۳میلیون و۷۵۰هزار نهال، بوشهر را سبز می‌کند

رویای سبز بوشهر

براساس طرح مردمی کاشت یک‌میلیارد درخت، قرار است تا پایان سال ۱۴۰۶ در ایران سه‌میلیون هکتار عرصه جنگلی ایجاد شود و مساحت جنگل‌های کشور را از ۱۲میلیون هکتار فعلی به ۱۵میلیون هکتار برساند. این طرح گامی جدی در جهت احیای جنگل‌های ایران، احیای مراتع، بیابان‌زدایی، کنترل توفان‌های گردوغبار و تامین نیاز صنایع به چوب و جلوگیری از جنگل‌تراشی است.
کد خبر: ۱۴۳۳۴۷۷
 
طرح مردمی کاشت یک‌میلیارد درخت در دولت سیزدهم آغاز شده و بر اساس آن برای استان بوشهر که روی نواری با بیش از ۷۷۰کیلومتر مرز آبی با خلیج همیشه فارس در خطه ساحلی جنوب کشور جا خوش کرده و به‌دلیل فقر پوشش گیاهی، گرمای هوا و کم آبی به‌شدت تحت تاثیر ریزگردهای خارجی و کانون‌های داخلی قرار گرفته است، نسخه‌ای شفابخش و راهگشا به شمار می‌آید.استان بوشهر دارای ۳۲۰هزار هکتار عرصه جنگلی است که ۹.۸درصد کل مساحت آن را تشکیل می‌دهد. در حالی ۱.۵۸ درصد کل جنگل‌های کشور در استان بوشهر قرار دارد که جنگل‌های این منطقه شامل ۲۹۲ هزار هکتار جنگل طبیعی و ۲۸هزار هکتار جنگل‌های دست کاشت است. جنگل‌های طبیعی استان بوشهر دارای گونه‌هایی شامل بنه، بادام کوهی و کنار است و جنگل‌های دست‌کاشت استان از درختان کهور پاکستانی، گز، انواع آکاسیا و کنار تشکیل شده است.باتوجه به تغییر اقلیم و خشکسالی‌های پیاپی در سطح بوشهر، تلاش شده در اراضی ساحلی استان زمینه توسعه جنگل‌های حرا فراهم شود. بر همین اساس و طبق گزارش‌ها ۲۳۰هزار نهال حرا تولید شده که برای ایجاد ۲۵۰هکتار جنگل مانگرو در استان استفاده می‌شود. ضمن این‌که در حال حاضر حدود ۷۱۲ هکتار جنگل حرا به صورت طبیعی و دست‌کاشت در بوشهر وجود دارد.
مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری بوشهر با اشاره به برنامه‌ریزی‌های انجام شده در سطح استان برای اجرای طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت به جام‌جم می‌گوید: در حال حاضر سه‌میلیون و ۷۵۰هزار اصله نهال در ۱۰مرکز و نهالستان این اداره کل در سطح استان تولید و آماده عرضه جهت کاشت در مناطق مستعد و نقاط از پیش تعیین شده است. البته برای توسعه و پیشبرد برنامه‌های این طرح در بوشهر تعداد نهالستان‌ها را از چهار به ۱۰نهالستان افزایش داده ایم.
عبدالحسین گرشاسبی با بیان این‌که بنا بر مطالعات صورت گرفته ۱۷گونه گیاهی متناسب با شرایط اقلیمی و زیست بومی بوشهر مثل کهور پاکستانی، گز، اکالیپتوس، کنار و همچنین گونه حرا که سازگار با مناطق و نوار ساحلی استان است شناسایی و در این طرح برای کاشت آنها هدف‌گذاری و برنامه‌ریزی شده است، ادامه می‌دهد: بر همین اساس ۱۲هزار و ۵۰۰هکتار از اراضی ساحلی برای کاشت و گسترش جنگل حرا شناسایی شده و افزون بر این بالغ بر ۱۴هزار هکتار از اراضی جنگلی دور از ساحل برای اجرای این طرح مردمی در نظر گرفته شده که رقمی حدود۱۶میلیون نهال در این عرصه‌ها کشت خواهد شد. این در حالی است که در سال جاری حدود۷۵۰هزار اصله نهال از گونه حرا در نهالستان‌های بوشهر تولید و در عرصه‌های مورد نظر، کشت شده  یا انجام خواهد گرفت.
     
اجرای پویش مروارید
مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان بوشهر با اشاره به انعقاد تفاهم‌نامه‌های همکاری با دستگاه‌های اجرایی استان برای شتاب بیشتر در اجرای طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت از آغاز پویش کاشت درخت حرا در ۷ آذرماه به نام «پویش مروارید» به مناسبت سالروز گرامیداشت ازجان گذشتگی‌های دلاورمردان نیروی دریایی ارتش در سواحل و مناطق دریایی خبر داده و می‌گوید: در نشست اخیر با دریادار دوم نصیری، فرمانده پایگاه دریایی نداجا بوشهر برای همکاری در اجرای این طرح به‌عنوان تکلیف شرعی و قانوی و برابر منویات فرمانده معظم کل قوا تاکید شد.
گرشاسبی تصریح می‌کند: توفیق دستیابی به اهداف این طرح در استان مستلزم استفاده از همه ظرفیت‌های مردمی، دولتی و صنایع در همه ابعاد و بخش‌هاست و برای این مهم از همه آحاد مردم وهم استانی‌های عزیز تقاضا داریم در کنار خدمتگزاران منابع طبیعی و آبخیزداری برای اجرای بهتر و بیشتر این طرح همکاری و یاری کنند. بنابراین ضرورت دارد تا صنایع نفت و گاز، پتروشیمی‌ها به‌خصوص منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس برای توسعه جنگل‌های حرا پیشگام شوند و برای کاشت سایر گونه‌های درخت توسط اهالی محترم روستاها، دهیاری‌ها، شوراهای اسلامی روستاهای استان بوشهر در فضاهای روستایی، ایجاد کمربند سبز اطراف و همچنین اراضی ملی همجوار با روستاها این آمادگی وجود دارد تا اقدام لازم صورت بگیرد. به گفته این مسئول، افزون بر این با توجه به تولید گونه‌های سازگار با شرایط محورهای مواصلاتی در استان با همکاری راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان بوشهر برای کاشت درختان در حاشیه جاده‌ها پیش‌بینی و تمهیدات لازم انجام شده است.
مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان بوشهر از به‌کارگیری ظرفیت سپاه و بسیج و سایر گروه‌های جهادی و مردمی در کنار بدنه آموزش و پرورش استان با انعقاد قرارداد و تفاهم‌نامه‌های همکاری و همیاری در اجرای این طرح خبر داده و اضافه می‌کند: در ستاد استانی طرح با حمایت همه‌جانبه مسئولان ارشد استان مواجه شده و به‌عنوان طرح دانش بنیان بر اساس اسناد پشتیبان در حوزه منابع طبیعی منطبق بر شرایط و اقلیم استان‌ها تهیه شده است.

پروژه‌های بزرگ بوشهر با نهالکاری

جنگل مانگرو                                ۱۹۵هکتار
جنگلکاری(در مرحله برگزاری پیمان)    ۴۵هکتار
توسعه جنگل(با پساب)                      ۴۰هکتار
آبخیزداری                                   ۴۲۰ هکتار
بیابان زدایی                                 ۷۵۰ هکتار
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها