معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان کرمانشاه؛

واکسیناسیون بیش از ۱۸ هزار سگ صاحب‌دار در کرمانشاه علیه بیماری هاری

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان کرمانشاه از واکسیناسیون بیش از ۱۸ هزار قلاده سگ صاحب‌دار و گله در استان علیه بیماری هاری خبر داد.
کد خبر: ۱۴۴۴۸۷۰

جام جم آنلاین؛  شاهرخ یارویسی ، افزود: پیش بینی می شود تا پایان امسال ۲۱ هزار قلاده سگ صاحب دار و گله در استان علیه بیماری هاری واکسینه شوند.

 یارویسی یادآور شد: سال گذشته ۲۰ هزار قلاده سگ صاحب‌دار و گله در استان کرمانشاه علیه هاری واکسینه شدند.

یارویسی با بیان اینکه واکسیناسیون سگ‌های گله در استان علیه بیماری هاری رایگان است، گفت: انتظار داریم دامداران روستایی و صاحبان سگ‌های گله همکاری لازم با اکیپ‌های اعزامی جهت واکسیناسیون سگ‌ها در برابر بیماری هاری را داشته باشند.

یارویسی افزود: واکسیناسیون سگ‌های زینتی و خانگی، بهادار بوده و توسط صاحبان آنها با مراجعه به کلینیک‌های دامپزشکی انجام می‌شود.

یارویسی در ادامه اشاره ای هم به علائم بیماری هاری در سگ و دیگر پستانداران داشت و گفت: وجود علائم غیرعادی در رفتار سگ و دیگر پستانداران مثل گوشه‌گیری، چشم های از حدقه بیرون زده، ریزش بزاق، بی میلی به غذا، ترس از آب و نور، حملات غیرقابل کنترل و در نهایت فلجی و مرگ از نشانه‌های بیماری هاری در حیوانات است.

وی یا بیان اینکه هاری یک بیماری ویروسی است که می‌تواند تمام حیوانات خون گرم و انسانها را درگیر کرده و تاثیر اصلی آن بر روی دستگاه عصبی است، تاکید کرد: بیماری هاری در صورت درگیری هم برای حیوان و هم برای انسان خطرناک بوده و ۱۰۰ درصد کشنده است. 

 وی با بیان اینکه از ابتدای امسال تاکنون ۹ کانون حیوانی بیماری هاری در استان کرمانشاه شناسایی شده، گفت: در کانون های مشکوک به بیماری بلافاصله نسبت به نمونه گیری و دفن بهداشتی لاشه اقدام شده و سریعا دوره‌های آموزشی برای مردم بومی منطقه جهت آشنایی با بیماری برگزار و واکسیناسیون در کانون بیماری و شعاع آن انجام می شود.

یارویسی در ادامه از شهروندان خواست تا از غذا دادن و پرستاری کردن از حیوانات ولگرد و بدون صاحب صرف نظر کرده تا جمعیت این حیوانات زیاد نشود و در صورتی هم که احیانا فردی در خانواده آنها مورد گزیدگی قرار گرفت بلافاصله به مراکز درمانی مراجعه کنند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها