کناره‌گیری درستکار انتخاب محسن کاوه در فاصله ۸ ماه تا المپیک پاریس

یک استعفای پر ابهام

شنبه شب خبری روی سایت رسمی فدراسیون کشتی ایران قرار گرفت که کمتر کسی انتظارش را داشت. در فاصله هشت ماه تا المپیک پاریس و درحالی که هنوز تکلیف سه سهمیه آزادکاران ایران برای این رقابت‌ها مشخص نشده، پژمان درستکار از سرمربیگری تیم‌ملی کشتی آزاد استعفا کرده است.
کد خبر: ۱۴۳۴۰۵۳
نویسنده حسین خلیلی - گروه ورزش
 
فدراسیون کشتی هم که به نظر می‌رسد منتظر چنین اقدامی بوده، استعفای درستکار را پذیرفت و در ادامه خبر خود اعلام کرد که محسن کاوه جایگزین او در راس تیم‌ملی شده است. در بیانیه‌ای که از سوی فدراسیون در این باره منتشر شده، به برتری فنی یا تجربی کاوه نسبت به درستکار اشاره شده است. به هر حال، به نظر می‌رسد هم انتظار مسئولان فدراسیون از کاوه بالاست و هم این‌که این مربی باتجربه باید خودش را برای روزهای دشوار در چند ماه پیش رو‌ آماده کند.

 کارنامه ۲۸ ماهه پژمان 
اواخر مرداد ۱۴۰۰ و چند هفته پس از المیک توکیو، پژمان درستکار جانشین غلامرضا محمدی در راس کادر فنی تیم‌ملی کشتی آزاد ایران شد. اولین میدان جدی درستکار و تیمش در مسابقات جهانی اسلو بود که باتوجه به غیبت برخی از کشتی‌گیران مدال‌آور المپیک از جمله گیبل استیوسون، غول سنگین‌وزن آمریکا، کشتی‌گیران کشورمان نتایج خوبی گرفتند. همان موقع بود که حسن یزدانی توانست دیوید تیلور را شکست دهد. در واقع این برد تنها پیروزی یزدانی در سال‌های اخیر مقابل تیلور بود. تیم کشتی آزاد در مسابقات جهانی نروژ (۲۰۲۱) ۳ طلا، ۳ نقره و یک برنز گرفت تا بهترین نتیجه این سال‌های کشتی کسب شود. ایران نیز با اختلاف کمی از نظر امتیاز تیمی بعد از آمریکا و روسیه سوم شد. در سال‌ ۲۰۲۲ ایران عنوان نایب‌قهرمانی را با ۲ طلا، ۳ نقره و ۲ برنز کسب کرد و در مسابقات جهانی امسال‌ بدون احتساب مدال‌های روسیه، کشورمان نایب‌قهرمانی را با یک طلا، ۲ نقره و یک برنز به دست آورد. یکی از بیشترین انتقادها به کادر فنی مربوط به مسابقه نهایی حسن یزدانی مقابل تیلور بود که با ضربه فنی و باخت سنگین یزدانی همراه شد. این باخت نتایج تیمی و انفرادی آزادکاران را تحت تاثیر قرار داد و سیل انتقادها را به سوی درستکار روانه کرد. انتقادهایی که در پاره‌ای مواقع به سمت سرمربی و در شرایطی نیز به دستیاران وی برمی‌گشت. 
 
معمای یک استعفا
در این میان برخی می‌گویند که خیز درستکار برای تغییر در کادر فنی بی‌تردید در استعفای او بی‌تاثیر نبوده است. یکی از مهمترین احتمالات در خصوص این تغییرات، مخالفت فدراسیون با گزینه‌های پیشنهادی درستکار یا تحمیل یک گزینه خاص به سرمربی تیم‌ملی بوده است. این‌که پژمان چه گزینه‌ای برای جانشینی دستیاران خود در نظر گرفته بود و فدراسیون چه واکنشی به تصمیم وی داشته، معمایی است که می‌تواند از استعفای ناگهانی درستکار رمزگشایی کند. در این میان، یک روایت دیگر هم در رسانه‌ها زمزمه می‌شود. بنا بر این روایت‌ها، ‌درستکار که برنامه‌هایش برای المپیک را هم مشخص کرده بود، برای کوچ کردن تیم در المپیک پاریس قصد گرفتن برخی امتیازات را از علیرضا دبیر داشته و شاید مطرح کردن همین خواسته‌ها عاملی شد تا وقتی با مخالفت یا احتمالا مقاومت رئیس فدراسیون مواجه شد، تصمیم به استعفا بگیرد. استعفایی که البته دبیر هم برای پذیرش آن معطل نکرد. با این اوصاف می‌توان استعفای ناگهانی درستکار را به نوعی برکناری محترمانه او نیز دانست.
 
ماه‌های سرنوشت‌ساز 
البته انتخاب محسن کاوه به عنوان جانشین درستکار چندان دور از انتظار نبود. بعد از مسابقات جهانی امسال، کاوه با حکم رئیس فدارسیون، مسئولیت نظارت ویژه به تیم کشتی آزاد را برعهده گرفته بود. از همان زمانی بعضی‌ها می‌گفتند که این می‌تواند آغاز حضور رسمی کاوه در راس کادر فنی تیم‌ملی باشد. به هرحال، کاوه که‌ سال‌ها درتیم‌های ملی پایه و بزرگسالان هدایت کشتی‌گیران را برعهده داشته، باید خود را برای چند ماه سخت آماده کند. باتوجه به انتخاب کاوه، بعید نیست در کادر فنی نیز تغییراتی ایجاد و پای بزرگان کشتی به تیم‌ملی باز شود. اولین آزمون پیش روی کاوه، اواخرهمین ماه است که مسابقات قهرمانی کشوری بزرگسالان در ساری انجام می‌شود. اهمیت این مسابقات به این دلیل است که اولین مرحله از چرخه المپیکی نیز به حساب می‌آید. از دل این مسابقه و تورنمنت بین‌المللی، قرار است نفرات اعزامی به مسابقات قهرمانی آسیا و مهم‌تر از آن گزینشی آسیایی انتخاب شوند. از طرف دیگر، کشتی آزاد در بلگراد موفق به کسب سهمیه المپیک در سه وزن ۶۵، ۸۶ و ۱۲۵ کیلوگرم شد و در سه وزن ۵۷، ۷۴ و ۹۷ کیلوگرم باید به دنبال کسب سهمیه باشد.‌ 
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها