توصیه‌های مهم برای شست‌وشوی لباس‌های پشمی

این پشمی‌های ظریف و آسیب‌پذیر

با سردشدن هوا کم کم سراغ انباری وکمد می‌رویم تا لباس‌های گرم و پشمی‌مان را بیرون بیاوریم و درروزهای سرد زمستان با آنها گرم شویم. اما مدت‌ها استفاده نکردن از این لباس‌ها و درکمد ماندن آنها گاهی وقت‌ها موجب شده لباس‌های گرم و پشمی ما به شست‌وشو نیاز داشته‌باشد. لباس‌های پشمی و اکلریک جزو لباس‌هایی است که در زمستان کاربرد زیادی دارد. در عین حال که این لباس‌ها در زمستان پراستفاده است، نحوه شست‌وشو و لکه‌بری و نگهداری از آنها به آسانی لباس‌های نخی و الیاف مصنوعی نیست.
کد خبر: ۱۴۳۴۱۰۴
نویسنده فریده تهرانی - خبرنگار چاردیواری

نحوه شستن لباس پشمی در ۷مرحله


فقط در صورت نیاز لباس پشمی را بشویید
شستن بیش از اندازه لباس‌ پشمی باعث رسیدن آسیب جدی به الیاف لباس‌تان می‌شود؛ لذا تا زمانی که کثیف نشده است، آن را نشویید.


قبل از شستن، آن را در آب خیس کنید
خیس شدن کامل لباس‌های پشمی معمولا بین ۲۰تا۳۰دقیقه انجام می‌شود. اما قبل ازشروع به شست‌وشو، مطمئن شوید لباس‌تان به خوبی خیس شده باشد.
 
ابتدا لکه‌بری کنید
قبل از شست‌وشو ابتدا لکه‌های موجود در لباس را برطرف کنید. این مسأله سبب می‌شود لکه روی لباس شما ماندگار نشود ولباس پشمی شما زودتر تمیز شود.
 
از مواد شوینده مناسب برای شستن لباس پشمی استفاده کنید
هرگز از مواد سفیدکننده قوی مانند وایتکس برای تمیزکردن لباس‌های پشمی استفاده نکنید؛ چرا که آسیب جدی به الیاف لباستان می‌زند. بهتر است از پودر صابون یا پودر دستی برای شستن لباس پشمی استفاده کنید. ابتدا پودر صابون را درآب گرم حل کنید، سپس مقداری آب سرد با آن مخلوط کرده و به لباس خیس شده اضافه کنید.
 
لباس‌های پشمی را خیلی چنگ نزنید
لباس‌ها را چنگ نزنید و نچلانید این مسأله سبب می‌شود یا آنها پرز دهند!

از ماشین لباس‌شویی استفاده نکنید
شستن لباس پشمی با ماشین لباس‌شویی کار درستی نیست. اما اگر به هر دلیلی حوصله شستن لباس‌تان را به صورت دستی ندارید، ماشین را در حالت شست‌وشوی لباس‌های ظریف تنظیم کرده و از آب سرد و صابون برای شستن آن استفاده کنید. همچنین مدت زمان شست‌وشو را در حالت طولانی قرار ندهید.

لباس‌های پشمی شسته شده را آویزان نکنید
لباس‌تان را بعد از شست‌وشو هرگز آویزان نکنید؛ این مسأله سبب تغییر شکل لباس می‌شود. بهترین روش این است که ابتدا لباس را روی یک هوله تمیز قرار داده تا آب اضافی آن جذب شود، سپس روی یک سطح صاف آن را پهن کنید.

نکات کلیدی شستن لباس پشمی
اگر یک لباس پشمی آب رفت، آن را کاملا با آب سرد خیس کنید و به اندازه قبلی بکشید. این کار کمک می‌کند الیاف پشم در آب شل شوند. سپس آن را آب بکشید و صاف پهن کنید تا خشک شود. آب داغ و حتی ولرم یا خشک کن گرم موجب آب رفتن لباس پشمی می‌شود و اندازه‌اش را کوچک خواهدکرد.  مالیدن و چنگ زدن لباس پشمی موجب خراب شدن و آب رفتن آن می‌شود(یعنی لباس کوچک می‌شود) و از لباسی نرم و خوش‌بافت و دارای بافت با کیفیت، به لباسی نرم و البته با بافت سفت‌تر تغییر شکل خواهدداد). صابون و گرما به فرم نمدین شدن بافت لباس پشمی، کمک خواهدکرد. شلوارهای پشمی را که روی برچسب آنها استفاده از خشکشویی قید شده، با استفاده از دست شست‌وشو ندهید؛ چرا که بافت آنها نرم و نمدی شده و بیشتر شبیه شلوارهای ورزشی می‌شود.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها