به‌طور کلی اسفناج پخته دارای نیترات است و فریز کردن آن موجب ترکیب نیترات با اسید آمینه و تولید ماده‌ای سرطان‌زا به نام نیتروزامین می‌شود. اما تحقیقات اخیر نشان می‌دهد که میزان نیترایت موجود در اسفناج پخته شده بسیار کم است و از همین‌رو خطر جدی برای سلامت ایجاد نمی‌کند.
کد خبر: ۱۴۳۶۳۸۱
نویسنده لیلا ونکی - خبرنگار چاردیواری
 
مطالعاتی که اخیرا در اتحادیه اروپا انجام شده نشان می‌دهد که مقدار نیتروزامین‌های موجود در اسفناج آن‌قدر محدود است که ضرر خاصی به بدن نمی‌رساند.اما از طرفی کارشناسان توصیه می‌کنند تا به‌جای قراردادن اسفناج پخته شده در فریزر، آن را به‌صورت خام در فریزر بگذارید یا این سبزی را بعد از بلانچ یا بخارپز، چند دقیقه‌ای خشک کنید و در فریزر قرار دهید. بهتر است اگر قصد گرم کردن اسفناج را دارید، آن را به‌صورت خام در فریزر قرار دهید. درصورتی‌که اسفناج را به‌صورت پخته منجمد می‌کنید، از گرم کردن مجدد آن اجتناب کنید و آن را بدون گرم کردن برای تهیه ماست واسفناج استفاده کنید. فراموش نکنید که فریز کردن سبزیجاتی مثل اسفناج موجب کاهش ویتامین‌ها و مواد مغذی آن می‌شود و از همین‌رو بهتر است تا حد امکان سبزیجات را به‌صورت خام در فریزر بگذارید و در اسرع‌وقت مصرف کنید.

فریز کردن اسفناج به صورت خام
برای فریز کردن اسفناج به‌صورت خام، قبل از هرچیزی باید اسفناج‌ها را به‌خوبی با آب سرد بشویید و سپس برای چند دقیقه در آبکش قرار دهید تا آب اضافه آنها خارج شود. بعد از این‌که برگ‌های اسفناج به‌طور کامل خشک شدند، آنها را به‌صورت دسته‌ای در کیسه فریزر بگذارید یا خرد کنید و در کیسه پلاستیکی بریزید. در نهایت هوای داخل کیسه را به‌طور کامل خارج کنید و کیسه را در فریزر قرار دهید. با این روش می‌توانید اسفناج‌ها را تا حدود شش ماه در فریزر نگهداری کنید. یکی دیگر از روش‌هایی که می‌توانید برای فریز کردن اسفناج استفاده کنید، بلانچ کردن اسفناج و سپس قرار دادن آن در فریزر است. در این روش باید مقداری آب در قابلمه بریزید و قابلمه را روی حرارت گاز قرار دهید. زمانی که آب شروع به جوشیدن کرد، اسفناج‌ها را در آب جوش بریزید. در این روش عطر و طعم اسفناج تا حد زیادی حفظ می‌شود اما ممکن است بخش زیادی از مواد مغذی اسفناج از بین برود. بعد از دو دقیقه اسفناج‌ها را آبکش کنید. در ادامه اسفناج‌ها را سریع در یک کاسه بزرگ آب یخ بریزید و بعد از دو دقیقه دوباره آبکش کنید. این کار موجب خوشرنگ شدن اسفناج می‌شود. چند دقیقه صبر کنید تا آب اضافه اسفناج‌ها خارج شود، سپس آنها را روی دستمال پهن کنید و حدود ۲۰دقیقه صبر کنید تا اسفناج‌ها کاملا خشک شود. درنهایت اسفناج‌ها را درکیسه پلاستیکی بریزید و در آن را محکم ببندید و در فریزر قرار دهید.

فریز کردن اسفناج بخارپز و پوره آن
بلانچ کردن یک روش ساده برای حفظ طعم و رنگ اسفناج است اما دراین روش بخش زیادی ازویتامین‌ها ومواد معدنی اسفناج از بین می‌رود. به همین دلیل می‌توانید به‌جای بلانچ کردن ازروش بخارپزکردن اسفناج استفاده کنید. یک روش فریزکردن اسفناج، تهیه پوره اسفناج و سپس قراردادن آن درفریزر است. دراین روش باید شش قسمت اسفناج را با یک قسمت آب ترکیب کنید و درمخلوط‌کن بریزید، سپس دستگاه را روشن‌کنید. پوره‌اسفناج رادرقالب‌های‌کوچک یا قالب یخ بریزید ودرفریزر قراردهید.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها