از یادداشت آقای مدیرکل تا سخنرانی دبیرکل و وزیر

نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور ۲۰ساله شد

هادی ناصری، سرپرست اداره ‌کل امور استان‌ها، مشارکت‌ها و انجمن‌های نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور به بهانه هفدهم اسفند، سالروز تاسیس این نهاد در صفحه شخصی‌اش نوشت: این عکس یکی از بهترین‌هاست برای من؛ روزی که مهمانانی از روسیه، ترکیه، برزیل و مالزی با حضور در کتابخانه مرکزی یزد که در جمهوری اسلامی ایران به همت و پیگیری مدیران فرهنگی به بهره‌برداری رسید، خوشحال بودند و کیف می‌کردند. این عکس از بهترین‌هاست چون افتخارآمیز و غرورآفرین است.
کد خبر: ۱۴۴۹۰۹۴
 
نهاد کتابخانه‌های عمومی در ۲۰ سال گذشته مسیر پر‌فراز و نشیبی را پشت‌سر گذاشته و امروز با قدرت جوانی و انگیزه ایمانی در جهت اعتلای فرهنگ قدم برمی‌دارد. کتابداران سختکوش و پرتلاش، مدیریت جوان و مؤمن انقلابی از یک‌سو و حمایت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از توسعه کتابخانه‌ها، فرصتی تاریخی را برای این نهاد جوان پدید آورده است. یکی از ویژگی‌های ۲۰ سالگی، بهره‌مندی از تجارب مسیر طی شده است. طبیعی است که در هر دوره‌ای از مدیریت این نهاد جوان، نقاط ضعف و قوتی وجود داشته؛ امروز با استفاده از تجربیات گذشته سعی در رفع نواقص و تقویت نقاط قوت است.حرکت پر‌شتاب امروز هم می‌تواند مورد نقد قرار گیرد و اتفاقا این نقدها، مزیت است برای راهبران این نهاد فرهنگی و پناه بر خدا از شر حسادت حسودان... حسادت حسودان و تنگ‌نظران و نقدهای غیرسازنده و مخرب که گاهی اوقات مانع رسیدن خیر به عموم مردم شریف کشور می‌شود و باید آموخت که اختلاف سلیقه‌ها و نصحیت‌ها اگر برخاسته از روح برادری ایمانی باشد مورد رضای خداست و اگر غیر این باشد مسیر شیطان و زوال اخلاق و...
   
مهدی رمضانی، دبیرکل نهاد: دنبال محتوا هستیم
دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در آیین گرامیداشت بیستمین سالگرد تأسیس این نهاد گفت: ما در نهاد فقط دنبال گسترش کالبد و فضا نیستیم، ما دنبال محتوا هستیم اما باید توجه کنیم که توسعه کالبدی درحوزه محتوا تأثیر زیادی می‌گذارد. وی با اشاره به ساختمان جدید این نهاد در حوالی میدان امام خمینی(ره) تهران افزود: این ساختمان نتیجه مجاهدت چند ساله مجموعه مدیریتی نهاد است. وجود ساختمان متمرکز در طول سال‌های تاسیس نهاد یکی از آرزوها بود که محقق شد. در این راه جناب دکتر اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ممارست زیادی کردند و با همراهی نهاد ریاست‌جمهوری و وزارت ارتباطات، این ساختمان محل استقرار مجموعه نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور شد. یک سال و نیم است که با در‌نظر گرفتن فضای میراثی تلاش کردیم این ساختمان را آماده استقرار همکاران کنیم که کار بزرگی است. وی در ادامه با اشاره به برگزاری جشنواره کتابخوان و رسانه تاکید کرد: برگزاری جشنواره کتابخوان رسانه اتفاق بزرگی برای نهاد بود و ما هم در تعریف این جشنواره به‌دنبال موازی‌کاری نبودیم و با هدف دیگری این کار را تعریف کردیم ولی در ادامه اگر لازم باشد اعلام آمادگی می‌کنیم. این جشنواره را با جشنواره کتاب و رسانه که در معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار می‌شود، ادغام کنیم. با این حال توجه به حوزه رسانه امر اجتناب‌ناپذیری است. رمضانی در ادامه با تاکید بر اقدامات انجام شده طی سال گذشته در نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، گفت: در سال گذشته اقدامات مؤثری در حوزه کتابخانه عمومی شکل گرفته ولی آنچه حاصل شده نتیجه کار جمعی است و با این حال ما با آنچه برای کتابخانه عمومی به عنوان چشم‌انداز تعریف شده فاصله داریم. ما در نهاد فقط دنبال گسترش کالبد و فضا نیستیم، ما دنبال محتوا هستیم اما باید توجه کنیم که توسعه کالبدی در حوزه محتوا تأثیر زیادی می‌گذارد. در حوزه محتوا نیز در کتابخانه‌های عمومی اقدامات مبارکی افتاده است.
   
وزیر فرهنگ و ارشاد:‌ ساختمان جدید نهاد، روح دارد
اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در این برنامه اظهار کرد: افتتاح این مجموعه در ایام پایانی ماه شعبان را به فال نیک می‌گیرم. سابق بر این تأکید این بود که همزمان با ایجاد یک مجموعه، نمادی هویتی برایش ساخته شود؛ به همین دلیل معماری و سبک فرهنگی و هنری که تصویر ذهنی یک مجموعه را می‌سازد، حائز اهمیت است. کالبد مجموعه‌های فرهنگی- هنری باید گویای هویت آنها باشد. انتقاد بحقی که امروز به نظام معماری کشور وارد است، نبود معنای روشن مطابق با ریشه‌های اصیل فرهنگی- هنری است. به‌همین دلیل در ایجاد پردیس بزرگ جشنواره‌های فرهنگی- هنری کشور، که بحمدا... کارهای مقدماتی آن انجام شده، این موضوع در‌نظر گرفته شده و این مجموعه تداعی‌گر یک معماری اصیل ایرانی- اسلامی است و همچون ساختمان جدید نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور روح دارد.وی ادامه داد: خدا را شاکرم که این مجموعه می‌تواند نماد و گویای عنصر فرهنگی عمیقی که در موضوع کتاب و کتابخوانی به دنبالش هستیم، باشد. این اتفاق مبارکی است. حوزه کتاب و کتابخوانی قدمتی به عظمت تاریخ ایران دارد. قدیمی‌ترین دانشگاه دنیا با قدمت ۱۲۰۰ سال ابتدا به نام یکی از دانشگاه‌های اروپا ثبت شده بود که بعد با ارائه اسناد دانشگاه جندی‌شاپور با قدمت ۱۷۰۰ سال تغییر داده شد. دانشگاه به معنای حوزه کتاب و آموزش است که در قرن اول و دوم اسلامی با بیت‌الحکمه در بغداد شروع شد. حوزه تمدنی با حضور علم، دانش، عقلانیت و معنویت شکل می‌گیرد که اینها با کتاب معرفی می‌شود.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها