در روز سوم جشنواره چهل و دوم چه گذشت؟

سینما زیر سایه فوتبال

روند برگزاری جشنواره فیلم فجر بعد از نابسامانی‌ها و تأخیرهای روز نخست، کم‌کم شکل منسجم‌تری به خود گرفت. البته دیروز پخش مسابقه فوتبال ایران و ژاپن جشنواره را به یک جشنواره سینمایی-ورزشی تبدیل کرد و همین مسأله هم باعث جا‌به‌جایی‌ها و تغییراتی در برنامه فشرده اکران فیلم‌های جشنواره شد.
کد خبر: ۱۴۴۳۹۰۴
نویسنده آرش شفاعی - گروه فرهنگ وهنر
 
به همین دلیل زمان پخش فیلم‌های نوبت عصر و شب به تعویق افتاد. دیروز فیلم‌های «صبح اعدام»، «شه سوار»، «قلب رقه» و «صبحانه با زرافه»در برنامه پخش قرار گرفته بودند و بهروز افخمی کارگردان باسابقه، زنگ شروع اکران‌های دیروز را به صدا در آورد. 

۱- بهروز افخمی را باصحبت‌های عجیب وغریب گاه‌به‌گاهش می‌شناسیم. شاید خیلی‌ها بیشتر ازانتظار برای دیدن فیلم تازه افخمی منتظر بودند او در نشست خبری فیلم چه خواهد گفت. البته این انتظار خیلی هم به طول نکشید چرا که افخمی دراین نشست در پاسخ به انتقادی درباره این‌که سوژه را به‌هدر داده است، گفت: حرف حساب جواب ندارد! خیلی‌ها قبل از پخش فیلم، «صبح اعدام» را فیلمی اقتباسی می‌دانستند اما خود کارگردان درباره فیلمش به صراحت گفت که با وجود ساختن چندین فیلم اقتباسی، این فیلم را اقتباسی نمی‌داند. نشست خبری این فیلم در آستانه پخش بازی حساس ایران و ژاپن برگزار‌ شد و البته خود افخمی هم به این مسأله اشاره کرد و گفت: «همه منتظریم که نشست، تمام شود و برویم بازی را ببینیم.»

۲- «تمساح خونی» جواد عزتی پربحث‌ترین فیلم جشنواره تا اینجا بوده است؛ فیلمی که از همین حالا‌می‌توان، فروش خوبی در گیشه برایش متصور بود. عزتی، توانست یخ جشنواره را بشکند و نشست فیلم او هم با حضور خبرنگاران زیادی برگزار شد. عزتی در نشست فیلمش از تصمیم خود برای ساخت فیلم کمدی به شدت دفاع کرد و گفت: «ذات سینمای ایران را خیلی دلی دوست دارم و حیف است که این سینمای باشکوه توی سرش بخورد و دایم بگوییم این سینما، عقب مانده و کشکی است. دوست داشتم این سینما را با کمدی کوچکی هم شده گرم کنم.» او در این نشست یک جمله تیترخور هم به زبان آورد و گفت در ساختن این اثر بیش از همه تحت تأثیر جواد عزتی بوده است. البته فروتنانه هم گفت که فکر نمی‌کند جایزه بهترین کارگردان را به خود اختصاص دهد. 

۳- یکی دیگر ازفیلم‌های موردتوجه جشنواره تا اینجا، «بی بدن» بود. همان‌طور که پیش‌بینی می‌شد، نشست این فیلم هم خبرساز و جنجالی بود به خصوص وقتی که کاظم دانشی، نویسنده فیلمنامه، شروع به صحبت کرد. او ضمن دفاع از تیم تولید این فیلم، به شدت از تصمیم مسئولان جشنواره برای کنارگذاشتن آن از بخش سودای سیمرغ، دبیر جشنواره را متهم به بدقولی کرد. او همچنین گفت که فیلمنامه فیلم بدون اجازه او منتشر شده است. دانشی، توانست با این نشست داغ و جنجالی توجهات را به سمت فیلم «بی بدن» جلب کند. البته این فیلم، ضعف‌های جدی دارد که باید در فرصت مناسب در باره آنها حرف بزنیم. 

۴- بخش بین‌المللی جشنواره بعد از حذف جشنواره جهانی، به شدت تحت تأثیر فیلم‌های ایرانی و بخش مسابقه قرار گرفته است. در نشست خبری این بخش جشنواره که ازروز۱۶بهمن آغاز می‌شود، اعلام شدکه بخش بین‌الملل امسال شامل پنج بخش‌ سعادت، جلوه‌گاه شرق، جشنواره جشنواره‌ها و دو بخش ویژه فلسطین روح و دم و بخش کمربند جاده می‌شود.در بخش اصلی و سینمای سعادت از ونزوئلا و مکزیک فیلم سایه کتیر، بیابان فوری بن سعیدی از مراکش وتولید مشترک با بلژیک و فرانسه، فیلم در بدو‌ورود از اسپانیا، آفرین در عصر سیلاب، سردترین شهر، بهترین قرن زندگی من، ربوده شده، درس‌های بلاگا، دروغ‌های زیبا، تابستان همان سال وصبح اعدام ازایران نیزدراین بخش حضور دارند.دربخش جلوه‌گاه شرق نیز فیلم‌های‌«مقتدا»، «رویای خواب زمستانی»،«فاطمه»،«خانه‌ای برای فروش»،«تابستان بوجاد»، «پایان جهان»، «ساکرا» و دو فیلم ایرانی «ظاهر» و «آسمان غرب» حضور دارند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها