وزنه‌برداران کشورمان بعد از ۵سال بر سکوی اول جهان ایستادند

تاج قهرمانی بر سر‌جوانان ایرانی

تیم‌ملی وزنه‌برداری جوانان ایران پس از ۵سال و برای پنجمین بار در تاریخ، قهرمان رقابت‌های وزنه‌برداری قهرمانی جوانان جهان شد.
کد خبر: ۱۴۳۲۴۶۲
نویسنده رضا پورعالی - دبیرگروه ورزش
 
بامداد امروز و در شب پایانی این مسابقات، دو فوق سنگین ایرانی با درخشش روی تخته مکزیک و کسب هر ۶ مدال طلا و نقره دسته ۱۰۹+ کیلوگرم مهر قهرمانی را پای حکم تیم‌ملی کوبیدند تا شب درخشان وزنه‌برداری ایران با فتح سکوهای اول و دوم فوق سنگین، کسب عنوان قویترین جوان و نوجوان وزنه‌برداری دنیا و همین‌طور کسب عنوان قهرمانی جهان در بخش تیمی کامل شود.
در شب پایانی علیرضا یوسفی با مهار وزنه‌های ۱۸۰ کیلوگرم در یکضرب و ۲۴۰ کیلوگرم در دوضرب با اقتدار از عنوان قهرمانی سال گذشته خود دفاع کرد و هر ۳ مدال طلای ‌دسته فوق سنگین را به گردن آویخت. یوسفی همچنین با کسب دو عنوان قهرمانی جوانان جهان تاریخ‌ساز شد و نام خود را در کنار کیانوش رستمی و سعید محمدپور که پیشتر دو بار قهرمان جوانان جهان شده بودند، قرار دارد. طاها نعمتی هم با ثبت وزنه‌های ۱۷۶ کیلوگرم در یکضرب و ۲۰۵کیلوگرم در دوضرب، با رکورد مجموع ۳۸۱ کیلوگرم در حالی ۳ مدال نقره جوانان جهان را به دست آورد که با ۱۷سال سن آخرین سال حضور خود در رده سنی نوجوانان را سپری می‌کند. در پایان رقابت‌های وزنه‌برداری قهرمانی جوانان جهان در گوادالاخارای مکزیک تیم‌ملی وزنه‌برداری ایران با کسب ۵ مدال طلا، ۹ نقره و یک برنز و ۶۶۰ امتیاز تیمی قهرمان مسابقات شد و تیم‌های مکزیک و آمریکا به ترتیب با ۵۹۲ و ۵۸۹ امتیاز در رده‌های دوم و سوم ایستادند.این پنجمین قهرمانی تاریخ وزنه‌برداری ایران در مسابقات وزنه‌برداری قهرمانی جوانان جهان است. این تیم پیش از این در سال ۲۰۱۱ با هدایت کوروش باقری، در سال ۲۰۱۶ با هدایت وحید ربیعی و فراز رامهرمزی، در سال‌های ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸ با هدایت محمد حسین برخواه قهرمان جوانان جهان شده بود و حالا پس از ۵ سال این بار با هدایت سید هادی پانزوان و همراهی مرتضی رضاییان و آیدین نصرتی توانست روی سکوی قهرمانی بایستد. همچنین این تیم با کسب ۱۵ مدال (۵ طلا، ۹ نقره و یک برنز) بعد از مسابقات سال ۲۰۱۱ بیشترین مدال را در ادوار مختلف رقابت‌های وزنه‌برداری جوانان جهان به دست آورد.

یوسفی: این بار در بزرگسالان مدال می‌گیرم
دارنده مدال طلای دسته فوق سنگین رقابت‌های وزنه‌برداری جوانان جهان گفت: خوشبختانه‌ در این دوره از رقابت‌ها مانند دوره قبل موفق به کسب مدال طلا شدم. خوشحالم که افتخار دیگری برای مردم کشورم به دست آوردم. امیدوارم در رده سنی بزرگسالان هم همین افتخارات را به دست بیاورم و مثل همیشه دل مردم کشورم را  شاد کنم. 
وی افزود: کادر فنی تیم‌ملی یعنی سیدهادی پانزوان و همچنین احسان رضایی و آیدین نصرتی برای ملی‌پوشان خیلی زحمت کشیدند. من هفته آخر وارد اردوی تیم‌ملی شدم و شاهد زحمات پانزوان بودم.  یوسفی اذعان داشت: این تیم نسبت به سال قبل و مسابقات قبل بسیار پیشرفت کرده است به این دلیل که بسیار حمایت می‌شود. امیدوارم این بار در بزرگسالان مدال به دست بیاورم. 

رئیسی: توانمندی ایرانِ قهرمان‌پرور را نشان دادید
رئیس‌جمهور در پیامی قهرمانی امیدآفرین تیم‌ملی وزنه‌برداری کشورمان در مسابقات جوانان جهان ۲۰۲۳ در مکزیک را به آحاد ملت ایران و جامعه ورزشی کشور تبریک و تهنیت گفت. متن پیام رئیس‌جمهور به شرح زیر است؛

بسم‌ا... الرحمن الرحیم 

با کمال مسرت، قهرمانی امیدآفرین تیم‌ملی وزنه‌برداری کشورمان در مسابقات جوانان جهان ۲۰۲۳ در مکزیک و به اهتزاز درآمدن پرچم مقدس جمهوری اسلامی ایران را به آحاد ملت ایران و جامعه ورزشی کشور تبریک و تهنیت می‌گویم.
از همه مربیان و دست‌اندرکاران این رشته ورزشی و به‌ویژه پولادمردان غیرتمند و باصلابت که با کسب مدال‌های رنگارنگ ارزشمند، اقتدار و توانمندی ایران قهرمان‌پرور را در برابر دیدگان جهانیان به نمایش گذاشتند و مایه فخر و مباهات ملت ایران شدند، صمیمانه سپاسگزارم. با آرزوی توفیقات روزافزون برای وزنه‌برداران عزیز، از درگاه خداوند منان، تداوم درخشش و افتخارآفرینی آنان را در دیگر میادین ورزشی خواستارم. (سید ابراهیم رئیسی)

تاریخ سازی یوسفی
علیرضا یوسفی با قهرمانی در رقابت‌های جهانی مکزیک، در کنار کیانوش رستمی و سعید محمدپور با دو عنوان قهرمانی جوانان جهان تاریخ‌ساز شد. پیش‌تر کیانوش رستمی در سال‌های ۲۰۱۰ و ۲۰۱۱ و سعید محمدپور در سال‌های ۲۰۱۱ و ۲۰۱۲ موفق شده بودند دو سال پیاپی قهرمان جوانان جهان شوند و حالا علیرضا یوسفی با کسب دو عنوان قهرمانی جوانان جهان در سال‌های ۲۰۲۲ و ۲۰۲۳ تبدیل شد به نخستین فوق سنگین وزنه‌برداری ایران که از عنوان قهرمانی خود در رقابت‌های جهانی جوانان دفاع می‌کند. او همچنین سومین وزنه‌بردار جوان تاریخ وزنه‌برداری ایران شد که دبل قهرمانی را در این تورنمنت جشن می‌گیرد.

پانزوان: به این قهرمانی‎ها ادامه می‌‎دهیم
سیدهادی پانزوان، سرمربی تیم‌ملی وزنه‌برداری گفت: قرار بود تیم نوجوانان هم به مسابقات آلبانی اعزام شود اما متاسفانه نشد. آنجا هم می‌توانستیم قهرمان جهان شویم. 
پانزوان عنوان کرد: الان هم تیم ما که ترکیبی از وزنه‎برداران جوان و نوجوان است به مقام قهرمانی جوانان جهان رسیده است. به هرحال ما باید برای تیم جوانان پشتوانه بسازیم. باید به تیم نوجوانان بهایی ویژه داده شود تا در سال‌های آینده بتواند مانند تیم‌ملی جوانان افتخار‌آفرینی کند. 
سرمربی تیم‌ملی ادامه داد: به همین منظور پنج نوجوان و پنج جوان در ترکیب تیم قرار دادیم. میانگین سنی تیم به ۱۸سال رسید و همان‌طور که دیدید تیم با اختلاف امتیاز۸۰ نسبت به تیم دوم جهان قهرمان شد. مدال‎های رنگارنگی به دست آمد و برخی از رکوردهای جهان را جابه‌جا کردیم. 
پانزوان تاکید کرد: هر آن چیزی که یک بیننده می‌توانست در وزنه‌برداری ببیند در تیم ایران مشاهده کرد.
وی درپایان گفت: ما در هر زمینه‌ای در صدر جدول رقابت‌های جهانی جوانان قرار گرفتیم. از کسانی که از من حمایت و پشتیبانی کردند تشکر می‌کنم. امیدوارم این پشتیبانی‌ها ادامه داشته باشد تا در سال‎های آینده هم بتوانیم به افتخارآفرینی ادامه دهیم. 
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها