والیبال قهرمانی جهان- لهستان

گفت‌وگو به سبک پاسورها +عکس

کاپیتان سابق تیم‌ملی پایش را از بلاتکلیفی فدراسیون بیرون کشید

خروج سعید معروف از بازی ۳ماهه

دیگر حتی اعلام نام سرمربی جدید تیم‌ملی والیبال ایران هم مهم به نظر نمی‌رسد. انگار دیگر زمان داشتن هیجان کافی برای دانستن این موضوع گذشته است. فدراسیون والیبال نزدیک به سه ماه است باگزینه‌های خارجی مذاکره می‌کند. در این راه حرف و حدیث‌های زیادی شنیدیم.
کد خبر: ۱۴۴۳۵۱۱
نویسنده هیلدا حسینی‌خواه - گروه ورزش
 
از این که دلال‌های شناخته‌شده یکی‌یکی این گزینه‌ها را می‌پرانند یا این‌که تلاش‌های دیگر با این هدف دنبال می‌شود که یک ایرانی روی نیمکت تیم‌ملی ایران بنشیند. اما گذر زمان حداقل می‌تواند تکلیف برخی چیزها را روشن کند، از جمله سعید معروف.ستاره درخشان سال‌های گذشته تیم‌ملی والیبال ایران امروز در ۳۸سالگی گزینه اصلی سرمربی‌گری تیم‌ملی است. قرار بود او یک آلترناتیو درخشان و هیجان‌انگیز برای زمانی باشد که فدراسیون با تمام گزینه‌های ریز و درشت خارجی‌اش به بن‌بست برسد.گویا این اتفاق هم افتاده است. اما سعید معروف تصمیمات مهم دیگری دارد. بر خلاف آنچه که فکر می‌کردیم او خیلی هم فروتن است.حرف کارشناسان را قبول دارد و به همین دلیل اکنون تصمیم مهمی گرفته است. 
   
آغاز وسوسه
کسی که نه مدرک مربیگری بسیار معتبر دارد و نه حتی یک روز در لیگ‌برتر و یا تیم‌های رده پایه ملی مربیگری کرده یک شبه تبدیل به گزینه سرمربی‌گری تیم‌ملی شود. سعید معروف در ۳۸ سالگی با این شرایط روبه‌رو شد. در حالی که قریب به اتفاق جامعه والیبال به دنبال نتایج ضعیف تیم‌ملی اصرار داشتند که سعید معروف باید به هر شکل ممکن به تیم‌ملی برگردد او با یک جو رسانه‌ای دیگر مواجه شد، جوی که او را گزینه سرمربیگری تیم‌ملی می‌دانست. سعید اما وسوسه شد. بعد از سال‌ها بازی در سطح و تیم ملی والیبال ایران و ستاره بی‌چون و چرای آن بودن حالا او آلترناتیو سرمربیگری تیم‌ملی بود. 
   
نخستین چراغ سبز 
بر خلاف آنچه که تصور می‌شود این‌طور هم نبود که سعید معروف از همان ابتدا مخالف سرمربیگری در تیم‌ملی والیبال باشد. او ابتدا قبول کرده بود. اما آنچه که مانعش شد به مشورت با اطرافیان برمی‌گشت. معروف در ادامه قانع شد که اگر مربی خارجی آمد دستیار او شود اما روی این هم بسیار فکر کرد. می‌گویند هنوز هم احتمال دستیار شدن سعید معروف در تیم‌ملی والیبال ایران وجود دارد. بالاخره هر چه باشد تیم‌ملی سه ماه است که فکر و ذکر او را مشغول کرده است. 
   
آخرین پاسخ
سعید معروف تصمیم نهایی را گرفت. درشرایطی که فدراسیون والیبال هنوز با گزینه‌های خارجی تیم ملی به توافق نرسیده و هر روز خبر جدیدی در این باره اعلام می‌شود سعید معروف هم تصمیم نهایی خود را گرفته است. او اعلام کرده در این شرایط سرمربی تیم‌ملی نمی‌شود و چه تصمیم بسیار‌خوبی گرفته است. تیم‌ملی والیبال ایران لیگ ملت های ۲۰۲۴ را در پیش رو دارد. برای این‌که به المپیک صعود کند باید ۱۰بازی از۱۱بازی ممکن را ببرد. با آنچه که در ماه‌های گذشته از تیم‌ملی والیبال ایران دیدیم حتی نصف این پیروزی هم برای تیم‌ملی رویاست چه برسد به ۱۰ برد. به هرحال سعید معروف از خطر بزرگ «مهره سوخته شدن» فرار می‌کند، با تمام قوا و با تمام توان. او نباید از همان اول هم وارد این بازی می‌شد. 
   
باز هم فهرست خارجی
یکی از بزرگ‌ترین سرگرمی‌های وحید مرادی سرپرست فدراسیون والیبال این است که با دیگر فدراسیونی‌ها بنشیند و فهرست بنویسد. فهرستی پر از گزینه‌های خارجی کوچک و بزرگ. بعد با کمک دپارتمان بین‌الملل فدراسیون شروع کنند به برقراری ارتباط با این مربیان. شد که شد، اگر نشد هم سراغ یکی دیگر می‌روند. اکثر این مربیان هم که سرشان گرم است. یکی در تیم‌ملی یک کشور اروپایی فعالیت می‌کند، آن یکی در تیم باشگاهی ایتالیایی مشغول به کار است، آن یکی در حال فکر کردن به کار در والیبال صربستان است. خلاصه همه مشغولند و اگر پیشنهادی هم از ایران دریافت کنند آن را در اولویت‌های سوم و چهارم قرار می‌دهند. این فهرست تمام‌نشدنی است. 
   
یک احتمال نامطلوب
آنقدر اصرار فدراسیون برای انتخاب سرمربی خارجی زیاد است و آنقدر والیبال ایران به مربی خارجی و تفکر جدید نیاز دارد که حتی فکر کردن به این موضوع که یک ایرانی سرمربی تیم‌ملی شود واقعا خنده‌دار به نظر می‌رسد. تصور کنید بعد از این همه هیاهوی بی‌مورد و سه ماهه یک نام ایرانی از کلاه فدراسیون بیرون بیاید که البته طبق آنچه که ما شنیده‌ایم اصلا بعید نیست. هرگز هم بعید نیست. بالاخره آنچه که در سه ماه اخیر دیدیم یک جریان کاملا غیرحرفه‌ای و مملو از احساسات بود. نگون‌بختی والیبال ایران از مدت‌ها پیش به طور نامحسوس آغاز شده بود و اکنون کاملا محسوس است. دیگر همه می‌دانند به این تیم و المپیکی شدنش امیدی نیست. اما حداقل می‌توانستند این ناامیدی را به شکل آبرومندانه‌تری در بیاورند. 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها