آرد برنج محصولی است که از آسیاب کردن دانه‌های شکسته شده برنج به‌دست می‌آید. این آرد فاقد گلوتن منبعی غنی از فیبر، ویتامینB، مواد معدنی نظیر فسفر، مس، منیزیم‌، قند، پروتئین،کربوهیدرات، چربی و...است.این آرد در صنایع غذایی و برای تهیه انواع دسر مانند فرنی، شیرینی برنجی، حلوا، سوپ و...کاربرد دارد.
کد خبر: ۱۴۴۷۸۰۴
نویسنده لیلا ونکی - خبرنگار چاردیواری
 
این آرد حاوی ویتامین B۶،مواد معدنی نظیر فسفر،مس، روی، کلسیم، پتاسیم، منیزیم و آهن، قند، فیبر، پروتئین، کربوهیدرات، تیامین، چربی و... است.برای تهیه این آرد بهتر است ازهمان دانه‌های شکسته استفاده شود. ازآنجا که همه به این دانه‌ها دسترسی ندارند، می‌توانند به جای آن از دانه‌های کامل استفاده کنند.برای تهیه آرد برنج مرغوب بهتر است ازبرنج‌های مرغوب ایرانی که کیفیت بالایی دارند استفاده شود. در ادامه به روش تهیه این آرد می‌پردازیم.ابتدا برنج را چند ساعت خیس کرده و آب آن را چند بار خالی کنید تا کثیفی موجود در آن از بین برود. به‌هیچ‌وجه از نمک یا ماده دیگر در خیس کردن برنج استفاده نشود.بعد از این که برنج چند ساعت در آب ماند و به اصطلاح خیس خورد، آن را آبکشی کنید. سپس روی یک دستمال بریزید تا خشک شود. برای خشک شدن برنج بهتر است که زیر نور آفتاب یا در معرض هوای آزاد قرار گیرد. اجازه ندهید دانه‌ها کامل خشک شوند؛ بهتر است مقداری رطوبت همراه دانه‌ها بماند.در صورت استفاده از دانه کامل برنج، آنها را بکوبید تا هم خردتر و هم نرم‌تر شوند. در این مرحله دانه‌ها آسیاب می‌شوند. آسیاب کردن دانه‌ها را باید تا زمانی ادامه داد که هیچ دانه درشتی مشاهده نشده و همه آنها خرد و نرم شده باشند. پس از آسیاب‌کردن، از الک عبور داده می‌شود تا دانه‌های درشت آن گرفته شود. سپس باز دوباره این دانه‌های الک شده خشک می‌شوند. بعد آنها را از الک ریزتر عبور می‌دهند. پس از آن، آرد را کناری قرار می‌دهند تا کاملا خشک شود. در این مرحله آرد برنج آماده است.
 
نکته
برای تهیه آرد مخصوص شیرینی برنجی، نیاز به الک خیلی ریزی دارید. با الک‌های معمولی که در خانه وجود دارد، نمی‌توان آرد برنج مخصوص این شیرینی را تهیه کرد.
 
خواص و فواید آرد برنج
این آرد فیبر مورد نیاز بدن انسان را تامین می‌کند. ازاین رو،برای کسانی که مشکل یبوست دارند، بهترین گزینه است. برای جبران کمبود فیبر، بهتر است آرد برنج همراه با غذاهای پروتئینی مانند تخم‌مرغ مصرف شود.
 
سبب کاهش کلسترول و کنترل قند خون می‌شود
همان‌طور که پیش از این نیز به آن اشاره شد، این آرد حاوی فیبر فراوان است. این امر میزان کلسترول خون را کاهش داده و میزان قند خون را کنترل می‌کند.
 
در بهبود عملکرد کبد نقش دارد
در این آرد ماده‌ای به نام کولین وجود دارد. کولین به انتقال کلسترول و تری‌گلیسرید ازکبد کمک می‌کند.از این رو، در بهبود عملکرد کبد نقش داشته و موجب حفظ سلامتی آن می‌شود.
 
برای چاقی صورت مفید است
برای چاق شدن صورت توصیه می‌شود قبل ازخواب، دو قاشق از ترکیب این آرد، شیرخشک ونشاسته مصرف شود. این ترکیب کمک فراوانی به چاق شدن صورت می‌کند.
 
رفع‌کننده بوی بد زیر بغل
با پاشیدن مقداری آرد به زیر بغل می‌توان بوی بد آن را برطرف کرده و موجب نرمی آن شد. همچنین برای سفید کردن زیر بغل می‌توان بعد از حمام، مقداری از این آرد را به این نقطه از بدن کشید.درتقویت مو مؤثر است این آرد منبعی غنی ازویتامینB است. این ویتامین به فولیکول‌های موجود در پوست سر کمک می‌کند تا سرعت تقسیم خود را افزایش دهد. این امر سبب افزایش حجم مو می‌شود. استفاده از ماسک آرد برنج به دلیل تغذیه و آبرسانی فولیکول‌ها سبب رشد موها می‌شود. 
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها