کارشناسان اقتصادی در گفت‌و‌گو با «جام‌جم» از مزایای بریکس روایت کردند

آینده جهان بدون دلار

گفت وگوی «جام جم» با رئیس اتاق بازرگانی ایران و برزیل

جای ایران در بریکس محکم شد

ایران رسما عضو بریکس شده و ازابتدای سال میلادی جدید می‌تواند تجارت خود را در قالب همکاری با اعضای این سازمان انجام دهد. هر‌چند از زمانی که اعلام شد عضویت ایران در گروه بریکس نهایی‌شده، برنامه‌ریزی تجارت خود را تغییر داد و بخش زیادی از واردات و صادرات خود را با اعضای شانگهای و بریکس انجام داد.
کد خبر: ۱۴۳۹۰۹۱
 
برخی ازاین کشورها ازجمله چین دردوسازمان حضور دارند وبرای سیستم تجاری ایران وهدفگذاری جدید یک تیرودو نشان بود. وضعیت تجارت کشورمان واعضای بریکس رااززبان فخرالدین عامریان،رئیس اتاق‌بازرگانی ایران و برزیل می‌خوانیم.

اکنون ایران رسما عضو بریکس شده‌است. سازمانی که بسیاری از کشورها به‌دنبال عضویت در آن هستند و احتمال رونمایی از ارز سازمانی هم نزدیک است. ایران در چه زمینه‌ای می‌تواند صادرات خود را توسعه دهد؟
صنعتگران ومتخصصان ایرانی درحوزه‌های زیرساخت وخدمات فنی ومهندسی، معدن، دارو، تجهیزات پزشکی و ماشین‌آلات کشاورزی در مناطق تجاری از جمله آمریکای جنوبی به‌ویژه کشور برزیل توانایی بسیاری دارند و اتاق مشترک بازرگانی می‌تواند زمینه لازم برای استفاده از این ظرفیت‌ها فراهم آورد. عرصه تجارت بین‌الملل دشوار است و دولت با حمایت‌های خود می‌تواند رونقی را در اقتصاد داخلی و بین‌المللی (رشد تجارت) ایجاد کند که صادرات غیرنفتی یکی از حوزه‌های اثربخش در تولید ناخالص داخلی در کشور محسوب می‌شود که می‌تواند از راه‌های مختلف بر آن تاثیر داشته باشد.
 
اکنون ایران در مجامع جهانی یک کشور تحریم شده محسوب می‌شود. آیا کشورهای عضو بریکس همکاری خود را به دلیل این موضوع کاهش نمی‌دهند؟
ایران در زمینه‌هایی توان صادرات دارد که کشورهای دیگر به آن نیاز دارند. تحریم برای کشور مطلوب نیست اما اگر تنها منتظر لغو تحریم باشیم کشور آسیب می‌‎بیند. جایگزینی صادرات غیرنفتی در شرایط حال حاضر و با وجود تحریم‌های ظالمانه به یکی از ضروریات اقتصاد کشور تبدیل شده و چنانچه عزم جدی از سوی مسئولان و دولتمردان با تغییر شیوه و نگرش سازمان تحت مدیریت خود وجود داشته باشد، می‌توان به‌طور ۱۰۰درصد در یکی دو سال آینده شاهد تغییرات چشمگیر در حوزه صادرات غیرنفتی بود.

بسیاری از کارشناسان معتقدند آمار صادرات غیرنفتی کشور متناسب با ظرفیت‌های بالقوه اقتصادی کشور نیست. در این باره چه نظر و راهکاری دارید؟

اگر بخواهیم شاهد اثرگذاری بلندمدت و بنیادی در حوزه تولید باشیم باید پس از اصلاح و تقویت قوانین و مقررات، فرآیندها و سامانه‌های تجارت خارجی، بخش‌هایی از اقتصاد کشور که دارای مزیت هستند را شناسایی و تولیدات با فناوری بالا را در آن بخش‌ها ساماندهی کرد. اگر صریح‌تر بخواهم بیان کنم باید بگویم هم‌افزایی وهمکاری مؤثر میان بخش‌های دولتی و خصوصی یکی از الزامات انجام این مهم است که از جمله این اقدامات نیز می‌توان به تبادل هیات‌های اقتصادی بین کشورهای هدف با تسهیلگری بخش دولتی و هموار کردن راه‌های اعزام و پذیرش بازرگانان و تجار ایرانی و خارجی اشاره کرد. عدم آشنایی تجار ایرانی با قوانین تجاری کشورهای هدف از یک‌سو و فقدان بخش بازاریابی در بسیاری از آن کشورها از سوی دیگر، تجار ایرانی را با مشکلات عدیده‌ای روبه‌رو کرده است.
 
با توجه به موضوعی که اشاره کردید مبنی برعدم آشنایی برخی تجار با قوانین کشورهای دیگر چه اقدامی باید انجام داد که این معضل رفع شود؟
اتاق‌های مشترک می‌توانند نقش مهم و کلیدی را ایفا و با ارائه قوانین و مقررات کشورهای هدف به بازرگانان و فعالان اقتصادی، موانع و مشکلات موجود در این زمینه را حل‌و‌فصل کنند. در زمینه بازاریابی محصولات ایرانی نیز وجود رایزن‌های بازرگانی مستقر در سفارتخانه کشورهای هدف می‌تواند بسیار حیاتی باشد، هرچند که رایزنان می‌بایست با تعامل با اتاق‌های مشترک نسبت به بررسی و نیازسنجی کالاهای پرطرفدار و ایجاد زمینه مناسب جهت ورود تجار ایرانی به بازارهای هدف، اقدام مؤثر کنند.

آینده تجارت ایران و برزیل
یکی از مشکلات دو کشور چگونگی نقل‌و‌انتقالات مالی است که با توجه به عضویت ایران در بریکس می‌توان با توافقات بانک‌ها مبادلات پولی را تسهیل کرد. از سوی دیگر به نظر می‌رسد سفرهای استانی با حضور نمایندگان اتاق مشترک و سفارت برزیل می‌تواند زمینه‌ساز مناسب و مؤثری به‌منظور هموار کردن مسیر تجار ایرانی در برزیل شود.عمده روابط تجاری ایران و برزیل در حوزه کشاورزی است. در سال ۲۰۲۱ روابط تجاری دو کشور در شکل مستقیم نزدیک به دو میلیارد و همراه با رقم تجارت غیرمستقیم کمتر از سه میلیارد دلار برآورد می‌شد. سال گذشته میلادی (۲۰۲۲) رقم رسمی حدود پنج میلیارد دلار و در مجموع با تجارت غیرمستقیم بالای شش میلیارد دلار بود.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها