«جام‌جم» تشدید منازعات سیاسی در تل‌آویو بر سر جنگ غزه را بررسی می ‌کند

طوفان در کابینه نتانیاهو

اگرچه جدال نتانیاهو با افرادی مانند یائیر لاپید و بنی گانتز در شرایط کنونی جنگ غزه(به دلایلی ازجمله اختلافات سیاسی میان آنها) تا حدودی طبیعی به نظر می‌رسد، اما اکنون شاهد علنی‌سازی اختلاف وی (نخست‌وزیر رژیم‌صهیونیستی) با یکی از کلیدی‌ترین اعضای کابینه او هستیم: بن‌گویر.
کد خبر: ۱۴۴۴۳۹۸
نویسنده محمد علیزاده - گروه بین‌الملل
 
اگربن‌گویرازکابینه نتانیاهو جداشود،نخست‌وزیررژیم‌صهیونیستی نیزچاره‌ای جزاستعفا وانحلال کابینه وکنست(پارلمان رژیم‌صهیونیستی) نخواهد داشت. دامنه منازعات در تل‌آویو روزبه‌روز گسترده‌تر می‌شود و اکنون نتانیاهو نه‌فقط از سوی احزاب و سیاستمداران مخالف، بلکه از سوی اعضای کابینه‌اش نیز مورد تهدید قرار گرفته است. اخیرا نخست‌وزیر اسرائیل در واکنش به سخنان بن‌‌گویر، وزیر امنیت داخلی که از پشتیبانی ضعیف واشنگتن انتقاد کرده است، گفت که به‌رغم برخی اختلاف‌نظرها، اسرائیل و آمریکا همیشه مشکلات را حل کرده‌اند. او از کمک‌های جو بایدن به اسرائیل بسیار قدردانی کرد. بنیامین نتانیاهو در حاشیه جلسه اخیر کابینه مدعی شد: «ما مستقل هستیم و تصمیم‌های‌مان را خودمان می‌گیریم، ازجمله وقتی که با دوستان آمریکایی تفاهم نداشته باشیم. ما برای تنظیم روابط‌مان با آمریکا و جامعه جهانی نیاز به کمک نداریم. اسرائیل بسیار قدردان کمک‌های آمریکا، به‌خاطر حمایت تسلیحاتی، حمایت در نهادهای بین‌المللی و اعزام نیرو به منطقه است.»
   
جدال نتانیاهو و بن‌گویر

سخنان نتانیاهو به‌وضوح پاسخی به اظهارات اخیر ایتامار بن‌گویر، عضو جنجالی کابینه رژیم‌صهیونیستی است که در مصاحبه‌ای با وال‌استریت ژورنال گفته است: «جو بایدن به‌جای حمایت کامل از ما، مشغول ارسال کمک‌های بشردوستانه و سوخت به غزه است که در نهایت به دست حماس می‌رسد.»بن‌گویر درعین‌حال رئیس حزب «اُتسما یهودیت»(عظمت یهود) است که یکی از افراطی‌ترین تشکل‌های جناح راست اسرائیل به‌شمار می‌آید. مواضع نژادپرستانه بن‌گویر به‌ویژه با شروع جنگ غزه بهتر شناخته شده است. بن‌گویر مدعی شده که اگر آتش‌بس طولانی‌مدت میان حماس و رژیم‌صهیونیستی رخ دهد، از کابینه استعفا خواهد داد و این به معنای پایان کابینه نتانیاهو و سقوط وی است. ازاین رو بن‌گویر میان بایدن و نتانیاهو درمنگنه مانده است. بن‌گویر درگفت‌وگو با وال‌استریت‌ژورنال، دونالد ترامپ را بهتر از جو بایدن دانسته و همچنین بار دیگر گفته است که باید«مهاجرت داوطلبانه ساکنان غزه» را تشویق کرد. به ادعای او، بسیاری از فلسطینیان حاضرند که به کشورهای دیگر بروند وباید این گرایش را با دادن«امتیازهای اقتصادی» ترغیب نمود. وی حتی گفته است که یک کنگره بین‌المللی می‌تواند وظیفه یافتن کشورهایی را که راغب به پذیرش فلسطینی‌ها هستند، به عهده گیرد. 
   
تنش‌هایی که آشکار شده است 

قبل از نتانیاهو، چند سیاستمدار صهیونیست دیگر بن‌گویر را مورد انتقاد قرار دادند. برخی نمایندگان حزب صهیونیستی «شاس» از جو بایدن به‌خاطر حمایت‌های بی‌دریغش ازاسرائیل سپاسگزاری کرده‌اند.بنی گانتس که خودعضو کابینه جنگ است ازنخست‌وزیر رژیم‌صهیونیستی خواسته که بن‌گویر را توبیخ کند، زیرا «سخنان وی آسیب‌های بزرگی به روابط خارجی تل‌آویو می‌زند.»یائیر لاپید، نخست‌وزیرپیشین ورهبر اپوزیسیون کابینه کنونی رژیم اشغالگرقدس نیزنوشته است:«مصاحبه وزیر امنیت داخلی با وال‌استریت‌ژورنال به اسرائیل لطمه می‌زند.»
   
تاکتیک خرید زمان

اما برخی سیاستمداران صهیونیست، اظهارات وی را صرفا تلاشی بیهوده برای خرید زمان (جهت بقای بیشتری در راس معادلات اجرایی تل‌آویو) قلمداد می‌کنند. پیشتر ابراز امیدواری شده بود که این دور از مذاکرات با میانجیگری قطر و مصر به نتیجه برسد. قطر گفته بود که پیشرفت خوبی در این مذاکرات حاصل شده و چارچوب کلی این توافق در اختیار حماس قرار خواهد گرفت؛ ضمن آن‌که منابع آگاه در دوحه، قاهره، واشنگتن و بروکسل می‌گویند برخلاف آنچه نخست‌وزیر رژیم‌صهیونیستی مدعی شده تل‌آویو تن به بسیاری از خواسته‌های طرف مقابل (حماس) در مذاکرات پاریس و دوحه داده است. اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی حماس نیز از بررسی پیشنهاد آتش‌‌بسی که پس از مذاکرات اخیر در پاریس ارائه شده بود خبر داده است. برخی مقامات ارشد حماس نیز تاکید کرده‌اند ملاحظاتی جدی در خصوص برخی بندهای پیشنهادی دارند و تا زمانی که خواسته‌های آنها در مذاکرات محقق نشود، خبری از پذیرش آتش‌بس نخواهد بود. همین مواضع به‌وضوح نشان می‌دهد که پیشنهاددهنده بخش مهمی از بندهای آتش‌بس، صهیونیست‌ها بوده‌اند؛ دقیقا همان کسانی که هرگونه آتش‌بس با حماس را خط قرمز خود قلمداد می‌کردند. 

نتانیاهو بر سر دوراهی
بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم‌صهیونیستی از یک‌سو تمامی اهداف و وعده‌های خود به ساکنان اراضی اشغالی در قبال جنگ غزه را تحقق‌نیافته می‌بیند و ازسوی دیگر، نگران تصمیم ناگهانی افرادی مانند بن‌گویر و اسموتریچ درخصوص ترک کابینه و انحلال کنست است! به عبارت بهتر،نتانیاهو هم درمنطقه و هم درمعادلات داخلی،بازی را باخته است. درچنین شرایطی نخست‌وزیر رژیم‌صهیونیستی صرفا درصدد خرید زمان برآمده است اما این تاکتیک نخ‌نما نیز نتوانسته به داد او و حزب لیکود برسد. او در یک سخنرانی تلویزیونی مدعی شده که تل‌آویو بدون «پیروزی مطلق بر حماس» و بدون«دستیابی به همه اهداف» خود به این جنگ پایان نخواهد داد و«این یعنی نابودی حماس، بازگشت همه گروگان‌ها و اطمینان از این‌‌که غزه دیگر تهدیدی برای رژیم صهیونیستی نیست.»
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها