گزارش «جام‌جم» از افزایش فعالیت مجرمان اسکیمری

بازار داغ سرقت‌های اسکیمری

«اسکیمر»، جرمی که این روزها به‌نظر می‌رسد بازار آن داغ است و مجرمان فیشینگ کار هم به سمت آن کوچ کرده‌اند. مجرمان فیشینگ که با اقدام پلیس فتا و بانک مرکزی در فعال‌سازی رمزهای یک‌بار مصرف دیگر نمی‌توانند از این روش برای خالی کردن حساب شهروندان استفاده کنند، این روزها به سمت اسکیمر رفته‌اند‌.
کد خبر: ۱۴۳۱۸۵۴
نویسنده مجید غمخوار - گروه حوادث
 
این مجرمان سایبری اغلب در پوشش دستفروش، نقشه خود را عملی کرده و سعی می‌کنند با تغییر محل‌های ارتکاب جرم، ردی از خود باقی نگذارند. این مجرمان با کشیدن کارت در دستگاه  و گرفتن رمز از طعمه در مدت ۱۰ثانیه به حساب بانکی او دسترسی پیدا می کنند. 

کلاهبرداری ۲ میلیاردی مرد تخمه‌فروش
در جدیدترین پرونده کلاهبرداری سایبری به روش اسکیمر، چند هفته قبل تعدادی از شهروندان با مراجعه به پلیس فتای تهران از خالی شدن حساب بانکی‌شان در حالی‌که کارت عابر‌بانک در اختیار خودشان بود، شکایت کردند. با افزایش شاکیان و نحوه برداشت از حساب مشخص شد قربانیان مورد کلاهبرداری اسکیمری قرار گرفته‌اند. با بررسی‌های بیشتر، پلیس متوجه شد همه قربانیان از یک دوره‌گرد تخمه‌فروش در بازار‌های تره‌بار تخمه خریده‌اند. با به‌دست آمدن این سرنخ، سرانجام متهم اصلی به همراه دو همدستش به اتهام کلاهبرداری از سوی پلیس فتا دستگیر شدند. متهم اصلی با اعتراف به خالی کردن حساب تعداد زیادی از شهروندان گفت: با خرید یک دستگاه اسکیمر با همدستی دو دوستم، در کنار بازارهای تره‌بار بساط تخمه، زیتون و آجیل پهن کرده و با غفلت طعمه‌ها، کارت‌شان را کپی می‌کردیم. با اطلاعات کپی شده، کارت جدید ساخته و با آن طلا و ارز می‌خریدیم که قابل ردگیری نباشیم. در این مدت از حساب ۱۳۰ نفر، دو میلیارد تومان برداشت کردیم. 
 
اسکیمر چیست؟
سرهنگ رامین پاشایی، معاون اجتماعی پلیس فتا درگفت‌وگو با جام‌جم در مورد روش کلاهبرداری اسکیمر گفت: این روزها مجرمان سایبری سراغ روش اسکیمینگ رفته و با کپی کردن اطلاعات کارت بانکی شهروندان، اقدام به ساخت کارت بانکی آنها کرده وحساب‌شان را خالی می‌کنند. متاسفانه شهروندان هشدارهای پلیس در مورد این روش راجدی نمی‌گیرند وهمین باعث می‌شود در دام کلاهبرداران اسکیمری گرفتار شوند. شهروندان به‌هیچ‌وجه کارت خود را در اختیار فروشندگان قرار ندهند و خودشان هنگام خرید کارت بانکی را کشیده و رمز آن را وارد کنند. هموطنان دقت کنند اگر گاهی مجبور به قرار دادن کارت به افراد شدند، حتما رمز را خودشان وارد دستگاه کرده و اجازه ندهند فروشنده متوجه رمزشان شود. 
وی با بیان این‌که راه‌های شناسایی گرفتاری در دام اسکیمر آسان است، گفت: اگر فروشنده‌ای به‌ویژه فروشندگان دوره‌گرد به شما اعلام کردند تراکنش ناموفق است و سپس با دستگاه دیگری تراکنش را انجام دادند به این موضوع مشکوک شوید و بلافاصله با مراجعه به اولین دستگاه عابربانک رمز کارت خود را تغییر دهید تا سارقان اسکیمری را ناکام بگذارید. بهتر است افراد اگر شک هم نکردند به‌صورت دوره‌ای رمز کارت خود را تغییر دهند. بیشتر کلاهبرداران، فروشندگان دوره‌گرد هستند، اگرچه برخی کارکنان  پمپ بنزین و مغازه‌ها هم دست به ارتکاب این جرم می‌زنند. البته باید به سمت تجمیع کارت‌ها وهوشمند کردن آنها برویم. 

روش عجیب مرد کلاهبردار
چندی قبل ماموران پلیس فتای اردبیل در جریان افزایش شکایت برداشت از حساب در حالی‌که کارت در دست شاکیان بود، با مجرمی اسکیمری روبه‌رو شدند. بررسی‌های بیشتر پلیس نشان می‌داد همه مالباخته‌ها سن بالایی داشته و هنگام برداشت پول از عابربانک، مرد جوانی به آنها برای گرفتن پول از دستگاه، کمک کرده‌است. با به دست آمدن این سرنخ، پلیس مرد جوان را در نزدیکی یک عابربانک و قبل از کپی‌کردن کارت یک پیرزن، شناسایی و دستگیر کرد. متهم در جریان تحقیقات گفت: دستگاه را زیر لباسم مخفی کرده‌بودم و به بهانه کمک به افراد مسن برای گرفتن پول از عابربانک، نزدیک آنها شده و بعد در یک لحظه کارتشان را زیر لباسم برده و کپی می‌کردم. بعد هم با ساخت کارت بانکی، پول‌هایشان را سرقت می‌کردم.

خرید دستگاه اسکیمر در ۵دقیقه
این روزها خرید دستگاه اسکیمر به‌راحتی آب خوردن است و با یک سرچ ساده در اینترنت، تلگرام و اینستاگرام در کمتر از پنج دقیقه می‌توانید خرید خود را انجام دهید و ۷۲ساعته دستگاه مورد نظر به دست‌تان می‌رسد. در ماه‌های اخیر فروشندگان این دستگاه از مدل‌های جدیدی رونمایی کرده‌اند که مانند دستگاه کارتخوان بوده و حتی رسید ناموفق صادر می‌کند. این دستگاه‌ها توانایی ذخیره ۲۰۰۰ اطلاعات کارت و رمز مشتری را دارد. یکی از فروشندگان این دستگاه که در جنوب کشور حضور دارد مدعی است هر مدل اسکیمری بخواهید برایتان ارسال می‌کند و انواع این دستگاه را دارد. این فروشنده که تمام نمونه کارهایش را در کانال تلگرام خود قرار داده نزدیک به ۱۱هزار دنبال‌کننده دارد و حتی پیام‌های رضایت کلاهبرداران از خرید دستگاه را منتشر می‌کند. با یکی از فروشندگان اسکیمر برای اطلاع از قیمت دستگاه‌ها وارد گفت‌وگو می‌شویم. مرد جوان می‌گوید هر دستگاه بسته به کارکردی که دارد قیمتش متفاوت است. در حال حاضر مدل اسکیمر کارتخوانی ۱۶۰دلار است. این مدل نیاز به اتصال به لپ‌تاپ ندارد و اطلاعات را در خودش ذخیره می‌کند. مدل دیگری داریم که حتما باید به لپ‌تاپ یا تبلت وصل و اطلاعاتش تخلیه شود ولی با بلوتوث این کار را انجام می‌دهد و قیمتش ۱۸۰دلار است. وقتی از او سؤال می‌کنیم نحوه ارسال چگونه است، مدعی می‌شود تمام ارسال‌ها از طریق تیپاکس در بسته‌بندی مخفی انجام می‌شود تا قابل رهگیری و شناسایی نباشد. از او می‌خواهیم دستگاه را ارسال و پول را هنگام تحویل کالا دریافت کند که می‌گوید: به‌دلیل این‌که حساب ما ممکن است رهگیری و مسدود شود، فروش حضوری به‌صورت دلار و فروش غیرحضوری با رمز ارز تتر انجام می‌شود. برای دریافت پول به‌صورت حضوری هم چون باید با شرکت‌های حمل‌و‌نقل قرارداد بست، ما این کار را انجام نمی‌دهیم. 
او در مورد این‌که برای کپی کارت‌ها نیاز به کارت خام است، آن را از کجا تهیه کنیم، گفت: تعدادی کارت خام با دستگاه ارسال می‌شود اما اگر کارت بیشتر لازم دارید برایتان کارت خام هر تعدادی بخواهید ارسال می‌شود. 
سرهنگ پاشایی، معاون اجتماعی پلیس فتای فراجا در مورد این‌که چرا فروش اسکیمر به‌راحتی انجام می‌شود، گفت: خرید و فروش و داشتن اسکیمر طبق قانون جرم نیست و استخرها، هتل‌ها و برخی اصناف از این دستگاه‌ها استفاده می‌کنند. البته پلیس فتا، افرادی که خارج از این چرخه دستگاه‌های اسکیمر را برای مقاصد مجرمانه می‌فروشند شناسایی و با آنها برخورد می‌کند. تاکنون چند کانال فروش اسکیمر مسدود و تعدادی از مجرمان دستگیر شدند. 
وی با هشدار به شهروندان در مورد تبلیغات اسکیمر، گفت: بسیاری از تبلیغات اسکیمر کلاهبرداری است و افراد پس از گرفتن پول هیچ کالایی ارسال نمی‌کنند و فرد خریدار که می‌خواهد کلاهبرداری کند، خودش گرفتار کلاهبرداران می‌شود. 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها