فوت و فن‌های پخت یک قویماق همه چیز تمام

این خوراکی بهتر از هیچی است!

قویماق یا کاچی آذربایجان یک دسر مقوی و خوشمزه است که برای تهیه آن از مواد اولیه ساده‌ای مثل آرد، شکر و روغن استفاده می‌شود. قویماق در واقع همان کاچی است که در تبریز، اردبیل و برخی دیگر از شهرهای ترک زبان با این نام شناخته می‌شود. در این مقاله از بلاگ اکالا می‌توانید با طرز تهیه قویماق آشنا شوید.
کد خبر: ۱۴۳۹۸۶۰
 
مواد لازم برای تهیه قویماق 
آرد گندم: ۳ قاشق غذاخوری سر پر
آب جوش: ۲ لیوان فرانسوی دسته‌دار
روغن حیوانی یا کره: ۳ قاشق غذاخوری
شکر: یک لیوان فرانسوی دسته‌دار
دارچین: به اندازه نوک قاشق چای‌خوری
زعفران و زردچوبه: به مقدار لازم

مراحل تهیه قویماق
قویماق یک دسر ایرانی ساده و فوق‌العاده خوشمزه است که می‌توانید آن را به سادگی در خانه درست کنید. اصلی‌ترین مواد تشکیل دهنده این دسر آرد و روغن حیوانی است که کالری بسیار بالایی دارد. 
زعفران را دم کنید: در اولین مرحله باید زعفران را خوب بسایید و در یک ظرف کوچک بریزید. سپس مقداری آب جوش به آن اضافه کنید. درب ظرف را روی آن بگذارید و اجازه دهید زعفران برای چند دقیقه دم بکشد.
آرد را الک کنید: بعد از آماده کردن زعفران، در این مرحله باید آرد سفید را الک کنید. بهتر است این کار را سه بار انجام دهید. این کار از گلوله گلوله شدن آرد در قویماق جلوگیری می‌کند. اگر برای تهیه این دسر از کره استفاده می‌کنید، بهتر است در این مرحله کره را از فریزر یا یخچال خارج کنید تا در محیط آشپزخانه بماند و نرم شود.
آرد را تفت دهید: در این مرحله باید مقداری کره یا روغن حیوانی در ماهیتابه نچسب بریزید. شعله گاز را با حرارت ملایم روشن کنید. صبر کنید تا کره داغ شود، سپس آرد الک شده را اضافه کنید و برای چند دقیقه تفت دهید تا بوی خامی آرد گرفته شود. زمانی که آرد طلایی شد، مقداری زردچوبه به قویماق اضافه کنید. برای این که رنگ قویماق شما خوش‌رنگ و تیره‌ شود، باید آرد را برای مدت زمان بیشتری تفت دهید. مراقب باشید در زمان تفت‌دادن آرد، مدام آن را هم بزنید تا نسوزد. 
آب جوش را اضافه کنید: بعد از این که آرد را تفت دادید، حالا می‌توانید آب جوش را در چند مرحله به قویماق اضافه کنید. همه مواد را در قابلمه بریزید و روی حرارت ملایم مدام هم بزنید تا غلظت قویماق شبیه به فرنی شود.
زعفران و شکر به دسر اضافه کنید: بعد از این که غلظت قویماق شبیه به فرنی شد، می‌توانید شکر و زعفران دم کرده را به آن اضافه کنید. مواد را خوب هم بزنید وبعد درقابلمه را روی آن قرار دهید. حدود ۱۰تا۲۰دقیقه صبر کنید تا قویماق جا بیفتد.
قویماق را سرو کنید: بعد از این که قویماق آماده شد، آن را در کاسه‌های کوچک بریزید و با پودر دارچین، خلال پسته و خلال بادام تزیین کنید.

نکات و فوت و فن‌های طرز تهیه قویماق
در این بخش به چند نکته طلایی برای تهیه قویماق اشاره خواهیم کرد. با ما همراه باشید. برای تهیه قویماق می‌توانید بنا به سلیقه خودتان از مقدار شکر بیشتر یا کمتری استفاده کنید. برای خوش عطر و طعم شدن قویماق می‌توانید از مقداری گلاب و هل استفاده کنید. برای این کار باید گلاب و هل را همراه با شکر و زعفران به قویماق اضافه کنید. اگر به کره محلی و روغن حیوانی دسترسی ندارید، می‌توانید برای تهیه قویماق از کره پاستوریزه یا روغن پخت و پز استفاده کنید. در طرز تهیه کاچی تبریز معمولا از مقداری زیره سبز ساییده شده همراه با پودر دارچین، هل و زعفران استفاده می‌شود. برای تهیه قویماق می‌توانید ابتدا شربت آن را آماده کنید. برای این کار باید شکر را با آب ترکیب کنید و روی حرارت بجوشانید تا غلیظ شود. سپس چاشنی‌ها را به شربت اضافه کنید و زمانی که شربت به قوام مورد نظر رسید، باید آرد الک شده و کره خرد شده را به شربت اضافه کنید. بعد از ترکیب کردن همه مواد، باید قویماق را روی حرارت ملایم قرار دهید تا آماده شود. 
newsQrCode
برچسب ها: آشپزی کاچی خوراکی
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها