فوت‌وفن‌های پخت آش سنتی استان فارس

شله کنجدی، آشی گرم مناسب روزهای سرد

شله کنجدی یکی از انواع آش‌های خوشمزه و لذیذ است که اصالت آن به استان فارس مربوط می‌شود. این آش خوش‌طعم خیلی راحت درست می‌شود و از آن می‌توانید به‌عنوان یک پیش‌غذای محلی استفاده کنید. شله کنجدی را می‌توانید به روش‌های مختلف آماده کنید.
کد خبر: ۱۴۳۸۷۱۱
 
مقدار مواد                    مواد لازم
۱ پیمانه                        ماش
نصف پیمانه                   برنج نیم‌دانه چمپا
نصف پیمانه                  کنجد پوست‌کنده
نصف پیمانه                  ناردونه
چند تکه                       دنبه ( قابل حذف)
۱ عدد                         پیاز درشت
۱ قاشق چای‌خوری          زردچوبه
۱ قاشق غذاخوری           نمک
۱ قاشق چای‌خوری          فلفل‌سیاه
۱ قاشق چای‌خوری          فلفل‌قرمز
نصف قاشق چای‌خوری     زیره

ابتدا مقداری ماش را بپزید‌. درهمین فاصله که ماش‌ها می‌پزند، بقیه مواد لازم برای آش را آماده کنید.
 
تمیز کردن و شستن برنج 
برنج نیم‌دانه محلی را پاک کنید، چندبار بشویید و سپس آنها را کنار بگذارید. بعد ازآن مقداری کنجد را که بهتر است از کنجد پوست گرفته‌شده استفاده کنید، داخل یک تابه بریزید و سپس تابه را روی حرارت ملایم قرار دهید.
 
بو دادن کنجدها
کنجدها را داخل تابه مدام هم بزنید تا کمی بو داده شوند‌. پنج دقیقه برای بو دادن کنجدها کافی است. دقت کنید هنگام تفت‌دادن حتما کنجدها را مدام هم بزنید تا نسوزند و همه کنجدها داخل تابه به یک اندازه بو داده شوند. وقتی کنجدها را تفت دادید تابه را از روی حرارت بردارید، در دمای محیط کنار بگذارید تا خنک شوند، سپس کنجدها را داخل مخلوط‌کن بریزید تا پودر شوند، طوری که بافت کنجد‌ها کاملا یکدست شود و کمی روغن بیندازد.
 
ریختن پوره کنجدها در ظرف دیگر
اگر برای پودرکردن کنجدها، میکسر یا مخلوط‌کن دردسترس نبود می‌توانید کنجد‌ها را درهاون بریزید وبکوبید تا کاملا له و پوره شوند، طوری که روغن بیندازند، بعدکنجدهای پوره‌شده راازداخل میکسر بیرون بیاورید ودرظرف دیگری قرار دهید.
 
میکس کردن ناردونه و کنجد
مقداری ناردونه یا دانه‌های انار خشک‌شده ترش و محلی را از قبل آماده کنید یا از بیرون تهیه کنید، بعد در میکسر یا مخلوط‌کن بریزید، سپس کنجدها را به آنها اضافه و با هم مخلوط یا میکس کنید تا بافت آنها کاملا یکدست شده و با هم مخلوط شوند.سپس به دلخواه خودتان مقداری دنبه را تمیز بشویید و بگذارید تا خشک شود، بعد آنها را در اندازه‌های کوچک خرد کنید. به‌جای دنبه می‌توانید از روغن استفاده کنید، سپس یک پیاز را پوست بگیرید و بعد به شکل نگینی و در اندازه‌های کوچک خرد کنید.
 
ذوب‌کردن دنبه‌ها و تفت‌دادن پیازها در آن
دنبه‌ها را ذوب کنید. سپس پیازهای خردشده را داخل تابه بریزید. با روغن دنبه‌های ذوب‌شده را تفت دهید تا سبک و شیشه‌ای شوند. سپس ادویه‌ها را که شامل نمک، زردچوبه، فلفل‌سیاه، فلفل‌قرمز و زیره است به پیازها اضافه کنید، کمی تفت دهید تا زردچوبه در مواد رنگ باز کند وعطرادویه‌ها درمواد پخش شود. مقدار استفاده از فلفل قرمز و سیاه به دلخواه خودتان است.
 
تفت‌دادن ادویه‌ها و برداشتن از روی حرارت
وقتی ادویه‌ها تفت داده شدند تابه راازروی حرارت بردارید، کنار بگذارید تا موادداخل آن را بعدا به آش اضافه کنید، وقتی که ماش‌ها پختند، قابلمه ماش راازروی حرارت بردارید، آن راکنار بگذارید تادردمای محیط کمی ازحرارت اولیه آن کم شود.

کوبیدن و له کردن ماش‌ها و اضافه کردن آن
با گوشت‌کوب دستی ماش را در همان قابلمه بکوبید تا کاملا له شود وقتی که بافت ماش‌ها تقریبا یکدست شد دوباره قابلمه را روی حرارت قرار دهید تا شروع به جوشیدن کند، بعد برنج‌ها را اضافه کنید.ترکیب کنجد و ناردونه را به آش اضافه کنید. در قابلمه را ببندید تا چند دقیقه با هم بپزند‌. سپس پیازداغ را اضافه کنید‌. بعد در قابلمه را ببندید و اجازه دهید تا همه مواد با هم خوب بپزند و جا‌بیفتند. بعد از این‌که آش آماده شد، قابلمه را از روی حرارت بردارید و روی آن را با  کنجد تزیین کنید. 
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها