پشت پرده غیبت قهرمان پارالمپیک تیراندازی زنان چیست؟

مورد عجیب ساره جوانمردی

گفت‌وگو با قهرمان پارا‌تیراندازی ایران در آسیا

مادرانه تا سکوی پاریس۲۰۲۴

در آلبوم خاطرات هانگژو۲۰۲۲به اضافه یک‌سال تعلیق‌اش، برخی تصاویربه سوژه‌رسانه‌ای تبدیل شد.دریکی از ماندگارترین قاب‌های آن، مادر ایرانی بر سکوی نایب‌قهرمانی ایستاده است؛ زنی که از شیراز و تهران تا چین و ماچین، لندن و ریو و توکیوبر بلندترین سکوهای آسیا و پارالمپیک و جهان ایستاده و در هانگژو فرزند سه ماهه خود را تنگ در آغوش کشیده.
کد خبر: ۱۴۳۹۰۳۲
نویسنده آرزو قنبری​​​​​​​ - گروه ورزش
 
در تصویر مدال مادر را برگردن پسرک انداخته‌اند. ردنگاه کودک به پرنده آبی‌رنگ و الهام‌بخش بازی‌های پاراآسیایی می‌رسد و چهره‌ خسته‌ مادر جوان مقابل همه دوربین‌ها سراسر لبخند است. ساره جوانمردی، ملی‌پوش پرافتخار تیم پاراتیراندازی کشورمان این روزها رویای پاریس و یک پارالمپیک متفاوت را همراه با فرزندش در سر دارد. امروز، همزمان با ولادت با سعادت حضرت فاطمه زهرا(س) و روز زن، جام‌جم در گفت‌وگوی اختصاصی با ساره جوانمردی به قصه این قاب مادرانه پرداخته است.‌

برگردیم به پیش از بازی‌ها؛ از چه زمانی و چطور تصمیم گرفتی با آوش به هانگژو بروی؟ 
من از آذر۱۴۰۱ به دنیای مادری و دوران سخت و شیرین انتظار تولد فرزندم قدم گذاشتم و به فدراسیون جانبازان و کمیته ملی پارالمپیک اعلام کردم که امکان حضور درهانگژو را ندارم و اجازه خواستم پس از وضع‌حمل، در مسابقات کسب سهمیه پارالمپیک شرکت کنم. پنج ماه بعد، در جلسه‌ای با دعوت خانم دکتر کاظمی‌پور معاون ورزش بانوان وزارت ورزش پیشنهاد حضور پرچمداری کاروان مطرح شد و من پس از مشورت و بررسی شرایطم در نهایت پذیرفتم.

تصور حضور در مراسمی به بزرگی افتتاحیه، درکشوری دیگر با نوزادی سه‌ماهه نگرانت نمی‌کرد؟
بله، نگران بودم. پس ازاعلام انصراف ازهانگژو، تصمیم داشتم درصورت مخالفت با اعزامم به مسابقات کسب سهمیه پاریس خداحافظی کنم. اما انتظار پیشنهاد پرچمداری را نداشتم. با شرایط بارداری و بعد از آن و مراقبت از نوزاد، هانگژو فضای ناشناخته‌ای به نظر می‌رسید. یک ماه طول کشید تا به جمع‌بندی برسم. من اجازه خواستم از تاریخ پذیرشم تا افتتاحیه، هر وقت احساس کردم آمادگی لازم را ندارم، انصراف بدهم که مسئولان موافقت کردند و شرایط به نظر قابل کنترل بود. توکل به خدا و موافقت شرط انصرافم در صورت نیاز، به پذیرش و آرامشم کمک کرد.

اما با پیشنهاد بعدی از پرچمداری، به ایستادن در خط آتش تپانچه ۱۰ متر رسیدی!‌
(با خنده) دقیقا. بعد از مدتی این بحث پیش آمد که وقتی هانگژو می‌روی به خودت فرصت یک رقابت دیگر را هم بده... من بارها در مسابقات مختلف تیر زده بودم. با چند ماه تمرین و تکیه بر تجربیاتم تقریبا به شرایط مطلوب فنی‌ نزدیک می‌شدم اما قصه هانگژو واقعا فرق داشت. دوران بارداری و مسائل خاص آن، ماه‌ها انتظار و نگرانی‌های تولد اولین فرزند و آن تجربه‌ای که از مادر شدن نداشتم، باعث شد قبول نکنم. اما موضوع دوباره مطرح شد، با این ایده که اصلا به مدال‌آوری فکر نکنم و فقط به عنوان مادری که سابقه‌ قهرمانی دارد به میدان بروم.

همه‌جا به آمادگی سریع‌ات برای هانگژو اشاره شده، اخیرا هم ‌سایت کمیته بین‌المللی پارالمپیک در مرور ۲۰۲۳ و رویدادهای شاخص بازی‌های پاراآسیایی به کسب نشان نقره تنها سه ماه پس از تولد فرزندت اشاره کرده. اما بسیاری، از پشت صحنه این سکو بی‌خبرند.
(مکث می‌کند و با صدایی بغض‌آلود ادامه می‌دهد) سوال خوبی پرسیدید. ما بیشتر صحنه‌ را می‌بینیم تا پشت آن. شما می‌دانید، من در این سال‌ها بیشتر روی سکوی قهرمانی ایستاده‌ام و بار سنگین طلا و انتظارات همیشه بر شانه قهرمان‌هاست. بنابراین با وجود تاکیدها بر مهم نبودن نتیجه، به هرحال نگرانی‌هایی داشتم.

با این اوصاف، چقدر فرصت تمرین و تیراندازی داشتی؟
برایم یک خط ۱۰متر خریداری شد. همسرم آن را در خانه نصب کرد و در ماه‌های هفت و هشت بارداری، هر وقت که احوال جسمی و روحی‌ اجازه می‌داد تمرینات خشک (بدون تیر) را دنبال می‌کردم. برای حفظ سلامت فرزندم و شوک صدای شلیک در محیط بسته، نمی‌توانستم تیر بزنم. به خودم وعده دادم بیست روز بعد از تولد، تمریناتم را شروع می‌کنم. (با خنده) اما خیال خامی بود. با تولد آوش، مادر و خواهرم مدتی کمک کردند ولی با بازگشت‌شان، هر روز چالش‌ و تجربه‌ جدیدی را پشت سر می‌گذاشتم. با این‌که همسرم در ساعات بعد از کار در کنارم بود، تمریناتم حدود دو ماه تعطیل شد. بی‌خوابی‌های ناشی از استرس تمرین نکردن را به بی‌خوابی‌های نگهداری از نوزاد اضافه کنید. در نهایت، با همکاری همسرم تقریبا یک ماه تیر زدم. دو هفته آخر پیش از بازی‌ها تمرینات سالنی‌ام جدی‌تر شد. سرپرست و همچنین مربی تیم ملی، در جلسات صبح تا ظهر در نگهداری آوش بسیار کمک می‌کردند که از هر دو سپاسگزارم. اما جلسات عصر را که بیشتر تمرین فینال‌ بود، از دست می‌دادم. آوش بی‌تاب می‌شد و نمی‌ماندیم که همین تاثیرش را در فینال هانگژو نشان داد.

ساره جوانمردی، بر سکوی هانگژو و در لحظاتی که مدال‌ را بر گردن آوش می‌انداختند، به چه چیزی فکر می‌کرد؟
تصویر آن دوران پر‌استرس، از قبل بازی‌ها تا روز مسابقه پیش چشمانم بود. با وجود آن‌که می‌گفتند نتیجه مهم نیست، لحظات پرفشاری را برای مسابقه پشت سرگذاشته بودم. می‌خواستم در مسیر جدید با فرزندم دست پر به خانه برگردیم. نداشتن تجربه مادری، دوری از خانواده، نگرانی‌ از مسائلی مانند افتتاحیه، پرچمداری و خیلی چیزهای دیگر باعث شد وقتی مدال را گردن آوش انداختند، همه وجودم سراسر بغض شود. از صمیم قلب خوشحال بودم که بالاخره توانستم نتیجه همه‌ ریسک‌ها، رنج‌ها و تلاش‌ها را به پسرم، ارزشمندترین هدیه زندگی‌ام، هدیه بدهم. خدا به ما نظر کرده بود.‌

چه واکنش‌هایی نسبت به حضور آوش در هانگژو دیدی؟
همه ورزشکاران در دهکده با ذوق و خوشحالی ابراز محبت می‌کردند. شاید هزاران عکس با آوش گرفته شد. توزیع مدال ما در چین هم بازتاب گسترده‌ای داشت. وقتی ما را خارج دهکده می‌دیدند، ویدئوی مسابقات و مدال را نشان‌مان می‌دادند.

ساره پیش از تولد آوش و پس از آن، چقدر فرق کرده؟
بسیار. دختری که یک روز هم تمرین را رها نمی‌کرد و بزرگ‌ترین دغدغه‌اش، ورزش بود، امروز اولویت را به فرزندش می‌دهد. بسیار صبورتر است و ناخودآگاه حاضر است برای خوشبختی فرزندش از خودش بگذرد.

در پایان از برنامه‌‌ات برای بازی‌های پاریس بگو؟
پیش از هر صحبتی از همه بازیکنان و افرادی که ما را کنار خودشان با صبوری پذیرفتند و همراهی کردند، سپاسگزارم. من به آرزوهای ورزشی‌ام از چندین و چند طلای پاراآسیایی تا قهرمانی جهان و پارالمپیک رسیده‌ام. پرچم کشورم را بالا برده‌ام و با شنیدن سرود ایران، قلبم سرشار از عشق شده. اعتراف می‌کنم با مادر شدن، به خداحافظی فکرکرده‌ام. اما با دعوتم به هانگژو، بازتاب آن و خاطره‌ای که برای همه به یادگار ماند و سهمیه‌ای که در این بازی‌ها کسب کردیم، دوست دارم حمایت‌ بشویم. می‌دانم که بالاخره من و آوش باید از یک جایی مسیرمان را از ورزش قهرمانی جدا کنیم اما به عنوان ساره، مادری از ایران دوست دارم اولین و آخرین پارالمپیک را همراه فرزندم، در پاریس ۲۰۲۴ تجربه و بعد خداحافظی کنم.

افتخارات ساره جوانمردی به تفکیک مسابقات مختلف

پارالمپیک
مدال طلای پارالمپیک توکیو۲۰۲۰     در ماده تپانچه بادی ۱۰متر
مدال طلای پارالمپیک ریو۲۰۱۶       در ماده تپانچه بادی ۱۰متر
مدال طلای پارالمپیک ریو۲۰۱۶       در ماده تپانچه ۵۰متر خفیف
مدال برنز پارالمپیک لندن۲۰۱۲       در ماده تپانچه بادی ۱۰متر

قهرمانی جهانی 
مدال طلای مسابقات جهانی ۲۰۱۸ کره جنوبی    در ماده تپانچه ۵۰ متر خفیف
مدال طلای مسابقات جهانی ۲۰۱۸ کره جنوبی    در ماده تپانچه ۱۰ متر
مدال طلای مسابقات جهانی ۲۰۱۷ کرواسی       در ماده تپانچه ۱۰ متر تیمی
مدال نقره مسابقات جهانی ۲۰۱۷ کرواسی         در ماده تپانچه ۱۰ متر
مدال طلای مسابقات جهانی ۲۰۱۵ ترکیه          در ماده تپانچه بادی ۱۰ متر
مدال طلای مسابقات جهانی ۲۰۱۴ آلمان           در ماده تپانچه بادی ۱۰ متر

جام جهانی
مدال طلای جام جهانی ۲۰۱۸ امارات    در ماده‌ تپانچه بادی ۱۰ متر
مدال طلای جام جهانی ۲۰۱۸ امارات    در ماده تپانچه ۵۰ متر خفیف
مدال نقره جام جهانی ۲۰۱۲ ترکیه    در ماده تپانچه بادی ۱۰ متر
مدال طلای جام جهانی ۲۰۱۰ ترکیه    در ماده تپانچه بادی ۱۰ متر

بازی‌های پاراآسیایی
مدال نقره بازی‌های آسیایی ۲۰۲۲ هانگژو       در ماده تپانچه بادی ۱۰ متر
مدال طلای بازی‌های آسیایی ۲۰۱۸ جاکارتا    در ماده تپانچه بادی ۱۰ متر
مدال طلای بازی‌های آسیایی ۲۰۱۸ جاکارتا    در ماده تپانچه ۵۰ متر خفیف
مدال طلای بازی‌های آسیایی ۲۰۱۴ اینچئون    در ماده تپانچه ۵۰ متر خفیف
مدال طلای بازی‌های آسیایی ۲۰۱۴ اینچئون    در ماده تپانچه بادی ۱۰ متر
مدال نقره بازی‌های آسیایی گوانگ‌ژو            در ماده تپانچه بادی ۱۰ متر

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها