حضور گروه‌های جهادی در مناطق سیل‌زده
رئیس سازمان بسیج سازندگی اعلام کرد:

حضور گروه‌های جهادی در مناطق سیل‌زده

گزارش «جام‌جم» از مناطق سیل زده سیستان و بلوچستان

روستاها در محاصره سیل

در حالی‌که بارش‌ شدید باران در جنوب سیستان و بلوچستان باعث طغیان رودخانه‌های فصلی و بارش سنگین در قصرقند، تلنگ، دشتیاری، پلان، پیرسهراب سبب خسارت سنگینی به بخش‌کشاورزی، واحدهای مسکونی خشتی وگلی، راه‌های روستایی و زیرساخت‌های شهری و روستایی شده است، مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر این استان از امدادرسانی به ۴۵۷۸‌نفر در جنوب استان در چند روز اخیر خبر داد و گفت ۵۱۶ نیروی عملیاتی در قالب ۹۱ تیم به مناطق حادثه دیده نیکشهر، کنارک و چابهار اعزام شدند.
کد خبر: ۱۴۴۷۵۳۳
 
آبگرفتگی در ۳۸۷ روستا، زندگی بیش از ۱۱۰ هزار نفر از مردم را تحت تاثیر خود قرار داده است. اوضاع در مناطق حادثه‌دیده بحرانی و هنوز به‌حالت عادی بازنگشته است. بیشترین خسارت به جاده‌ها و برخی راه‌های ارتباطی وارد و همین مسأله باعث شده تا روند امدادرسانی با مشکلاتی مواجه شود. شدت تخریب مسیرهای ارتباطی به حدی است که به‌دلیل نبود جاده و شکستن پل، امدادگران به سختی خود را به مناطق آسیب‌دیده می‌رسانند.
به گفته عبدالصمد پناد، بخشدار تلنگ در اثر بارش‌های اخیر و ذخیره شدن۱۰میلیون مترمکعب آب در پشت سد شی‌کلگ، در نهایت این سد سرریز شد. سیلاب برق و تلفن را قطع‌کرده و ۷۴ روستای بخش تلنگ را محاصره و مسیر تمام روستاها به مرکز بخش و سایر شهرستان‌های همجوار بسته است.
فرزاد جدگال، از فعالان اجتماعی سیستان و بلوچستان درگفت‌وگو با جام‌جم در مورد آخرین وضعیت آبگرفتگی روستاها گفت:«کل منطقه دشتیاری زیر آب رفته و چنین بارندگی تا به حال سابقه نداشته است‌. شدت بارش‌ها به‌گونه‌ای است که دشتیاری شبیه دریا شده. در اثر بارش‌ها، جاده‌ها و پل‌ها تخریب و مسیرهای دسترسی به روستا مسدود شده است به حدی که مردم، نمی‌توانند از روستاهای خود خارج شوند و نیازهای غذایی خود را تامین‌کنند و به مواد غذایی احتیاج دارند. حجم آب به اندازه‌ای است‌که بسیاری از مردم برای تردد از قایق استفاده می‌کنند و همچنین سیلاب باعث تخریب برخی خانه‌ها شده یا به درون آن نشت‌کرده است. به دلیل نبود راه و مسیر، گروه‌های خیریه و جهادی به سختی و با استفاده از خودروهای سنگین و لندکروز وارد روستاهای درگیر آبگرفتگی می‌شوند. زمین‌های کشاورزی زیرآب رفته و محصولات مردم که تنها منبع درآمد آنها بوده، از بین رفته است. با توجه به سرمای هوا نیز به پتو و وسایل گرمایشی نیاز دارند. مادران باردار هم به بالگرد نیاز داشتند. مردم تلنگ قادر به خروج از بخش خود نیستند و فقط با خودروهای سنگین تردد می‌کنند. ما زیرساخت نداریم و این‌که برای مردم سیل‌زده آب و غذا بفرستند، برای کوتاه مدت موثر است، ما به جاده مناسب آسفالته و سیل‌بند اساسی نیاز داریم تا درگیر چنین مشکلاتی نشویم. نیازهایی که نه در سیلاب اخیر بلکه در مدت زمان طولانی و با برنامه‌ریزی و مدیریت مناسب قابل دسترسی‌است.»
او در ادامه می‌گوید:«سیل جان تعدادی از هموطنان‌مان را هم‌گرفته است. یکی از کشته‌ها، سلمان درزاده ۱۶ ساله اهل باهوکلات و فوتبالیست بود که روز جمعه غرق و دیروز جنازه‌اش پیدا شد. یک دختر ۱۱ ساله دیگر به نام سارا جدگال از اهالی بخش پیرسهراب هم در اثر برق‌گرفتگی جانش را از دست داد و برادرش با توجه به وضعیت سیلاب هفت‌خوان رستم را رد کرد تا خودش را به مراسم خاکسپاری خواهرش برساند. البته قدردان خدمات جامعه محلی برای در اختیار قرار دادن قایق‌ها، امدادگران هلال‌احمر و همچنین اداره برق هستیم که با وجود تمام مشکلات سعی کردند با حضور در روستاها مشکل قطع برق را مرتفع‎‌کنند، اما انتظار داریم مسئولان بیشتر همراهی‌کرده و دشتیاری بزرگ را دریابند.»
   
خطرحمله گاندوها
تخریب زیرساخت‌ها تنها مشکل مناطق سیلابی نیست و خطرگاندوها هم مردم را تهدید می‌کند. هشداری‌که محمدرضا علیمرادی، مدیرکل حفاظت محیط‌زیست سیستان و بلوچستان آن رامطرح کرد و گفت:«‌با توجه به سرریزشدن آب سدهای پیشین، زیردان و رودخانه‌ها در منطقه، شرایط جوی، استرس و تنش در حیات‌وحش به‌ویژه تمساح پوزه کوتاه(گاندو) احتمال خروج تمساح‌ها از برکه و اسیر شدن در امواج خروشان آب و به تبع آن دور شدن از زیستگاه اصلی‌شان وجود دارد.خواهشمند است افراد نسبت به تردد در مناطق سیلابی، حاشیه رودخانه باهوکلات، هوتک‌ها، مرداب‌ها و مناطق حاشیه‌ای که محل تجمع آب‌های راکد است‌خودداری کنند.»
سردار سرتیپ محمد پاکپور، فرمانده نیروی زمینی سپاه پاسداران روز شنبه در بازدید از مناطق سیل‌زده جنوب سیستان و بلوچستان گفت: «‌در منطقه پلان و پیر سهراب، سیلاب موجب قطع راه‌های ارتباطی شده بود که امدادرسانی‌ها از ابتدای شروع سیلاب در این مناطق آغاز شد. با توجه‌ به خسارتی که به مردم وارد شده، استاندار سیستان و بلوچستان امروز جهت برآورد و تعیین خسارت‌ها در منطقه حضور دارد.»
سیدمحمدمهدی سجادی، مدیرعامل جمعیت هلال احمر سیستان و بلوچستان هم دیروز با بیان این‌که نیروهای امدادی هلال احمر ضمن ارزیابی روستای‌های تحت تاثیر، خانه‌ها را از آب تخلیه و اقدام به توزیع اقلام امدادی کردند، به جام‌جم گفت: «تاکنون نجاتگران هلال احمر برای ۱۴۰۰ نفر اسکان اضطراری انجام داده‌ و ۱۶۳۴ تخته پتو، ۸۵۴ تخته موکت و ۷۶۷ بسته غذایی طی ۷۲ ساعت میان خانواده‌های تحت تاثیر توزیع شده است. برای کمک‌رسانی بهتر و به‌موقع تیم تخصصی واکنش سریع امداد و نجات استان و دو تیم از نجاتگران جمعیت هلال احمر شهرستان هامون به روستاهای شارک و دنسر از توابع تلنگ شهرستان قصرقند اعزام شده است.» عصر دیروز وزیر کشور برای بازدید از مناطق سیل‌زده جنوب سیستان و بلوچستان وارد این استان شد.

 نجات مادران باردار از سیل
گرفتاری ۱۳ مادر باردار در سیلاب هم گلایه شدید بلوچ، معاون عمرانی فرمانداری چابهار را در پی داشت:«‌با وجود پیگیری‌های مکرر فرمانداری چابهار هیچ بالگردی از سوی دانشگاه علوم پزشکی ایرانشهر، چابهار و جمعیت هلال احمر استان به مناطق سیل‌زده جهت نجات مادران باردار، بیماران بدحال و افراد گرفتار در سیلاب اعزام نشد که جای گلایه‌مندی شدید است.» مدیر شبکه بهداشت و درمان سیب و سوران نیز از نجات دو مادر باردار در بارندگی‌های جنوب استان خبر داد و افزود: «‌با گزارش مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان در خصوص فشارخون بالای مادر باردار، تیم تکنیسین فوریت‌های پزشکی و ماما برای مراقبت بر بالین مادر باردار حاضر و جهت درمان به بیمارستان منتقل شد. همچنین در مسیر برگشت از ماموریت نیز مادر باردار دیگری که‌ به دلیل بارندگی امکان مراجعه به موقع در واحد تسهیلات زایمانی را نداشت، باحضور همکاران زایمان، نجات جان این مادر باردار با موفقیت انجام شد و حال مادر و نوزاد مساعد است.»
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها