بررسی آثار فردی و اجتماعی حضور در مراسم معنوی اعتکاف

پله پله تا ملاقات خدا

نگاهی به راز و رمز میلاد پر برکت حضرت علی و شکافته‌شدن خانه کعبه

شکاف خانه کعبه فقط به عشق علی(ع)

انسان کامل است. علی اعلی و میزان روز جزا؛ با این همه اوصاف بدیهی است که میلادش هم با معجزه همراه باشد و خدا دیوار خانه اش را به یمن قدوم مبارکش بشکافد تا فاطمه بنت‌اسد داخل خانه خدا شود و یدا...الاکبر را به این دنیا و زمینی‌ها هدیه کند.
کد خبر: ۱۴۴۲۱۱۲
نویسنده مریم زاهدی - خبرنگار چاردیواری

شکاف خانه کعبه فقط به عشق علی(ع)

علی(ع) در خانه خدا به دنیا آمد تا خدایی‌ترین انسان روی زمین باشد و واسطه فیض خدا با بندگانش. کسی که حتی دشمنانش هم نمی‌توانند فضایل او را نادیده بگیرند. ۳۰۰‌آیه قرآن در مدح او نازل شده و فضیلت‌هایش در آیه اکمال، ولایت، مباهله، تطهیر، نصر، اولی‌الامر و ... مورد تاکید پرودگار جهانیان است. 

میلادی تکرار نشدنی
در سیزدهم رجب سال۳۰عام‌الفیل، حادثه بس عجیبی رخ داد که هرگز درتاریخ بشریت سابقه نداشته و بعد از آن نیز تکرار نشده است. و آن حادثه، به دنیا آمدن نوزادی در درون خانه کعبه است. سعید بن جبیر از یزید بن قعنب نقل کرده که من با عباس‌بن عبدالمطلب و گروهی از فرزندان عبدالعزی در مقابل خانه خدا نشسته‌بودیم که ناگهان فاطمه دختر اسد، مادر امیرالمؤمنین که ۹ ماهه باردار بود و درد زایمان او را گرفته بود ظاهر شد.
پس فاطمه گفت: پروردگارا! به تو و پیامبران و کتاب‌هایی که از طرف تو نازل شده‌اند، ایمان دارم و سخن جدم ابراهیم خلیل را تصدیق می‌کنم؛ او که این خانه عتیق را بنا کرد. پس به حق آن کسی که این خانه را ساخت، و به حق کودکی که در رحم دارم، ولادت این کودک را بر من آسان فرما!
یزید بن قعنب می‌گوید: «ما دیدیم که خانه خدا از پشت شکافته شد(محل مستجار) و فاطمه داخل خانه شد و ما دیگر او را ندیدیم، و دیوار دوباره به حال اول برگشت. به ذهن ما رسید که قفل در خانه خدا را باز کنیم، ولی باز نشد. پس دانستیم این مسأله کاری است از طرف خدای عزیز و جلیل.»

وقتی مریم(س) از کعبه رانده می‌شود
مریم بنت عمران، یکی از چهار زن بزرگی که در قرآن از آنها یاد شده، مادر عیسی روح‌ا...، نبی اولوالعزمی که میلاد او هم با معجزه همراه بود و از مادری پاک و باکره به اذن الهی متولد شد و در گهواره با مردم سخن گفت و ید بیضا و زنده‌کردن مردگان از معجزاتش بود. با این همه مریم وقتی می‌خواست وضع حمل کند، درد زایمان او فرارسید، به او دستور داده‌شد که محراب و عبادتگاه را ترک گوید و به نقطه دوردستی پناه برد؛ چرا که اینجا عبادتگاه است، نه زایشگاه.

شکاف خانه کعبه
نوبت به فاطمه بنت اسد که رسید اما کعبه به یمن قدومش شکافته شد تا فاطمه داخل حریم حرم امن الهی شود و فرزندش را به دنیا بیاورد. آخر فرزند او علی است.فاطمه بنت اسد با پسرش اسدا... الغالب چهار روزی را در دل خانه کعبه مهمان پروردگار بود از غذاهای بهشتی تناول می‌کرد. بعد از چهار روز فاطمه در حالی که فرزندش را در آغوش داشت از خانه کعبه بیرون آمد. فرزندی که نامش زینت عرش خداست و رکن رکین دین یعنی امامت به وجود پر برکتش استوار شد و ۱۲ امام از نسل پاکش نبض زمین و آسمان را در دست گرفتند. 

نامی مبارک
مولودی که تولدش معجزه الهی است و در پناه خانه خدا به دنیا می‌آید و دیوار کعبه به احترامش گشوده می‌شود، نامش هم در عرض الهی نگاشته شده و نامگذاری‌اش زمینی نیست.  فاطمه بنت اسد می‌گوید: پس هنگامی که خواستم [از کعبه] خارج شوم، هاتفی [از غیب] مرا ندا داد: ای فاطمه [او را] به نام علی نام بگذار! پس او علی است و خدای علی اَعْلی است که می‌گوید: به راستی، اسم او را از اسم خودم جدا ساختم و او را به ادب خود پرورش دادم و او را بر پیچیدگی‌های علم خود آگاه ساختم و او کسی است که... بر بام خانه من اذان خواهدگفت و مرا تقدیس و تمجید خواهد نمود. پس خوش به حال کسی که او را دوست بدارد و اطاعتش کند و وای بر کسی که او را دشمن بدارد و نافرمانی کند.»

راز میلاد در دل خانه خدا
در تمام طول تاریخ از ازل تا به ابد هیچ کس در داخل خانه کعبه متولد نشده و مولا علی(ع) تنها انسانی است که در این حریم پاک الهی متولد شده و حتی دیوار خانه کعبه به احترام قدومش گشوده شده است.  شیخ مفید در این رابطه می‌گوید: «غیر از امام علی(ع)، هیچ مولودی چه پیش از او و چه پس از او در خانه خدا(کعبه) زاییده نشده و این به جهت اکرام و تجلیل از عظمت مقام آن حضرت از جانب خداوند متعال بوده است.» شاید هم راز و رمز ولادت علی(ع) در درون خانه خدا این باشد که بدانیم قلب خانه خدا و توحید را ولایت و امامت علی تشکیل می‌دهد. ولادت امیرمؤمنان(ع) در درون خانه کعبه برای آن است که مردم در حال نماز رو به کعبه باشند و صورت دل را به سوی امامت امامان معصوم و در رأس آنها امیرمؤمنان داشته باشند و هرگز از یاد نبرند که علی در درون خانه توحید جا دارد.

بخشی از فضائل حضرت علی(ع)
حضرت علی(ع) نخستین کسی است که اسلام را پذیرفت و به پیامبر(ص) ایمان آورد. 
از فضایل اختصاصی امام علی(ع) را ازدواجش با دختر پیامبر دانسته‌اند که به‌ دستور خدا انجام شد. گفته‌اند اگر علی(ع) نبود، برای فاطمه(س) همتایی وجود نداشت. 
طبق حدیث منزلت جایگاه امام علی(ع) نسبت به پیامبر اسلام(ص)، همانند جایگاه هارون نسبت به حضرت موسی است. 
طبق حدیث غدیر،‌حدیث وصایت و حدیث ولایت مولا علی(ع) جانشین پیامبر و مولای مسلمانان است . 
طبق حدیث کسا، مولا امیرالمومنین و پنج تن آل عبا و فرزندان‌شان از عصمت برخوردارند.
روایتی است از پیامبر اسلام(ص) که علی را تقسیم‌کننده بهشت و جهنم معرفی می‌کند.
اگر آب دریاها مرکب شود و برگ درختان کاغذ، برای ذکر صفات و فضایل مولا علی(ع) کافی نیست . با تمام اینها:  
آب دریا را اگر نتوان کشید / هم به قدر تشنگی باید چشید 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها