لولا درب چوبی نیز از این قاعده مستثنا نبوده و کاملاً بستگی به برند، مدل، جنس و سایز آن دارد. قیمت ساده‌ترین لولاها از ۵۰ هزار تومان می‌شود زیرا کیفیت پایین‌تری دارند و عمر آنها کوتاه‌تر است؛ اما برخی از لولاها نیز وجود دارد که با مواد اولیه مرغوب موجود در خود، تا سالیان طولانی می‌توان از آنها استفاده کرد و نصب آنها ساده‌تر و کاربری بهتری دارند؛ اما طبیعتاً قیمت آنها بالاتر است و برای خرید آنها باید هزینه بیشتری را بپردازید.

خرید لولا تاپ یراق

خرید لولا درب چوبی

شما می‌توانید برای خرید لولا و انواع یراق آلات به صورت غیرحضوری به سایت‌های مختلف اینترنتی سر بزنید و با مقایسه قیمت‌ها و  صرف وقت کمی، بهترین گزینه را برای خود انتخاب نمایید. فروشگاه اینترنتی تاپ یراق به آدرس topyaragh.com یک فروشگاه معتبر یراق آلات می باشد که با مراجعه به وبسایت فروشگاه و مشاهده و بررسی محصولات و همچنین مشاوره با متخصصان تاپ یراق، می توانید محصول مورد نظر خود را انتخاب و تهیه نمایید.

سخن پایانی

لولا درب چوبی یکی از یراق آلات پرکاربرد بوده که به درب و چهار چوب آن متصل می‌شود و نحوه باز شدن درب را کنترل می‌کند تا به آسانی و بدون سر و صدا باز و بسته شود. انتخاب صحیح لولاها موجب تنظیم دقیق فاصله درب از طرفین چهارچوب، لنگه‌ها و همچنین افزایش زیبایی درب‌ها می‌شود. از توجه شما سپاسگزاریم.

سوالات متداول

۱_زمانی که درب به دلیل عدم تنظیم صحیح لولا به درستی باز و بسته نمی‌شود، باید چه کار کنیم؟

ابتدا بهتر است از متخصص مربوط در این زمینه کمک بگیرید، اما در شرایطی که می‌خواهید خودتان این کار را انجام دهید؛ برای رفع این مشکل با استفاده از چکش، شفت لولا (میله گرد) را از بین نری و مادگی آن خارج کنید و سپس در را به وسیله ورقه فلزی یا یک جسم خارجی دیگر در حالت صحیح و بسته نگه دارید. در نهایت به وسیله آچار فرانسه نری و مادگی لوله‌ها را در یک راستا قرار دهید و شفت را سر جای اولیه بازگردانید. پس از انجام این مراحل درب شما توسط لولا به راحتی باز و بسته می‌شود.

۲_جنس لولای درب چوبی معمولاً از چیست؟

این لوله‌ها را معمولاً از جنس برنج، استیل، آهن و یا زاماک می‌سازند. لولای برنجی مقاوم‌ترین جنس لولا بوده و بیشتر برای درب‌های ورودی و سرویس بهداشتی قابل استفاده است؛ زیرا دچار زنگ زدگی نمی‌شود و تا سال‌های سال برای شما قابل استفاده است و قیمت آن نیز از همه بالاتر است. لولای استیل مقاومتی نسبتا بالا، قیمت مناسب و نصب راحتی دارد و در فروشگاه‌های متنوع عرضه می‌شود.

قیمت لولا آهنی از همه پایین‌تر بوده و بیشتر برای درب‌های ضد سرقت و سنگین از آنها استفاده می‌کنند؛ چون برای امنیت بیشتر این درب‌ها لولای آهنی را به چهارچوب در جوش می‌کنند. لولای زاماک ظاهر زیبا و مقاومت قابل قبول در مقابل تغییرات آب و هوا دارد.

۳_برای از بین بردن صدای جیرجیر لولای درب چوبی باید چه کار کرد؟

بهترین کار برای از بین بردن این صدای آزاردهنده، روغن کاری لولاهاست. روغن مناسب برای این کار روغن چرخ بوده که در اکثر خرازی‌ها موجود است. در صورت عدم دسترسی به روغن چرخ می‌توانید از صابون، روغن ماشین و یا حتی روغن خوراکی نیز استفاده نمایید. اگر صدای لولا با روغن کاری از بین نرفت، احتمالاً شفت داخل لولا خم شده است و باید آن را بیرون آورده و با چکش صاف نمایید.

۴_انواع لولای درب چوبی دارای چه سایزهایی هستند؟

لولا قابلمه و لولا تخت دارای سایزهای ۳،۴،۵،۶ و ۸ اینچی هستند. لولای بادبزنی سایز ۳ تا ۸ اینچی را دارند. لولا پروانه در سایز ۴ اینچی به بازار عرضه می‌شود. سایز لولا مخفی و لولا پیوت نیز بر مبنای وزن و برند لولا دارای ابعاد مختلف است. هنگام خرید لولا باید به سایز درب توجه ویژه‌ای داشته باشید؛ به عنوان مثال برای خرید لولای درب چوبی کوچک باید از لولاهایی با سایز زیر ۵ اینچ، استفاده نمایید تا لولا با درب تناسب داشته باشد.

۵_لولا درب چوبی قدیمی چگونه لولایی است؟

این لولاها معمولاً از جنس‌های برنجی بوده و با عنوان لوله‌های درب مفرغی، پامیرز، برنجی و... وجود دارند و به دلیل ظاهر خاصشان (به شکل شمشیر، پروانه یا تاج) در همه فروشگاه‌های شهر یافت نمی‌شوند و بر روی درب‌های چوبی قدیمی ظاهر زیباتری دارند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها