در حالی که آلاینده‌ها آسمان بسیاری از شهرها را به تسخیر خود درآورده و راه نفس شهروندان را بسته‌اند، در مناطقی هم که هوا کمی بهتر است این فاضلاب‌ها، زباله‌ها و پساب‌های انسانی و کشاورزی و صنعتی هستند که حال و روز زمین، جنگل، رودخانه و دریا را خراب کرده‌اند.
کد خبر: ۱۴۳۴۲۷۹
نویسنده حسنین حداد | گروه ایران
 
مدت‌هاست که بخش‌های مختلف ازجمله جنگل‌ها، ساحل، رودخانه و کوه‌های مازندران از حملات بی‌رحمانه انسان‌ها در امان نیستند. در این میان شاید رودخانه‌ای پیدا نشود که از دست فاضلاب‌ها و پسماندها مصون مانده باشد و ورود حجم بالای رسوبات به این عرصه‌ها سبب از بین رفتن گونه‌های مختلفی از آبزیان رودکوچ شده است. رودخانه‌های تجن، ماشلک، بابلرود، نکا رود، تلار، شفارود از‌جمله رودخانه‌های مازندران به‌شمار می‌روند که حال و روز آنها چندان مناسب نیست. ضعف و تعلل دربرداشت درختان ریشه‌کن وافتاده عرصه‌های واقع درحاشیه رودخانه سبب‌شده تا خسارت‌های زیادی به تأسیسات و ابنیه‌های فنی و سرمایه‌های مردم در پایین‌دست وارد شود وعملکرد ضعیف منابع طبیعی مازندران ــ ساری در این زمینه مایه انتقادهای فراوانی شده و تلاش مکرر برای کسب نظرات مدیران این اداره‌کل به نتیجه نرسیده‌است. درکنار این اتفاقات، تخلیه فاضلاب درحاشیه رودخانه از سوی خودروهای تخلیه چاه و پساب‌های خانگی نیز معضل بزرگ و قدیمی است که در مناطق مختلف مازندران جریان دارد و برخورد با متخلفان دراین بخش تاکنون بازدارنده نبوده است. اما شاید اصل‌ماجرا به برداشت غیرمجازماسه‌های رودخانه‌ای وکوهی برسد که دستگاه‌های‌متولی نظیرمنابع طبیعی چشم خودراروی این جنایت‌ها بسته‌اند. 
     
واقعیت تلخ و جلسات بی‌ثمر
طی روزهای اخیر بود که فیلمی از آلایندگی رودخانه ماشلک در نوشهر منتشر شد و انگشت اتهام به سمت بندر نوشهر چرخید اما مسئولان این بندر با رد اتهامات مدعی شدند که با توجه به آغاز پروژه لایروبی حوضچه و کانال دسترسی بندر نوشهر، در حال حاضر این عملیات با استفاده از یک دستگاه لایروب کاتر ساکشن و اجرای خط انتقال رسوب از محدوده عملیات لایروبی به محدوده شرقی رودخانه ماشلک، ماسه و رسوبات جمع‌آوری شده از کانال و همچنین حوضچه بندر نوشهر در محدوده مورد نظر تخلیه خواهد شد و هیچ‌گونه فاضلابی از طریق بندر وارد رودخانه ماشلک نشده است.
مدیرکل بنادر و دریانوردی مازندران گفت: «وضعیت فعلی نشانگر این است که ساحل بخش شرقی بندر عقب‌نشینی و ساحل بخش غربی پیشروی کرده که با انجام این روش از دریا برداشت و در دریا تخلیه می‌شود، همین موضوع لایروبی، سال‌ها نه در بندر نوشهر، بلکه در همه بنادر توسط لایروب هاپر انجام و مواد حاصل از لایروبی مجددا در دریا تخلیه می‌شد و تنها فرق آن با روش فعلی این است که در روش اول تخلیه در عمق بیشتر و در روش فعلی تخلیه در عمق کمتر و با حفظ ملاحظات زیست‌محیطی صورت می‌پذیرد.»
سعید کیاکجوری تصریح کرد: «پروژه لایروبی حوضچه و کانال دسترسی بندر نوشهر، موجب تسهیل در اجرای طرح احداث پیاده راه ساحلی در دست اقدام شهرداری نوشهر در حد فاصل میدان لتینگان تا بندر نوشهر و نیز کاهش هزینه‌های شهرداری در تأمین مصالح مورد نیاز برای این پروژه مهم ساحلی خواهد شد.»
دیگر مهم نیست مسئولان برای توجیه اتفاقات رخ داده چه بگویند. مهم این است که نه شهروندان حرف‌های آنها را می‌پذیرند و نه طبیعت منتظر مانده تا ببیند آنها چه برنامه‌ای برای فردا دارند. در حال حاضر آلودگی آب و هوا، خشک شدن تالاب‌ها، رودخانه‌ها و دریاچه‌ها، تخلیه ذخایر آبی زیرزمینی، تخریب مراتع و جنگل‌ها، فرسایش خاک و بیابان‌زایی، نابودی انواع گونه‌های گیاهی و جانوری و... را به یک طرف و بحران آلودگی محیط‌زیست با پسماند خانگی و صنعتی از طرف دیگر مهم‌ترین دغدغه مازندران است. این‌که حال محیط‌زیست مازندران خوب نیست از زبان همه متولیان امر و دوستداران محیط‌زیست بارها شنیده می‌شود اما قضیه وقتی تلخ‌تر از زهر خواهد شد که موضع‌گیری‌ها در حد برگزاری جلسات مدیریت پسماند و حرف‌های قشنگ در پستوی بایگانی‌ها روی کاغذ می‌ماند. 
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها