گزارش «جام‌جم» از وضعیت بلیت ناوگان حمل و نقل عمومی

کمبود بلیت، چراغ هشدار بنزین را روشن کرد

به روزهای آخر سال که نزدیک می‌شویم، تب‌وتاب سفرهای نوروزی داغ می‌شود. برخی افراد ترجیح می‌دهند که سفر خود را با ناوگان حمل‌ونقل عمومی انجام دهند اما نکته قابل توجه اینجاست که اکنون بلیت هواپیما، اتوبوس و قطار نیست که افراد بتوانند خریداری کنند.
کد خبر: ۱۴۴۸۶۳۱
 
در روزهایی که مدام از افزایش مصرف بنزین و رکوردهای جدید صحبت می‌کنیم به نظر می‌رسد توجه به ناوگان حمل‌ونقل جاده‌ای، ریلی و هوایی موضوعی ضروری است.اکنون بسیاری از مسافران که قصد سفر با ناوگان عمومی را دارند اما نتوانسته‌اند بلیت تهیه کنند که این موضوع ممکن است سفرهای جاده‌‌ای با خودروهای شخصی را بیشتر و چراغ هشدار بنزین را روشن کند.  
تعطیلات اوایل اسفندماه بود که وزارت نفت گزارش داد مصرف روزانه بنزین شکسته شد. این درحالی‌است که در سال‌های گذشته معمولا در تعطیلات نوروز این رکورد بالاتر می‌رفت اما ظاهرا رکورد نوروزی به زمستان رسید. طبق اعلام جواد اوجی، وزیر نفت مصرف روزانه بنزین کشور در ایام تعطیلات اوایل اسفند رکورد زد. مصرف بنزین کشور به به ۱۳۲میلیون لیتر در روز رسیده است. از سوی دیگر این رکورد مصرف در حالی زده شد که سرما در کشور اتفاق افتاد و پیش‌بینی نمی‌شد که سفرها زیاد شود اما این رکورد زده شد. درواقع این هشدار برای تعطیلات نوروز بیشتر می‌شود. به موضوع اصلی گزارش بازگردیم. به این‌که اصلا بلیت سفر برای روزهای نوروزی نیست. کسانی که نتوانسته‌اند در یک ماه گذشته بلیت سفر خود را خریداری کنند ظاهرا باید قید مسافرت با ناوگان حمل‌ونقل عمومی را بزنند. برخی افراد هم سفر برای‌شان مهم است و کمبود بلیت مسافرت با خودروهای شخصی را افزایش می‌دهد. این اتفاق باعث می‌شود در نوروز شاهد رکوردهای عجیب مصرف در کشور باشیم.
 قطار و هواپیما هم بلیت ندارد
بلیت اتوبوس به‌دلیل کمبود در ناوگان امری طبیعی است و برخی شرکت‌های فعال در این زمینه اعلام کرده‌اند به‌دلیل اعمال قیمت‌های دستوری در طول سال‌های گذشته دیگر توان توسعه ناوگان را ندارند و همین امر باعث شده عرضه ثابت بماند درحالی‌که تقاضا در حال افزایش است. همین اتفاق موج مسافران را به سمت ناوگان ریلی هدایت می‌کند و در این بخش هم  توسعه‌نیافتن ناوگان در دهه ۹۰ شرایط را سخت می‌کند. افرادی هم که متقاضی بلیت هواپیما هستند، می‌گویند در این بخش هم بلیت نیست. به‌منظور بررسی بیشتر سری به سایت‌های ‌آنلاین فروش بلیت زدیم اما در روزهای منتهی به پایان سال و روزهای نوروز بلیتی برای عرضه وجود ندارد. به برخی آژانس‌های مسافرتی هم به‌صورت حضوری مراجعه کردیم که آنها هم اعلام کردند بلیتی برای عرضه ندارند و همه تورهای سفری‌شان پر شده است. در بخش هوایی، ایرلاین‌ها مدعی هستند که دلیل گرانی بلیت به‌دلیل ثابت‌بودن نرخ در طول دو سال گذشته بود. ایرلاین‌ها ادعا می‌کنند که قیمت بلیت هواپیما با توجه به افزایش هزینه‌ها برای آنها صرفه اقتصادی ندارد و باید نرخ‌گذاری توسط خود شرکت‌های هواپیمایی انجام شود؛ البته دیوان عدالت اداری قیمت‌گذاری را به خود ایرلاین‌ها واگذار کرده بود اما وزارتخانه راه‌وشهرسازی این قانون را موقوف‌الاجرا کرد.
 رکورد مسافران ریلی
سیدمیعاد صالحی، معاون وزیر راه‌وشهرسازی و مدیرعامل راه‌آهن از عبور تعداد سالانه مسافران ریلی از مرز ۳۰میلیون خبر داد و تا پایان سال به عدد جابه‌جایی حدود ۳۲میلیون نفر مسافر دست پیدا می‌کنیم. با هدف‌گذاری‌های انجام‌شده و در صورت تأمین مالی از قبیل تهاتر نفت و تأمین مالی از محل ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید تلاش می‌کنیم در سه سال آینده به عدد ۴۰میلیون مسافر سالانه برسیم. معاون وزیر راه ایمنی بالا، سهولت سفر و قیمت پایین قطار را سه عامل تقاضای بسیار زیاد مردم برای سفر با قطار ذکر کرد.وی با بیان این‌که حوزه مسافری در زیان است، افزود: ۱۴ سال قبل، حدود ۲۰۰۰ واگن مسافری در شبکه ریلی وجود داشت که اکنون به کمتر از ۱۰۰۰ دستگاه کاهش یافته است و ما شبانه‌روز در حال تلاش هستیم حوزه ناوگان را تقویت کنیم.
اگرچه راه‌آهن از رکوردشکنی جابه‌جایی مسافران از طریق قطار خبر می‌دهد، اما از سوی دیگر رئیس سازمان هواپیمایی کشوری به عدم تناسب عرضه و تقاضا برای بلیت هواپیما معترف است و اتحادیه شرکت‌های مسافری از نصف شدن اتوبوس‌ها طی دو سال اخیر خبر می‌دهد؛ باید دید وزارت راه‌وشهرسازی چه تمهیدی برای کمبود بلیت‌ها در نظر گرفته است.

بلیت اتوبوس گران می‌شود؟

در روزهای گذشته عنوان شده شاید بلیت اتوبوس گران شود و در این صورت این بخش می‌تواند پاسخگوی نیاز مسافران باشد. آن‌طور که فعالان حمل‌ونقل جاده‌ای می‌گویند طی‌ سال‌های اخیر همزمان با آغاز سفرهای نوروزی قیمت بلیت اتوبوس به‌دلیل تردد یک‌سر خالی افزایش قیمت را تجربه کرده است. سال گذشته از ۲۵ اسفندماه قیمت بلیت اتوبوس ۲۵درصد افزایش یافت. داریوش امانی، رئیس سازمان راهداری گفت: بحث افزایش ۳۰ تا ۴۰درصدی قیمت بلیت اتوبوس برای ایام نوروز مطرح است که این موضوع باید در ستاد تنظیم بازار تصویب شود.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها