چگونه سفره هفت‌سین متفاوتی بچینیم؟

سبزه کدوحلوایی متفاوت و زیبا

سبزه درسفره هفت‌سین نماد طراوت،سرسبزی و زندگی است. اغلب اوقات ما سبزه‌هایی مثل سبزه گندم یا عدس را در سفره هفت‌سین می‌گذاریم اما جالب است بدانید که می‌توان به سبزه سفره هفت‌سین هم تنوع داد و سبزه‌هایی را کاشته، در این سفره گذاشت که علاوه‌بر جلوه متفاوت‌شان می‌توانیم آنها رابه باغچه یا گلدان منتقل کرده و از دانه و میوه‌شان هم بهره ببریم.
کد خبر: ۱۴۴۷۸۰۲
نویسنده مریم احمدی - خبرنگار چاردیواری
 
یکی از این سبزه‌های متفاوت سبز تخم کدوحلوایی است اما اگر می‌خواهید این سبزه زیبا را برای سفره هفت‌سین امسال‌تان داشته باشید، ‌باید از همین حالا دست به کار شوید. 

تخم کدوها را بخیسانید
در اولین مرحله
 از آموزش سبزه تخم کدوحلوایی باید تخمه‌ها را برای حدود ۴۸ ساعت در آب بخیسانید. تخم کدو، بافت بسیار سختی دارد و از همین رو برای سبز کردن آن لازم است برای دو روز در آب قرار بگیرد تا نرم شود. در طول این دو روز روزانه یک بار آب تخم کدوها را تعویض کنید.
مرحله دوم؛ تخمه کدو خیس‌خورده را در یک کیسه نخی بپیچید.بعد از۴۸‌ساعت تخمه‌های خیس‌خورده را داخل یک کیسه نخی بگذارید و کمی صبر کنید تا آب اضافی تخمه‌ها خارج شود. سپس تخمه‌ها را برای دو تا سه روز درون کیسه بگذارید و در طول روز دو بار با اسپری آنها را آبیاری کنید. بعد از آبیاری، کمی تخمه‌ها را داخل کیسه پارچه‌ای زیر و رو کنید تا نور و رطوبت به صورت یکسان به همه آنها برسد.
 
سینی سبزه تخم کدو را آماده کنید
بعد از این‌که تخمه کدوحلوایی شروع به جوانه زدن کرد،باید سینی سبزه راکه ضخامت زیادی ندارد،آماده کنید. سپس جوانه‌ها را به آرامی داخل سینی موردنظرتان بچینید.توجه داشته باشید که تخم کدوهای جوانه‌زده نباید به صورت انباشته‌شده روی هم قراربگیرد.
 
روی سبزه تخم کدوحلوایی سلفون بکشید
سپس یک سلفون یا پلاستیک سوراخ‌شده روی سبزه قراردهید.بهتر است سبزه را دریکی دوروز اول درمکانی گرم وپرنور بگذارید و روزی سه بار با اسپری آبپاشی کنید. بعد از این مدت سلفون یا پلاستیک را بردارید و بدون کوچک‌ترین جابه‌جایی تا شب، دو بار به سبزه خود آب دهید تا کاملا سیراب شود.

سبزه را زیر نور آفتاب بگذارید
روز بعدی باید سبزه را برای چند ساعت بیرون از خانه و زیر نور ملایم آفتاب بگذارید و شب‌ها دوباره سبزه را به داخل خانه بیاورید. این کار را برای چند روز ادامه دهید تا سبزه‌ها پرپشت و بزرگ شود.

برای درست کردن سبزه تخم کدو در تنگ که به اصطلاح به آن «سبزه تراریومی» نیز گفته می‌شود، مراحل زیر را دنبال کنید:
۱- شما باید یک تنگ در اندازه و فرم دلخواه تهیه کنید. سپس کف تنگ را با سنگ ریزه یا پوکه معدنی پر کنید.
۲- در مرحله بعد جوانه‌های تخم کدو را داخل تنگ بریزید و با استفاده از اسپری جوانه را آبیاری کنید.
۳- روی تنگ سلفون بکشید و چند سوراخ روی آن ایجاد کنید.
۴- هر روز بذرها را آبیاری کنید و دوباره سلفون را روی آن بکشید تا جوانه‌ها به‌خوبی رشد کند.
۵- توجه داشته باشید که برای کاشت سبزه عید با تخم کدو در تنگ به هیچ عنوان نباید بیش از حد جوانه‌ها را آبیاری کنید، زیرا این کار موجب خراب شدن سبزه می‌شود.
۶- بعد ازاین‌که جوانه‌ها به‌خوبی سبز شد،سلفون را ازروی تنگ بردارید وسبزه را درمحیط خنک وپرنورکه آفتاب به صورت مستقیم به آن نمی‌تابد، قرار دهید.

یکی دیگر ازروش‌های کاشت سبزه تخمه کدو، استفاده ازخاک ژله‌ای است که به دلیل رنگی بودن خاک وجلوه‌ای که دارد، ظاهر متفاوتی به سبزه شما می‌بخشد.
۱- برای سبز کردن سبزه تخمه کدوحلوایی در خاک ژله‌ای، ابتدا باید مقداری خاک ژله‌ای را برای چند ساعت در آب بریزید تا بزرگ شود و آب را به خود جذب کند.
۲- بعد از آماده شدن خاک ژله‌ای، باید آن را داخل یک ظرف شیشه‌ای مناسب بریزید.
۳- برای کاشت سبزه تخمه کدو در خاک ژله‌ای، نیازی به خیساندن بذرها نیست و می‌توانید آنها را بدون خیس کردن یک لایه روی خاک ژله‌ای بریزید.
۴- کمی خاک ژله‌ای آماده را روی تخمه کدوها بریزید. به طوری که تخمه‌ها زیر خاک بماند و در ظاهر مشخص نباشد.
۵- با استفاده از اسپری خاک ژله‌ای را آبپاشی کنید.
۶- یک پلاستیک روی شیشه مورد نظر بکشید. برای این روش کاشت، نیازی به سوراخ کردن پلاستیک نیست.
۷- هر شب پلاستیک را بردارید و با اسپری خاک ژله‌ای را مرطوب کنید.
۸- بعد ازحدود چهار تا پنج روز، تخمه کدو شروع به جوانه زدن می‌کند، در این مرحله باید پلاستیک را از روی جوانه‌ها بردارید.
۹- جوانه‌ها را هر روز با اسپری آبیاری کنید. حدود یک روز طول می‌کشد تا جوانه‌ها بزرگ و سبزه آماده شود.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها