شهرام محمودی در گفت‌وگو با «جام‌جم»: حضور مربیان درجه ۲ و ۳ کمکی به والیبال نمی‌کند

خوب نیست تیم ملی بدون سرمربی باشد!

طولانی‌شدن انتخاب سرمربی تیم ملی والیبال ایران به مساله‌ای خسته‌کننده در ورزش تبدیل شده است. روزهای بسیاری می‌گذرد و انگار هیچ عجله‌ای برای این انتخاب وجود ندارد! والیبال و تیم ملی این روزها بلاتکلیفند و این در حالی است که چند ماه دیگر تیم ملی باید همان شانس کم خود برای حضور در المپیک را محک بزند و تا لیگ ملت‌ها زمان زیادی باقی نمانده است.
کد خبر: ۱۴۴۵۲۰۳
نویسنده یگانه عصاری - گروه ورزش
درهمین‌رابطه با شهرام محمودی، ملی‌پوش سابق و‌یکی ازبازیکنان اصلی نسل‌طلایی والیبال ایران صحبت کردیم. او درگفت‌وگو با جام‌جم تاکید کرد تکلیف تیم ملی والیبال و‌سرمربی این تیم باید هرچه زودتر مشخص شود وطولانی‌شدن زمان این بلاتکلیفی به صلاح تیم نیست.
 
آقای محمودی، شما از نسل طلایی والیبال ایران بودید که در آسیا و جهان درخشیدید. حالا اما والیبال به‌شدت افت کرده است. به نظر شما دلیل این اتفاق چیست؟
سلسله عواملی دست به دست هم دادند و تعدادی ازبازیکنان کلیدی به‌تدریج کنار رفتند. آن اوایل نتایج بد نبود ولی خب سال گذشته خیلی نتایج به هم ریخت. به نظر من اول باید تکلیف فدراسیون ورئیس مشخص شود تا ببینیم برنامه‌هایش چیست. ابتدا باید رئیس فدراسیون مشخص شده، سرمربی خوبی برای تیم مشخص شود و امکانات و برنامه‌ریزی درستی برای تیم فراهم آید. باور کنید ما پتانسیل این را داریم که دوباره به جمع هشت تیم برتر برگردیم و دوباره قدرت اول آسیا باشیم. امیدوارم برنامه‌ریزی خوبی انجام شود. اگر این برنامه‌ها درست انجام شود، مطمئنا دوباره والیبال‌مان را در روزهای اوج خواهیم دید.

اما پروسه انتخاب سرمربی به یک معضل بزرگ در ورزش تبدیل شده است.
در دوره پایان کار آقای داورزنی کمیته‌های فنی تشکیل می‌شد و قرار بود سرمربی انتخاب شود، بعد از ایشان و از دوره سرپرستی آقای مرادی تاکنون چند جلسه برگزار شده ولی در هر صورت متاسفانه تا امروز سرمربی انتخاب نشده و این موضوع مسلما به تیم ضربه خواهد زد. چیزی که من دارم از بیرون می‌بینیم، این است که گویا خیلی عجله‌ای هم برای این کار نیست، چون در هر صورت شانس تیم ما برای صعود به المپیک بسیار کم است و فکر می‌کنم می‌خواهند جوری گزینه‌ها را مورد بررسی قرار دهند که برای بعد از آن برنامه‌ریزی کنند ولی به نظر من هرچه زودتر باید تعیین تکلیف شده و سرمربی تیم مشخص شود تا تیم را زیر نظر بگیرد و همان درصد کم شانس صعود به المپیک را در لیگ ملت‌ها امتحان کنیم. اصلا خوب نیست که تیم بدون سرمربی باشد.

بسیاری شانس صعود والیبال به المپیک را تقریبا ازدست‌رفته می‌دانند.
متاسفانه بله. چیزی که خودم فکر می‌کنم این است که ما نهایتا تا ۱۰درصد شانس حضور در المپیک را داریم که عدد بسیار کمی است. ما در هفته اول با حریفانی بازی داریم که با تمام توان می‌آیند و رنکینگ بالاتری نسبت به ما دارند. کارمان خیلی دشوار است ولی باید امیدوار باشیم که نمایش خوبی داشته باشیم.

با توجه به این‌که شما همیشه از مربیان ایرانی حمایت کردید، حالا هم نظرتان روی انتخاب مربی ایرانی است؟
نظر من این است که مربیان ایرانی علم خوبی دارند و باید کادری که جمع می‌شوند بسیار خوب باشند. تمرکز نباید تنها روی سرمربی باشد، بلکه باید کادر را هم بسیار قوی ببندند. اگر کمک‌ها و کادر نتوانند کمک فکری، عملی و فنی به سرمربی بدهند، مطمئنا نتیجه‌ای حاصل نمی‌شود. یعنی اگر می‌خواهیم سرمربی ایرانی داشته باشیم، باید کمک بسیار قوی داشته باشیم اما افراد دیگری سرمربی را انتخاب می‌کنند، نه من! حالا اگر هم نظر به سرمربی خارجی باشد، مسلما باید از مربیان تاپ و درجه یک خارجی بیاوریم و از کمک‌های ایرانی در کنارشان استفاده کنیم، چون حضور مربی درجه دو و سه کمکی به والیبال نمی‌کند. والیبال ایران تا سال‌های قبل جزو هشت تیم برتر رنکینگ جهانی بود و مربیان هم باید با این روال پیشرفت کنند. ما مربیان خوبی در داخل داریم و درست نیست استعداد آنها را بسوزانیم. باید به آنها قدرت دهیم و مربیان هم خودشان را به‌روز نگه دارند تا کار به‌خوبی پیش برود. اینها مسائلی است که در کمیته فنی مطرح می‌شود و باید افراد حاضر پاسخگو باشند و همه جوانب را در نظر بگیرند. امیدوارم هر تصمیمی که گرفته می‌شود، به نفع والیبال باشد و بتوانیم در آینده جایگاه‌مان را پس بگیریم.

خودتان کماکان ترجیح می‌دهید که از والیبال دور باشید؟
فعلا بله. در حال حاضر ترجیح می‌دهم دور باشم اما امیدوارم شرایط فراهم شود و دوباره به والیبال برگردم.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها