فناوری جدید ژاپن که توسط صنعت مخابرات این کشورتوسعه داده شدهHAPS نام داشته ودرسال۲۰۲۵به صورت ایستگاه‌های هوایی شبکه ۵G راه‌اندازی خواهد شد. این فناوری باکمک وسایل نقلیه بدون سرنشین در استراتوسفر زمین قرارگرفته و می‌تواند شبکه ۵G را به صورت گسترده دراختیار کاربران قرار دهد.
کد خبر: ۱۴۳۹۶۸۵
 
طبق گزارش‌های منتشر شده توسط رسانهNikkei Asiaاین فناوری هماننداستارلینک می‌تواند بااستفاده ازپهپادهای خورشیدی قرار گرفته درارتفاعات ۱۸الی ۲۵کیلومتری خدمات شبکه رابه کاربران ارائه کند. احتمالا یکی از این ماژول‌ها تنها می‌تواند حدود ۲۰۰کیلومترراپوشش دهد.علاوه برآن فرکانس‌های۱.۷گیگاهرتزی، ۲گیگاهرتزی و ۲.۶گیگاهرتزی نیز در این فناوری استفاده خواهد شد. همچنین برای بهبود خدمات تلفن همراه درمناطقی از آسیا، اروپا، آمریکا و آفریقا باند ۷۰۰ تا ۹۰۰ مگاهرتزی نیز استفاده می‌شود. از سال‌های گذشته تاکنون بسیاری از کشورها به دنبال راه‌اندازی شبکه‌های ۵G بودند. در این بین کشور چین با داشتن بیش از سه میلیون ایستگاه زمینی توانسته است علاوه‌بر ارائه سریع‌ترین اتصال بی‌سیم رکورد بیشترین تعداد ایستگاه را از آن خود ثبت کند.

راه حل جدید کاهش ریسک هوش مصنوعی
شرکت OpenAI، سازنده چت‌بات هوش مصنوعیChatGPT، از مجموعه‌ای از دستورالعمل‌ها و ابزارهای تازه موسوم به «چهارچوب آمادگی» برای نظارت برهوش مصنوعی وخطرات آن رونمایی کرد. این کار ازطریق یک گروه مشورتی برای تضمین ایمنی انجام خواهد شد که حتی حق وتوی نظرات «سم آلتمن» را خواهد داشت. طبق این چهارچوب، مدل‌هایی که در دست توسعه قرار دار‌د، توسط تیم «ایمنی سیستم‌ها» ارزیابی خواهد شد. مدل‌های پیشگام OpenAI نیز تحت نظارت تیم «آمادگی» قرار می‌گیر‌د تا ریسک‌های احتمالی پیش از عرضه مدل‌ها، شناسایی و ارزیابی شو‌د.
 
اندروید ۱۵ با قابلیت نمایش سلامت باتری!
گوگل قصد دارد قابلیت جدیدی رادراندروید ۱۵برای کاربران رونمایی کندکه ازطریق آن بتوان میزان سلامت باتری گوشی‌ها را مشاهده کرد. همچنین با کمک این قابلیت، کاربران نسبت به تعویض باتری نیز اطلاعاتی کسب خواهند کرد. این قابلیت جدید در اندروید ۱۵پشتیبانی خواهد شد.

رونمایی از  کلید هوش مصنوعی  ویندوز
شرکت مایکروسافت دکمه‌ای به صفحه کلید ویندوز برای فعال کردن سرویس هوش مصنوعی کوپایلوت (AI Copilot) خود اضافه می‌کند و نخستین دستگاه‌ها بااین دکمه جدید، ماه جاری عرضه می‌شوند. کلید Copilot که درسمت راست دکمه اسپیس قرار می‌گیرد، اولین تغییر در چیدمان صفحه کلید ویندوز اززمانی است که مایکروسافت کلید ویندوز/استارت (Windows/Start) را درسال۱۹۹۴ اضافه کرد. این تغییر، منعکس کننده تعهد این شرکت به هوش مصنوعی است و شرکای سخت افزاری مایکروسافت در روز‌های آینده، در نمایشگاه فناوری CES، رایانه‌های ویندوز ۱۱ با دکمه Copilot را رونمایی خواهند کرد و به مرور زمان، این دکمه، به یک ویژگی ضروری تبدیل خواهد شد. یوسف مهدی، مدیر ارشد بازاریابی مصرف کننده مایکروسافت، در وبلاگی با اعلام این تغییر گفت: این شرکت، سال ۲۰۲۴ را «سال رایانه‌های شخصی هوش مصنوعی» می‌بیند که منعکس‌کننده روند نوظهور مشابه در میان سازندگان گوشی‌های هوشمند برای معرفی مدل‌های خود به عنوان «تلفن‌های هوش مصنوعی» هستند. این عناوین، به خودی خود وزن زیادی ندارند، اما مایکروسافت سال گذشته را صرف بازسازی بزرگ‌ترین محصولات خود در زمینه فناوری هوش مصنوعی کرده است که می‌تواند محتوای جدیدی را از مجموعه عظیم داده‌ها، تولید کند. این فهرست اکنون شامل ویندوز، آفیس، موتور جست‌وجوی بینگ، نرم افزار‌های امنیتی و محصولات مشتری و مالی است. این کار متکی به فناوری GPT-۴ شرکت OpenAI که مایکروسافت ۱۳میلیارد دلار درآن سرمایه گذاری کرده است. براساس گزارش بلومبرگ، ورود مایکروسافت به عرصه خدمات هوش مصنوعی، هنوز به افزایش فروش سازندگان دستگاه تبدیل نشده است، زیرا ویژگی‌های جدید Copilot به طور یکسان برای دستگاه‌های جدید و موجود عرضه می‌شو‌د.

فناوری جدید ذهن خوانی با هوش مصنوعی
دراین فناوری که مبتنی بر هوش مصنوعی است برای نخستین بار ازهیچگونه ایمپلنتی استفاده نشده و تنها فرد باید کلاه خاصی را روی سربگذارد. امواج مغزی ازطریق نوار مغزی ضبط و سپس باکمک هوش مصنوعی برای تبدیل به متن رمزگشایی خواهد شد. به گفته محققان فناوری DeWave تاکنون تنها ۴۰درصد دقت داشته و نسبت به استاندارد قبلی برای ترجمه افکار بهبود ۳درصدی را تجربه کرده است. محققان قصد دارند این دقت را تا ۹۰درصد بهبود بخشند تا بتوانند از آن همانند روش‌های مرسوم ترجمه زبان با استفاده از نرم‌افزارهای تشخیص گفتار استفاده کنند. همچنین در این روش به کاشت الکترود یا دستگاه‌های بزرگ و گران قیمت ام آر آی برای ترجمه سیگنال‌های مغزی نیاز نخواهد بود. به گفته این محققات هنوز این فناوری با مشکلاتی در تشخیص کلمات مواجه بوده و ممکن است برخی از آنها را با یکدیگر اشتباه بگیرد. مقاله منتشر شده در این باره، این فناوری می‌تواند امواج خام را به طور مستقیم به کلام ترجمه کرده و برای بیماران فلج مغزی مورد استفاده قرار بگیرد.

مراقب حساب کاربری‌تان باشید!

این روزها بیشتر مواظب حساب های ایمیل و اکانت های خود در شبکه های اجتماعی باشید.هکرها از ضعف در نحوه مدیریت کوکی‌ها توسط گوگل سوء استفاده می‌کنند‎؛ یعنی بخش‌هایی از داده‌هایی که وبسایت‌ها در مرورگر شما ذخیره می‌کنند. کوکی‌ها دلیلی است که مرورگر وب شما می‌تواند رمزهای عبور شما و کارهایی که در وبسایت‌ها انجام می‌دهید، به خاطر بسپارد.با این حال، این کوکی ها همچنین می‌تواند توسط عوامل تهدید برای انتشار بدافزار مورد سوء استفاده قرار بگیر‌د. بدافزار یک فایل یا کد مخرب است که می‌تواند تلفن هوشمند، کامپیوتر دسکتاپ یا لپ‌تاپ شما را آلوده کند.این نرم افزار به نوبه خود می‌تواند به هکرها امکان دسترسی به اطلاعات شخصی و جزئیات بانکی شما را بدهد. در حالی که گوگل کروم امکان ذخیره کوکی‌ها توسط شرکت‌های ثالث را فراهم می‌کند، راه برای هکرها باز می‌شود. کارشناسان گفتند، حتی اگر رمز عبور خود را تغییر دهید، بدافزارها همچنان می‌تواند دردسرساز باشد. کارشناسان ۹to۵Google توضیح دادند: «خطرات چنین سوءاستفاده‌ای قابل توجه است زیرا این کوکی‌ها رمز عبور و احراز هویت دو مرحله‌ای را که معمولا برای ایمن کردن حساب‌های گوگل استفاده می‌شود، دور می‌زند.»این بدان معناست که هکرها حتی اگر کاربر واقعی رمز عبور خود را بازنشانی کند یا از سیستم خارج شود، باز هم می‌توانند به حساب‌ها وارد شوند.
 
چگونه ایمن بمانیم
برای شروع، مهم است که همیشه دستگاه خود را با جدیدترین نرم‌افزار به‌روز نگه دارید. کوکی‌ها و حافظه پنهان مرورگر خود را پاک کنید تا کوکی‌های بالقوه مخربی که ممکن است در کمین دستگاه شما باشد، حذف شود. شما هرگز نباید چیزی را از پنجره‌های پاپ‌آپ عجیب و غریب یا وب سایت‌هایی با ظاهر مشکوک دانلود کنید. همچنین مهم است که یک آنتی‌ویروس و ضد‌بدافزار روی دستگاه خود نصب کنید تا بتواند هر‌گونه مشکلی را اسکن کند. فعال کردن احراز هویت دومرحله‌ای همچنین با نیاز به کد دوم برای حساب‌ها، یک لایه امنیتی به حساب کاربری شما اضافه می‌کند.

خداحافظی با  جاعلان امضا‌!
درحالی که تصاویر جعلی روز به روز متقاعد کننده‌تر وگسترده‌تر می‌شو‌د، سازندگان دوربین‌ها با فناوری جدیدی که می‌تواند صحت عکس‌ها را تأیید کند، با این مشکل مقابله می‌کنند. نیکون، سونی و کانن درحال کار بر روی تعبیه یک امضای دیجیتال در دوربین‌های خود هستند که به عنوان اثباتی بر اصل بودن و یکپارچگی تصاویر عمل خواهد کرد. امضاهای دیجیتال حاوی اطلاعاتی مانند تاریخ، زمان، مکان و عکاس تصویر است و در برابر دستکاری مقاوم خواهد بود. این فناوری به عکاسان و سایر متخصصانی که نیاز دارند از اعتبار کار خود اطمینان حاصل کنند، کمک می‌کند. نیکون این ویژگی را در دوربین‌های بدون آینه خود ارائه می‌کند، در حالی که سونی و کانن نیز آن را در دوربین‌های تک‌لنزی بازتابی(SLR) بدون آینه حرفه‌ای خود به کار خواهند برد.سه غول دوربین‌سازی جهان بر روی یک استاندارد جهانی برای ایجاد یک امضای دیجیتال به توافق رسیده‌اند. امضایی که آنها را با ابزار مبتنی بر وبی به نام وریفای (Verify) سازگار می‌کند. این ابزار که توسط گروهی از سازمآنهای خبری جهانی، شرکت‌های فناوری و سازندگان دوربین راه‌اندازی شده است، به هر کسی اجازه می‌دهد تا اعتبار یک تصویر را به صورت رایگان بررسی کند. اگر تصویر دارای امضای دیجیتال باشد، وریفای اطلاعات مربوطه را نمایش می‌دهد. اگر هوش مصنوعی تصویری را ایجاد یا تغییر دهد، وریفای آن را به‌ عنوان «بدون اعتبار»علامت‌گذاری می‌کند. نیاز به چنین فناوری مشهود است زیرا که جعل‌های عمیق تصاویر افراد مهمی همچون دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا و فومیو کیشیدا، نخست‌وزیر ژاپن، در سال میلادی ۲۰۲۳ درفضای مجازی منتشر شد و سؤالاتی را در مورد قابل اعتماد بودن محتوای آنلاین ایجاد کرد. علاوه بر این، محققان دانشگاه چینهوا چین یک فناوری هوش مصنوعی مولد جدید به نام مدل سازگاری پنهان را توسعه داده‌اند که می‌تواند روزانه حدود ۷۰۰ هزار تصویر تولید کند. سایر شرکت‌های فناوری نیز به نبرد علیه تصاویر جعلی می‌پیوندند. گوگل ابزاری را منتشر کرده است که واترمارک‌های دیجیتال نامرئی را به تصاویر تولید شده توسط هوش مصنوعی اضافه می‌کند که توسط ابزار دیگری قابل شناسایی هستند. اینتل فناوری‌ای توسعه داده است که می‌تواند تغییرات رنگ پوست سوژه‌ها را در تصاویر که نشان دهنده جریان خون در زیر پوست آنهاست، تجزیه و تحلیل و از آن برای تعیین صحت تصویر استفاده کند. هیتاچی در حال کار روی فناوری برای جلوگیری از کلاهبرداری هویت آنلاین با تایید تصاویر کاربران است. انتظار می‌رود فناوری جدید دوربین‌ها تا سال۲۰۲۴ دردسترس قراربگیرد. سونی آن را در بهار۲۰۲۴ و کانن نیز در اواخر این سال آن را ارائه خواهد کرد. سونی همچنین در حال بررسی افزودن این ویژگی به ویدئوها است و کانن نیز در حال توسعه فناوری ویدیویی مشابهی است. کانن همچنین یک اپلیکیشن مدیریت تصویر منتشر کرد تا تشخیص دهد آیا انسآنها گیرنده تصویر بوده‌اند یا خیر. سونی همچنین پذیرش این فناوری را در میان رسانه‌های دیگر ترویج خواهد داد و پیش از این، آن را در ماه اکتبر با آسوشیتدپرس آزمایش کرده است.

قابلیت ترجمه نسخه های ناخوانای پزشکان!
گوگل لنز به‌زودی می‌تواند یادداشت‌های ناخوانایی که پزشکان معمولا عجولانه می‌نویسند را به‌ متن استاندارد ترجمه کند.

گوگل درحال توسعه‌ی هوش‌ مصنوعی جدیدی است که می‌تواند دست‌خط‌های ناخوانا مثل نسخه‌هایی که پزشکان می‌نویسند را به متون استاندارد تبدیل کند. غول جست‌وجوی اینترنت در رویداد سالانه خود که در هند برگزار شد، اعلام کرد با همکاری داروسازان قابلیتی به سرویس لنز اضافه خواهد کرد که کاربران می‌توانند با استفاده از آن، یادداشت‌های پزشکی که معمولا خواندن آنها سخت است را به متن استاندارد ترجمه کنند.

گوگل قابلیت جدید ترجمه‌ دستخط‌های ناخوانا و توانایی آن در تشخیص داروها از روی نسخه‌های دست‌نویس پزشکان را در رویداد اخیرش به‌نمایش گذاشت. هنوز اطلاعاتی از این ویژگی جدید در دسترس نیست و به‌نظر می‌رسد فعلا در مراحل اولیه توسعه قرار داشته باشد.

گوگل لنز راهکاری برای تشخیص اشیا با استفاده از هوش‌ مصنوعی است که می‌تواند در شناسایی مواردی مثل محصولات یا گیاهان یا گونه‌های جانوری و البته ترجمه‌ زبآنها استفاده شود. شما می‌توانید از این ابزار برای ایجاد رونوشت دیجیتال از یادداشت‌های دست‌نویس نیز بهره ببرید.

طولانی‌ترین کابل زیردریایی جهان  
این کابل زمینی و زیردریایی با نام سیستم اتصال به برق وایکینگ لینک به زودی عملیات تجاری خود را آغاز خواهد کرد. این پروژه می‌تواند برای طرفداران انرژی پاک لحظه خوشایندی محسوب شود. با استفاده از این کابل حدود ۵۰۰ میلیون پوند صرفه‌جویی اقتصادی نیز انجام خواهد شد. کابل وایکینگ لینک با تلاش شبکه ملی و اپراتور سیستم دانمارکی توسعه یافته و یک گام مهم در حرکت به سمت انرژی پاک محسوب می‌شود. این کابل می‌تواند با ظرفیت قابل توجه ۱.۴گیگاوات به تامین انرژی مورد نیاز ۲.۵میلیون خانه درانگلیس بپردازد. طول این کابل۷۶۴کیلومتربوده وباتوجه به این‌که این پروژه ۱.۷میلیارد پوند بوده، حدود ۵۰۰ میلیون پوند صرفه‌جویی برای مصرف کنندگان انگلیسی در دهه آینده به همراه خواهد داشت. در دو سمت این کابل یک ایستگاه مبدل قرار دارد که می‌تواند برق را به فرکانس صحیح برای ارسال به سیستم‌های انتقال کشور تبدیل کند. این پروژه در نخستین سال افتتاح خود می‌تواند باعث کاهش ۶۰۰ هزار تن انتشار کربن معادل خروج ۲۸۰هزار خودرو از جاده‌ها شود. ظرفیت اولیه این کابل با مقدار۸۰۰مگاوات درآینده به ۱.۴گیگاوات افزایش خواهد یافت. کلرکوتینیو، وزیر امنیت انرژی دانمارک اعلام کرد این کابل طولانی‌ترین کابل برق زمینی و زیردریایی در جهان محسوب شده و می‌تواند یک انرژی پاک، ارزان و ایمن را برای میلیون‌ها خانه در انگلیس فراهم کند.

استفاده از سیستم رباتیک پیشرفته برای تحول کشاورزی سنتی
مزرعه رباتیک شرکت پلنتی به صورت عمودی بوده و در آن ازربات‌های پیشرفته برای مراحل کشاورزی استفاده می‌شود. این مزرعه عمودی با استفاده ازفناوری‌های جدید قادرخواهد بود در آینده تولید غذارامتحول کند. پلنتی واقع در سانفرانسیسکو یک مزرعه رباتیک با فناوری بالا محسوب می‌شود که ربات‌های پیشرفته در آن وظایفی از قبیل کاشت بذر تا دریافت محصول را انجام خواهند داد. دراین مزرعه با استفاده از سیستم‌های روشنایی جدید نور خورشید را شبیه سازی کرده و مصرف انرژی را به حداقل می‌رسانند. همچنین استفاده از سیستم آبیاری مخصوص گیاهان و اقدامات کنترل کیفیت با کمک ربات‌های مجهز به هوش مصنوعی بدون نیاز به آفت کش در این مزرعه انجام می‌گیرد. این نوآوری‌ها می‌تواند انقلابی در تولید مواد غذایی از طریق حفظ منابع و به کارگیری فناوری‌های جدید باشد. هدف از ساخت این مزرعه بازدهی بالاتر و استفاده از منابع حداقلی آب تنها ۱۰درصد آنچه که در یک مزرعه معمولی استفاده می‌شود بوده و هیچ‌گونه آفت کش در این مزرعه استفاده نخواهد شد. طبق گزارش‌های منتشر شده ربات‌ها با کمک بازوهای خود به شکل انبر گیاهان و شاخه‌ها را از سینی‌های خود بیرون آورده و آنها را به طور یکسان در امتداد یک بخش منتقل می‌کنند.

مراقب گوشی های ارزان قیمت باشید
رسانه‌های چینی گزارشی را در مورد دستگاه‌های جاسوسی جدید منتشر کرده‌اند که نشان می‌دهد در حال حاضر فروش آنها به صورت آنلاین انجام می‌گیرد. درون این گوشی‌ها در قسمت جک هدفن یک دوربین جاسازی شده که می‌تواند در همه حال عکسبرداری کند. گزارش‌های منتشر شده در این مورد نشان می‌دهد موبایل‌های تغییر یافته با دوربین‌های مخفی در چین توسط تبهکاران در حال فروش است و می‌تواند از افراد در اماکن عمومی نیز تصویر ضبط کند. در این گوشی‌های ارزان قیمت دوربین‌های بالای نمایشگر در قسمت جک هدفن نیز نصب شده‌اند. همچنین اپلیکیشن‌های خاصی نیز روی این گوشی‌ها نصب شده که آنها را قادر می‌سازد تا حتی در حالت خاموش بودن نمایشگر نیز به ضبط تصاویر ادامه دهد. طبق ادعای فروشندگان اپلیکیشن‌های مزبور به‌صورت مخفی نصب شده و امکان رویت آن وجود ندارد. از طرفی پلیس چین نیز نسبت به فروش این گوشی‌های دستکاری شده هشدار داده و از خریداران درخواست کرده تا در هنگام خرید گوشی‌ها به این موارد توجه کنند. بسیاری از کاربران در رسانه‌های اجتماعی اعلام کردند قربانی چنین تبهکاری‌ای شده‌اند. با توجه به این‌که این نرم‌افزارهای جاسوسی می‌تواند حریم خصوصی افراد را نقض کند بنابراین باید در خرید گوشی‌های هوشمند و ارزان قیمت دقت بیشتری انجام گیرد.
 
دلیل استفاده از اثر انگشت چیست
دو فردی که در تصویر مشاهده می‌کنید، دلیل استفاده ما ازاثرانگشت هستند. آن‌ها هردویک اسم داشتند، به یک زندان فرستاده شدند و عجیب‌تر آنکه هیچ‌گاه قبل ازآن همدیگر را ندیده بودند. چهره آنها علی رغم عدم وجودهیچ گونه ارتباط فامیلی، با یکدیگر یکسان بود. به همین دلیل برای شناسایی آنها از اثر انگشت استفاده شد.
 
راننده‌های تسلا بالاترین نرخ تصادف را در جاده‌های آمریکا دارند
 رانندگان تسلا با نرخ ۲۴ ازهرهزار تصادف در دوره یک ساله‌ از اواسط نوامبر۲۰۲۲ تا اواسط نوامبر۲۰۲۳(آبان۱۴۰۱ تا آبان۱۴۰۲)، در آمریکا دررتبه‌ اول وپس ازآن رم‌تراکس(Ram) دررتبه‌ دوم تصادفات قرار گرفت. یافته‌های Lending Tree در مورد رانندگانی که بالاترین میزان تصادفات خودرو را داشتند، باعث فراخوان دو میلیون خودروی تسلا در آمریکا شد تا سیستم کمک‌راننده‌ آنها اصلاح شود. تحقیقات دو ساله توسط اداره ملی ایمنی ترافیک بزرگراه (NHTSA) نشان داد که ویژگی Autosteer تسلا که بخشی ازAutopilot و رانندگی تمام‌خودکار(FSD) است، دارای نقص‌های ایمنی بوده که ممکن است باعث افزایش خطر تصادف شود.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها