در گفت‌وگوی «جام‌جم» با بهنام جلالی جعفری، هنرمند نقاش و استاد دانشگاه بررسی شد

جریان امید‌بخش هنر معاصر کشور

نخستین دوره جشنواره ملی صنایع خلاق فرهنگی عالم آل محمد(ع) که توسط دانشگاه بین المللی امام رضا(ع) برگزار شد، با برگزاری آیین اختتامیه و معرفی برترین ها و برپایی نمایشگاه آثار برگزیده در مشهد به کار خود پایان داد.
کد خبر: ۱۴۴۷۲۴۰

به گزارش جام جم آنلاین، دبیر شورای‌عالی انقلاب فرهنگی در مراسم اختتامیه نخستین دوره جشنواره ملی صنایع خلاق فرهنگی عالم آل محمد (ع) با وسیع خواندن مفهوم صنایع خلاق فرهنگی، آن را شامل 4 ویژگی پشتیبانی دانش بنیان، خلاقیت و نوآوری، داشتن سرمایه فکری و اثر فرهنگی عنوان و اضافه کرد: صنایع خلاق فرهنگی که این جشنواره به دنبال آن است نیازمند الزاماتی است.

حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالحسین خسروپناه افزود: یکی از این الزامات پیوند این صنعت با حکمت است. حکمت از سنخ علمی است که پشتوانه آن خرد ناب است. دومین الزام تقویت دانش بنیادها به شمار می رود. الزام سوم مالکیت معنوی است، مسئله ای که فراموش شده در حوزه صنعت ماست. چهارمین الزام حمایت در تجاری سازی است. هنرمندی که اثری را خلق کرده است باید حمایت شود تا بتواند خلق جدیدی را نیز به وجود بیاورد. و پنجمین الزام تقویت محتواست. ما باید محتوا و معارف اهل بیت را بتوانیم در این صنایع خلاق تجلی بدهیم

رئیس دانشگاه بین المللی امام رضا(ع) نیز در این مراسم ابتکار این جشنواره را برگرفته از سیاست های ابلاغی تولیت آستان قدس رضوی عنوان و اضافه کرد: این جشنواره دو هدف اصلی را دنبال می کند؛ هدف اول توسعه اقتصاد فرهنگ و هنر مبتنی بر فرهنگ رضوی و هدف دوم جریان سازی و امتداد اجتماعی زیارت و اصلاح سبد مصرف فرهنگی خانواده ها است.

مرتضی رجوعی افزود: در کمیته علمی جشنواره بنا شد که بر اساس رسالت ها و ماموریت های آستان قدس رضوی، آثار مبتنی بر حوزه های کلیدی همچون بازی های رایانه ای، اسباب بازی و سرگرمی، ایده های نوآورانه در هنرهای دیداری و شنیداری، واقعیت افزوده و مجازی، نرم افزارهای کاربردی، ایده های خلاقانه در حوزه طراحی معماری اسلامی، صنایع دستی و هنرهای کاربردی، ایده های نوآورانه در صنعت چاپ، بسته بندی و نشر و مد و پوشاک باشد. با همتی که همکاران ما در دبیرخانه این جشواره داشتند پنج رویداد هم در سطح کشور با مشارکت گسترده دانشگاه ها و پژوهشگاه های معتبر برگزار شد.

وی در خصوص آثار مورد داوری قرار گرفته نیز گفت: آثاری که به جشنواره رسید در مرحله اول بالغ بر 800 اثر بود که 400 اثر از این مرحله عبور کردند. بعد از داوری تخصصی 60 اثر از 400 اثر برگزیده شدند که در نمایشگاه مربوط به آثار برگزیده در معرض دید علاقه مندان قرار گرفت و از این بین 8 اثر نیز حائز رتبه های برتر شدند و دو اثر نیز در بخش دانش آموزی شایسته تقدیر شدند.

محمد جواد استادی، دبیر بخش هنری این جشنواره نیز در گزارشی با تقدیر از نقش آستان قدس رضوی در زمینه سازی و اعتلای گفتمان زیارت، گفت: شاید برخی، خدمات آستان قدس رضوی را تنها به ارائه خدمات فیزیکی به زائران تقلیل دهند در صورتی که آستان قدس رضوی این ماموریت را دارد که گوهر بی نظیر زیارت را در جنبه های مختلف معرفتی، اجتماعی و فرهنگی برای هر کسی که بتواند از این مفهوم استفاده کند عرضه کند.

وی ادامه داد: پیوند سه حوزه مهم هنر، دانش و نوآوری می تواند زمینه ساز تولید محصولات، ایده ها و خدمات بزرگی باشد و بخش های مختلف در برگزاری این جشنواره تلاش کردند تا در همکاری با یکدیگرا ین حوزه ها را متبلور کنند.

استادی تاکید کرد: باید تلاش کنیم محصولات تولید شده توسط این هنرمندان جشنواره را به تولید انبوه رساند و به دست مصرف کنندگان برسانیم. پس از امروز باید کار خود را آغاز کنیم

در پایان این مراسم از آثار برگزیده در بخش‌های مختلف تقدیر شد.

newsQrCode
برچسب ها: فرهنگی خلاق هنر
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها