گزارش «جام‌جم» از تلفات و حوادث چهارشنبه‌ سوری

شب وحشت و مرگ

بیش از ۱۵ کشته و حدود هزار مصدوم تا لحظه تنظیم گزارش، آمار حوادث چهارشنبه آخر سال ۱۴۰۲ است که به احتمال زیاد این عدد و رقم‌ها زمانی که این گزارش را می‌خوانید، روند صعودی به خود گرفته است.
بیش از ۱۵ کشته و حدود هزار مصدوم تا لحظه تنظیم گزارش، آمار حوادث چهارشنبه آخر سال ۱۴۰۲ است که به احتمال زیاد این عدد و رقم‌ها زمانی که این گزارش را می‌خوانید، روند صعودی به خود گرفته است.
کد خبر: ۱۴۴۹۱۲۱

در این بین و براساس آخرین آمار‌های اورژانس، ۳۹ نفر دچار قطعی عضو، ۲۳۹ نفر دچار سوختگی و ۱۶۰ نفر درگیر آسیب‌های چشمی شده‌اند. درحالی‌که در حوادث چهارشنبه آخر سال ۱۴۰۱، استان‌های تهران، آذربایجان شرقی و غربی پیشرو بودند و استان‌های ایلام و سیستان‌وبلوچستان کمترین آسیب‌دیدگی‌ها را داشتند، امسال و براساس اعلام رئیس سازمان اورژانس کشور بازهم تهران و آذربایجان شرقی و غربی، رکورد حوادث و مصدومیت‌ها را در اختیار خود داشتند.

سال ۱۳۹۶ چهار نفر، سال ۱۳۹۷ سه نفر، سال ۱۳۹۸ چهار نفر، سال ۱۳۹۹، ۹ نفر، سال ۱۴۰۰، ۱۹ نفر و سال ۱۴۰۱، ۲۶ نفر براثر انفجار موادمحترقه و حوادث ناشی از آن جان خود را از دست داده و ۴۳۶۸ نفر در کل کشور مصدوم شدند که در این بین، ۲۲۹ نفر دچار نقص عضو و ۱۴۲۸ نفر درگیر آسیب‌های چشمی گردیدند، اما نه آمار افزایشی فوتی‌ها و مصدومیت‌ها و نه قطع عضو و آسیب به چشم طی این سال‌ها، هیچ‌کدام باعث نشد تا علاقه‌مندان به مراسم چهارشنبه آخر سال به هشدار‌های پلیس و آتش‌نشانی توجه کرده و دست از بازی با وسایل آتش‌زای خطرناک بردارند و سراغ وسایل بی‌خطرتر بروند. هر سال همان اتفاقات دردناکی تکرار شد که سال‌های قبل هم خیلی‌ها به چشم دیده بودند. 

بعد از ریزش دو خانه به علت انفجار موادمحترقه خطرناک در شهرستان ری، انفجار موادمنفجره در مشهد هم یک خانه را تخریب و دو مصدوم را راهی بیمارستان کرد.

براساس اعلام سازمان آتش‌نشانی مشهد، این انفجار در حالی در روستای اسماعیل‌آباد و در خانه رخ‌داد که در آن مقادیر قابل‌توجهی از موادمنفجره در حال ساخت و تولید بود که با اعلام گزارش، آتش‌نشانان به محل حادثه اعزام و پس از اطفای حریق دو فرد ۲۰ و ۵۰ ساله به بیمارستان منتقل شدند. قزوین هم از گزند موادمحترقه در امان نماند و یک خانه مسکونی در روستای نظام آباد براثر انفجار این مواد تخریب شد. سه نوجوان در این حادثه دچار مصدومیت شدند که وضعیت دو مصدوم نوجوان وخیم گزارش شده است. 

اصفهان هم از تبعات چهارشنبه‌ سوزی آخر سال بی‌نصیب نماند. براساس اعلام سازمان آتش‌نشانی اصفهان، در حادثه آتش‌سوزی که به علت انفجار موادمحترقه در خانه‌ای در استان اصفهان رخ داد، علاوه بر ایجاد حریق گسترده، یک زن ۳۹ ساله به همراه یک نوجوان ۱۲ ساله براثر شدت جراحات وارده ناشی از سوختگی در دم جان باختند و یک نوجوان ۱۱ ساله نیز به‌شدت دچار سوختگی و به بیمارستان اعزام شد. درحالی‌که تیم پزشکان بیمارستان تلاش می‌کردند تا جان نوجوان ۱۱ ساله مصدوم را که بین مرگ و زندگی دست و پا می‌زد نجات دهند، اما درمان‌ها موثر نبود و او نیز براثر شدت جراحات سوختگی جان خود را از دست داد تا با مرگ او، آمار مرگ‌ومیر در اصفهان به سه نفر برسد. 

در بروجرد نیز انفجار موادمحترقه در خانه مسکونی حادثه آفرید که در نتیجه آن سه نفر مصدوم شدند و یک نفر نیز جان خود را از دست داد. 

در جاده ورامین هم مردم شاهد انفجار موادمحترقه و حوادث مرگبار ناشی از آن بودند. به گفته جلال ملکی سخنگوی سازمان آتش‌نشانی تهران، این انفجار در محله فیروزآباد رخ‌داد و در آن چهار نوجوان در حال درست‌کردن مواد محترقه و دست‌ساز خطرناک بودند که به یکباره انفجار شدیدی رخ‌داد. چهار نوجوان که یکی از آن‌ها ۱۱ ساله و بقیه ۱۸ ساله بودند، دچار مصدومیت شدند. سه جوان ۱۸ ساله که مصدومیت‌شان شدیدتر بود به مراکز درمانی منتقل شدند. 

به گفته میعادفر رئیس سازمان اورژانس کشور، درحال‌حاضر ۷۵ نفر از مصدومان حوادث چهارشنبه‌ سوری در بخش‌های عادی و ۱۱ نفر در آی‌سی‌یوی بیمارستان‌ها بستری هستند. ۷۰ درصد مصدومان سن زیر ۱۸ سال داشتند و ۱۴ درصد مصدومان نیز رهگذر بودند.

انفجار مواد محترقه منزل مسکونی در خلازیر تهران 

سید جلال ملکی ، سخنگوی آتش نشانی تهران با اشاره به انفجار مواد محترقه در محله خلازیر گفت :ساعت ۱۷:۳۵ سه شنبه حادثه انفجار در خلازیر خیابان دولتخواه به سامانه ۱۲۵ اعلام و ماموران یک ایستگاه آتش نشانی به محل حادثه اعزام شدند.

در قسمت حیاط یک منزل قدیمی ۲ طبقه انفجار مواد محترقه روی می دهد که البته این انفجار منجر به شعله وری نمی‌شود اما خسارت زیادی به منزل وارد شده بود.

دو جوان ۲۸ ساله دچار مصدومیت و سوختگی شدند که تحویل عوامل اورژانس شد.

انفجار منزل مسکونی در همدان منجر به مصدومیت ۲ نفر شد

مدیرعامل آتش نشانی همدان در تشریح این حادثه گفت: این حادثه ساعتی قبل در منزلی واقع در شهرک فرهنگیان همدان رخ داد و بلافاصله در پی تماس با سامانه ۱۲۵ آتش‌نشانان به محل حادثه اعزام شدند.

وی افزود: آتش نشانان پس از حضور در محل حادثه و در  ارزیابی اولیه مشاهده کردند که انفجار مواد محترقه در منزلی اتفاق افتاده بود که منجر به آسیب منزل مسکونی و همچنین شکسته شدن شیشه های ساختمان شده بود که آتش نشانان بلافاصله پس از حضور در محل بلافاصله نسبت به مهار و اطفای حریق اقدام کرده و مانع از گسترش آتش سوزی به سایر قسمت های ساختمان شدند.

در جریان این حادثه یک کودک ۱۳ ساله در حین ساخت مواد محترقه دست ساز  و یک خانم میانسال هم دچار مصدومیت شده بود که توسط عوامل اورژانس به بیمارستان منتقل شد.

صدمات شدید نوجوان ماهدشتی با ترقه

میرشمس روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی البرزعصر سه شنبه گفت: یک نوجوان در ماهدشت بر اثر انفجار مواد محترقه در منزل مسکونی آسیب دیده و در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان شهید مدنی بستری است .

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها