فوت کوزه‌گری نوشتن برای نوجوانه

لطفا متن من را چاپ کنید

همه ما قلمرو را می‌شناسیم و خوب می‌دانیم که قلمرو، نمای بیرونی نوجوانه است. راستش را هم بخواهید همه ما از متن‌های خوب و جذاب نوجوانه ذوق می‌کنیم. پشت صحنه این صفحه هم اتفاقات عجیب و غریبی در جریان است که کم از هاگوارتز ندارد. برای این صفحه، هر هفته کلی متن با موضوعات مختلف و البته مشخصی ارسال می‌شود.
کد خبر: ۱۴۴۱۴۷۳
 
بعد از بررسی متن‌ها توسط مسئول قلمرو، چند متن برای چاپ سراسری انتخاب و راهی صفحه‌بندی می‌شود. البته این بین ما کلی ناراحت و غصه زده‌ایم که چرا زورمان نمی‌رسد تمام متن‌ها را چاپ کنیم. خلاصه که به بهانه کلیدواژه این شماره ( قلمرو )، سراغ چگونه خوب نوشتن رفته‌ایم تا چند تا فوت و فن جذاب در مورد نوشتن برای قلمرو به شما بدهیم. راستی قبل از ورود به فوت و فن بگم که صداهایی به‌گوش می‌رسه که انگار قراره متن‌های بیشتری از قلمرو منتشر بشه… .

گوش به زنگ باش
برای نوشتن نیاز به دغدغه است. برای دغدغه مند شدن هم باید همه حواس پنجگانه شما خوب جمع باشد. پس تاجایی که ممکن است خوب ببین، خوب بشنو، خوب گوش کن و خوب لمس کن. البته شاید بو کردن هم کمک کرد. 

بخوان و بنویس 
شرط اول قدم آن است که مجنون قلم و کاغذ باشی. درروزهایی که کم‌مانده هوش‌مصنوعی برای‌ ما صبح به صبح نان سنگک داغ بگیرد، تو همان شخصی باش که با کاغذ و قلم درگیر نوشتن است. یادت باشد که خواندن و نوشتن کنار هم جواب می‌دهد.

ریز شو
جزئیات می‌تواند نوشته شما را نجات دهد. پس، ازجزئیات غافل نشوید.حتی اگر درمتن هم نمی‌خواهید درمورد جزئیات حرف بزنید؛ شخصیت، مکان و همه چیزی که در متن شما هست را کامل تجسم کنید. اجازه دهید که آنها زنده شوند. 

فقط شروع کن
نویسندگی کار به شدت سختی است. همه نویسنده‌ها هم این را قبول دارند؛ البته شاید هم ندارند. به طور کلی یادت باشد که هر شاهکاری از یک ایده اولیه شروع شده است. پس یک شروع اولیه را تجربه کن؛ اصلا نترس کسی تو را برای یک نوشته ضعیف مجازات نمی‌کند.

دوره ببین 
شاید برای بعضی ازشما‌ها دوره دیدن وشرکت درکارگاه‌های‌متفاوت‌سخت باشد.اما تاجایی‌که می‌توانی آموزش ببین‌و کتاب‌های مرتبط بانویسندگی بخون.راستش رابخواهی برای این‌که نویسنده‌خوبی شوی‌باید خوب ازقواعد این‌بازی سردربیاری.

دور شو
حتما یادت هست کمی قبل‌تر گفتم که باید حواست به همه چیز باشد تا بتوانی سوژه پیدا کنی، اما بعد از پیدا کردن سوژه باید تا جای ممکن دور شوی‌؛ از چی؟ از همه چی. باید کامل متمرکز بشی روی دنیای نوشتن و تا جایی که ممکن است.

خلاقیت مکفی
یادت باشه که خلاقیت خودت برای نوشتن کافیه. یکی ازروش‌های افزایش خلاقیت گوش کردن به تئاتر‌های رادیویی و مجسم کردن آدم‌های اون تئاتر و صحنه‌های متفاوت و…است. 

دیکتاتور نباش
به نظرم بد نیست هر چند وقت یک بار نوشته‌هایت را به هدف شنیدن نقد به دیگران بدهی تا بخوانند. بعد از آن هم بی‌حرف پس و پیش نقدهایش را بپذیری و سعی کنی که در کار‌های بعدی‌ات آنها را لحاظ کنی. 

اصولی باش
یادت باشد برای این‌که تغییری در دنیا ایجاد کنی باید اول خودت را ثابت کنی. پس ابتدا خوب یادبگیرکه اصولی بنویسی و بعد از آن خوب اصولی بنویس ووقتی‌که متوجه شدندکه نویسنده‌خوبی‌هستی، سبکت رونشون بده…وگرنه کار بیخ پیدا می‌کند.

کم حرف بزن
این روز‌ها دیگه هیچ کس حوصله متن‌های بلند را ندارد. پس باید موجز بنویسی و در کمترین کلمات بیشترین معنا رو منتقل کنی. به نظرم می‌تونی برای تمرین یک متن رو با حذف و عوض کردن جملات متفاوت دائم کوتاه و کوتاه‌تر کنی. 

مغزتو بنداز رو برگه 
برای نوشتن اول باید بدانی که از کجا می‌خوای شروع کنی، به کجا می‌خوای برسی وچی می‌خوای بگی. پس خیلی خوب همه چیز رو تحلیل کن و بعد از تحلیل، مسیر نوشته خودت رو انتخاب کن. 

ویترین قشنگ
تیتر یا نام متن دقیقا ویترین یک نویسنده است. باید مخاطب رابه خودش جذب کند. پس حتمی در انتخاب تیتر دقت کنید. یادتان باشد که تیتر باید کوتاه، گیرا و مرتبط با متن باشد. 

اول خودت بخون 
همه آثار هنری وادبی در اولین ویرایش خودشان یک اجحاف درحق ادبیات بوده‌اند. برای همین نویسندگان بزرگ بارها آثار خودشان راویرایش می‌کردند. شماکه برای قلمرو وقت۱۰۰با ویرایش راندارید؛ اما حداقل یک بارآن راخوانده وویرایش کنید.

یک دل باش
ترکیب ‌پیتزا پپرونی با قرمه‌سبزی هیچ‌جوره خوشمزه نمی‌شود. پس شما هم هیچ وقت زبان محاوره و رسمی را ترکیب نکنید. وقتی متن شما یک زبان منسجم نداشته باشد؛ شما دقیقا پیتزا و قرمه‌سبزی پخته‌اید.

گجت باش 
این‌عینک‌همه‌چیزدانی‌راکه ازروی‌چشمان‌مان برداریم تازه‌می‌فهمیم که چقدرهیچ‌چیزنمی‌دانیم. بنابرین آن‌عینک‌را برداریدوبرای نوشتن شروع‌کنیدبه جست‌وجوکردن.ازاینترنت گرفته تا کتاب واعضای محل وحتی درمواردی راننده تاکسی…
newsQrCode
برچسب ها: نویسنده متن چاپ
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها