تل‌آویو، فاز جدید جنگ نیابتی علیه جبهه مقاومت را کلید زد

اسرائیل در لباس داعش

یک کارشناس روابط بین الملل در گفتگو با جام جم آنلاین عنوان کرد:

داعش ابزار دست آمریکا و رژیم صهیونیستی

اگرچه گروهک تروریستی داعش مسئولیت انفجار در مراسم سالگرد سردار شهید سلیمانی در گلزار شهدای کرمان را پذیرفت، اما با توجه به همپوشانی اهداف این گروهک با ایالات متحده و رژیم اشغالگر قدس در آسیب رساندن به جمهوری اسلامی ایران به نظر می‌رسد که داعش در این عملیات جنایتکارانه به عنوان ابزار در خدمت نیات نظام سلطه قرار گرفته است.
کد خبر: ۱۴۳۹۳۲۶
نویسنده فتاح غلامی - جام جم آنلاین
 
 
داعش ابزار دست آمریکا و رژیم صهیونیستی
 
نوذر شفیعی تحلیلگر مسائل منطقه در گفتگو با خبرنگار جام جم آنلاین با اشاره به وقوع حادثه تروریستی کرمان خاطرنشان کرد: وقتی داعش مسئولیت این انفجار را پذیرفت طبیعی که تکلیف درباره معرفی عامل اصلی این اقدام جنایتکارانه کاملا مشخص است، اما در عین حال باید ابعاد قضیه از جهات مختلف مورد تجزیه و تحلیل قرار گیرد.
 
وی ادامه داد: اینکه چرا این گروهک تروریستی دست به چنین اقدامی زد خیلی روشن است و همانطور که در بیانیه داعش امده است به لحاظ ایدئولوژیکی این گروه نسبت به مذهب شیعه مشکلات جدی دارد و به عبارت دیگر از نظر مسائل اعتقادی خود را در تعارض با شیعیان می‌داند و بطور طبیعی ماموریت خود را هدف قرار دادن شیعیان در افغانستان، سوریه، عراق، لبنان و ... در نظر گرفته است.
 
شفیعی با بیان اینکه این گروه بعد از اینکه در شامات شکست خوردند و به اهداف خود نرسیدند به نواحی دیگر گسیل شدند. از جمله اینکه بخش عمده از آن‌ها در افغانستان و پاکستان استقرار پیدا کردند.
 
این کارشناس روابط بین الملل با اشاره آن بخش از این گروه تروریستی که در مرز‌های شرقی و جنوب شرقی ایران مستقر شدند با عنوان داعش خراسان معروفند تاکید کرد: به لحاظ منطقی و با توجه به نزدیکی کرمان به حوزه افغانستان و پاکستان اینگونه به نظر می‌رسد که عملیاتی که داعش در این منطقه انجام دادند از این ناحیه سازماندهی شده باشد.
 
وی با اشاره به نقش و تاثیر ایالات متحده برای انجام اقدامات تروریستی از سوی داعش تصریح کرد: وقتی آمریکایی‌ها قوای نظامی خود را از افغانستان خارج کردند سیاست آشوب هدایت شده را در پیش گرفتند. یعنی اینکه تلاش کردند افغانستان کشوری بی ثبات باشد تا گروه‌های تروریستی بتوانند با آزادی بیشتر مناطق همجوار این کشور را نا امن کنند؛ بنابراین در چارچوب چنین سیاستی چین، آسیای مرکزی و ایران باید در معرض ناامنی قرار گیرند.
 
شفیعی با بیان اینکه آنچه در کرمان اتفاق افتاد به نوعی بازتاب سیاست خروج ایالات متحده از افغانستان و اجرای سیاست آشوب هدایت شده است گفت: متاسفانه داعشی که در افغانستان و پاکستان مستقر است توانست در مناطقی از بلوچستان ریشه بدواند و با برخی از جریان‌های رادیکال و افراطی در این منطقه از ایران ارتباط برقرار کند و از این مسیر به برخی از اقدامات تروریستی در نقاط مختلف کشورمان بپردازد.
 
وی اضافه کرد: تفکری که داعش دارد مربوط به یک دهه یا یک سده اخیر نیست بلکه متاسفانه از گذشته‌های دور چنین تفکری در بخشی از جامعه اسلامی وجود داشته منتهی این اندیشه تحت شرایط مختلف ممکن است ظهور و بروز یا فروکش کند.
 
این کارشناس مسائل منطقه با اشاره به اینکه یکی از دلایل ظهور و بروز داعش در یک دهه اخیر همخوانی استراتژی این گروه تروریتسی با قدرت‌هایی است که با جمهوری اسلامی مشکل دارند خاطرنشان کرد: درست است که داعش، آمریکا و اسرائیل ممکن است به لحاظ تفکر جدا از هم و حتی در تعارض با هم باشند، اما به دلیل وجود یک دشمن مشترک، چه به صورت مستقل و چه در مسیر اهداف رژیم صهیونیستی، داعش علیه ایران عمل می‌کند و گرچه از یک منظر به عنوان یک نیروی مستقل با شیعه در تعارض است، اما در عین حال ممکن است ناخواسته به عنوان ابزاری در دست قدرت‌های خارجی وارد میدان شود و حتی متوجه این مساله هم نباشد که در زمین چه کسی بازی می‌کند، اما عملا کاری انجام می‌دهد که در چارچوب سیاست‌های آمریکا و رژیم صهیونیستی است.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها