راهکارهایی برای آن‌که آبلیمو را تازه نگهداریم

آبلیموی همیشه تازه

اغلب ما ترجیح می‌دهیم از آبلیموی تازه و خواص بی‌نظیر آن بهره ببریم. با وجود این اما آبلیموی تازه همیشه در دسترس نیست. درچنین مواقعی یا باید سراغ آبلیموهای صنعتی رفت  یا از آبلیموهای خانگی استفاده کرد. البته آبلیموهای خانگی هم گاهی اوقات کپک می‌زند یا کیفیت خود را از دست می‌دهد.
کد خبر: ۱۴۳۸۷۰۵
نویسنده فریده تهرانی - خبرنگار چاردیواری
آبلیموی همیشه تازه
 
راهکارهایی وجود دارد تا آبلیمو را برای مدت طولانی‌تری تازه و با کیفیت نگه داشت.آبلیمو و آبغوره به‌دلیل خاصیت اسیدی که دارد معمولا کپک نمی‌زند. برای نگهداری این ماده غذایی طبق رسمی که ازدیرباز مرسوم است، آبلیمو را درون شیشه‌های در دار می‌ریزند و در آن را محکم می‌بندند. در این روش باید شیشه‌ها را از قبل شسته یا درون آب‌جوش قرار داده و سپس بشویید و خشک کنید. این روش سبب میکروب‌کشی شیشه‌ها شده و آبلیمو را از کپک زدن محفوظ نگه می‌دارد. در روش سنتی نگهداری، آبلیمو‌ها را در مکان‌های تاریک قرار می‌دادند. این روش سبب می‌شود آبلیمو همیشه خوشرنگ بماند و هنگام استفاده طعم و مزه‌ای مانند روز‌های اول داشته باشد.

نحوه نگهداری آبلیمو
آبلیموی تازه را که گرفته‌اید باید در شیشه‌های دردار ریخته و نگهداری کنید. این شیشه‌ها را قبل از ریختن آبلیمو بشویید و درون آب جوش قرار داده و دوباره شسته و خشک کنید تا شیشه‌ها استریلیزه شوند و آبلیمو کپک نزند.

استفاده از روغن برای نگهداری از آبلیموی تازه
برای پیشگیری از کپک زدن و خراب شدن آبلیمو، آبغوره و رب تازه‌ای که در خانه تهیه می‌کنید، می‌توانید از روغن استفاده کنید. پس از این که آبلیمو آماده شده و آن را درون ظرف‌های شیشه‌ای قرار دادید، باید روی آن یک قاشق روغن بریزید و شیشه را حرکت دهید تا روغن به تمام قسمت‌های آن برسد. با این روش می‌توانید مانع رسیدن هوای آزاد به آبلیمو شده و جلوی کپک زدن آن را بگیرید.

ریختن نمک برای نگهداری از آبلیموی تازه
اگر می‌خواهید از کپک زدن آبلیمو جلوگیری کنید پس از تهیه آن به ازای هرلیتر آبلیمو یک قاشق چایخوری نمک اضافه کنید. برای نگهداری از آبغوره هم می‌توانید از این ترفند استفاده کنید.

جوشاندن شیشه‌های حاوی آبلیمو
روش دیگری که برای حفظ و نگهداری آبلیمو وجود دارد، جوشاندن شیشه حاوی آن است. در این روش باید از شیشه‌هایی برای نگهداری آبلیمو استفاده کنید که در برابر گرما و حرارت مقاوم باشند. در اولین مرحله، باید آبلیمو را درون شیشه ریخته و در آن را خوب ببندید. سپس قابلمه را تا نیمه پر از آب کرده و اجازه بدهید تا آب به نقطه جوش برسد. در این مرحله شیشه‌های حاوی آبلیمو را درون آب قرار دهید. باید حدود ۱۰دقیقه یا ۱۵دقیقه شیشه‌ها را در آب در حال جوشیدن نگه دارید. سپس آبلیمو به حالت استریل درمی‌آید و می‌توانید تا مدت زمان نسبتا طولانی از آن نگهداری کنید.

منجمد کردن آبلیمو برای نگهداری بهتر
در این روش می‌توانید آبلیمو را درون قالب‌های مخصوص یا ظروف یکبار مصرف کوچک ریخته ودرفریزر قراردهید تا یخ بزند. سپس قالب‌ها را دربیاورید و آبلیمو‌های منجمد راازدرون آنها خارج کنید. با نگهداری آبلیمو درون پاکت‌های فریزری می‌توانید هر زمان که نیاز دارید از آن‌ استفاده کنید.

نکات مهم
برای این‌که آبلیموی شما خوشرنگ بماند و طعم و مزه آن عوض نشود، آبلیمو‌ها را در مکان‌های تاریک و خنک قرار دهید.
اگر آبلیمو را دربرابرنور قرار دهید، ویتامینC آبلیمو را ازبین می‌برد ومزه ورنگ آن تغییر می‌کند وکیفیت آن کاهش می‌یابد. پس آبلیمو را در جای تاریک بگذارید  یا اطراف آن را فویل بپیچید تا درمعرض نور قرار نگیرد.
اگر لوازمی که با آن آبلیمو تهیه می‌کنید، استریل نباشند میکروب‌ها وارد آبلیمو شده و موجب کپک آن می‌شوند پس لوازمی که توسط آنها آبلیمو تهیه می‌کنید حتما باید استریل باشد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها