شکرک عسل زیر ذره‌بین

دانه‌دانه مثل شکرک

حتما شما هم با شکرک زدن عسل مواجه شده‌اید و این نکته که آیا این عسل سالم و طبیعی است یا تقلبی و دست‌ساز ذهن‌تان را به خود مشغول کرده است. عسلی که ما انتظار داریم ببینیم، عسلی با غلظت مناسب رنگی کاراملی و شفاف است. اما شکرک زدن این معجزه زنبور‌های عسل می‌تواند ما را نسبت به سلامت و کیفیت عسل دل‌چرکین کند.
کد خبر: ۱۴۴۰۹۴۰
نویسنده لیلا ونکی - خبرنگار چاردیواری
 
چرا عسل شکرک می‌زند؟
به‌طور خلاصه داستان ازاین قرار است که وقتی زنبور، شهد گیاهان را جمع‌آوری می‌کند، با بزاق دهان خود و آنزیم‌هایی که به آن اضافه می‌کند، شهد را غلیظ می‌کند.آنزیم‌هایی که زنبور به شهد اضافه می‌کند باعث می‌شود که قند‌هایی مثل ساکارز که انحلال‌پذیری کمی در آب دارند به فروکتوز و گلوکز که انحلال‌پذیری بیشتری درآب دارند، تبدیل شود. این کار باعث می‌شود که زنبور‌ها غذای کم‌حجم‌تر اما مقوی‌تری داشته باشند. درنتیجه محصول نهایی یک محلول بسیار‌اشباع از قند است که به آن عسل می‌گویند.پس تا اینجا فهمیدیم که عسل یک محلول فوق‌اشباع است و محلول‌های فوق‌اشباع هم بسیار ناپایدار بوده و اگر شرایط مساعد برای آنها ایجاد شود، قطعا شکرک می‌زند.

آیا عسل طبیعی شکرک می‌زند؟
بله، همان‌طور که در بالا اشاره شد عسل طبیعی درخارج از کندو یک محلول فوق‌اشباع است که بسیار هم ناپایدار است و اگر شرایط مساعدی برای آن ایجاد شود قطعا شکرک می‌زند. گر‌چه بسته به منبع گیاهی آن ممکن است از چند روز تا چند سال بعد از برداشت به تاخیر بیفتد.
خیر، گر‌چه عسل طبیعی شکرک می‌زند اما عکس آن صادق نیست و نمی‌توان گفت که هر عسلی که شکرک می‌زند قطعا طبیعی است. حتی اگر زنبور به‌صورت مصنوعی با شکر یا گلوکز تغذیه شود، باز هم احتمال این‌که عسل شکرک بزند، وجود دارد.
بافت شکرک عسل طبیعی، مانند سایر ویژگی‌های فیزیکی آن، اول از همه به منبع شهد بستگی دارد و ارتباط زیادی به میزان گلوکز، میزان رطوبت، شرایط نگهداری ومیزان موادخارجی مانند گرده و موم موجود درعسل دارد. درنتیجه بافت عسل طبیعی‌رس بسته می‌تواند بافت خامه‌ای‌شکل داشته باشد یا درست مثل دانه‌های شکر باشد و به‌هیچ‌وجه نمی‌توان شکرک عسل تغذیه‌ای را از شکرک عسل طبیعی تشخیص داد.

با عسل شکرک‌زده چکار کنیم؟ 
گرچه در بیشتر کشور‌ها به‌دلیل حفظ تمام خواص و آنزیم‌های عسل، آن را به همان شیوه خام و شکرک‌زده مصرف می‌کنند اما از آنجایی که متاسفانه در کشور ما مردم به این نوع عسل تمایلی ندارند، می‌توان از روش زیر برای رفع شکرک عسل استفاده کرد.بهترین شیوه برای این ‌کار قراردادن ظرف عسل در یک ظرف آب گرم با دمای۴۰درجه سانتی‌گراد است. زمانی که بخش زیادی از عسل به حالت مایع در آمد عسل را خارج کنید تا بقیه آن با همان گرمای عسل داخل ذوب شود.از گرما دادن بیشتر عسل پرهیز کنید چون بیشتر خواص درمانی و دارویی عسل را از بین می‌برد.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها