الگوهایی در بین نسل نوجوان و جوان در عصر معاصر هستند که هیچ‌گاه از یادها و خاطره ها نمی‌روند، نمونه آن "علی لندی " است که شاید بتوان از او به عنوان ققنوس دانش‌آموزان معاصر ایران یاد کرد.
کد خبر: ۱۴۲۹۳۸۲

به گزارش جام جم آنلاین ،شهید علی لندی نوجوان ۱۵ ساله‌ای که برای نجات جان مادر و خواهر در همسایگی خانه یکی از اقوامش دل به آتش زد و در این حادثه به دلیل سوختگی به درجه شهات رسید.

شهید علی لندی در تاریخ ۱۳ اسفند سال ۱۳۸۵ در شهر ایذه خوزستان چشم به جهان گشود، این شهید بزرگوار دانش‌آموز پایه نهم بود که در تاریخ ۱۸ شهریور ۱۴۰۰ در پی آتش‌سوزی در یک منزل در همسایگی خانه یکی از فامیل‌هایشان که آنجا مهمان بود، با شنیدن صدای فریاد وکمک خواهی ۲ زن در همسایگی، برای نجات آنها دل به آتش زد.

ققنوس دانش‌آموزان معاصر

این قهرمان کوچک ایرانی پس از این حادثه با ۹۱ درصد سوختگی به بیمارستان اهواز و اصفهان روز دوم مهرماه درگذشت.

علی لندی در یکی از باشگاه‌های ورزشی چهارمحال و بختیاری در مجموعه ورزشی تختی شهرکرد روزگاری پا به توپ می‌شد و شاید یکی از آرزوها یا آرمان‌هایش پوشیدن تیم ملی یا رسیدن به پیراهن یکی از تیم های مطرح فوتبال ایران بود.

او در مدرسه شهید شهرکرد درس می‌خواند و در مدرسه به گفته همکلاسی‌هایش یکی از دانش‌آموزان مودب و درس خوان کلاس بود.

پدر شهید لندی با بیان اینکه فرزندش قهرمان زندگی‌اش بود، می‌گوید: علی فردی شجاع، فعال و خوش برخورد بود و علاقه بسیاری به مطالعه کردن و ورزش داشت.

داوود لندی  افزود: این دانش‌آموز شهید فداکار روحیه همکاری بالایی داشت و در دوران تحصیل همکلاسی‌های خود را بسیار دوست داشت و با همین روحیه ایثار و همکاری، دل به آتش زد و جان ۲ خانم را از آتش نجات داد.

به گفته او، خنده‌رویی، مهربانی، احترام به دیگران و رفتارخوش با دیگران از روحیات فردی و شاخص این شهید بزرگوار بود.

وی با اشاره به اینکه این شهید بزرگوار تنها فرزند پسر خانواده بود و ۲ خواهر داشت،گفت: برخلاف عقیده افراد که تک پسر بودن باعث می‌شود که وابستگی و اتکا این افراد به خانواده بیشتر شود، شهید لندی فردی مستقل بود و با شجاعت تمام در این آزمون الهی موفق وسربلند شد.

پدر شهید لندی به حضور شهید بزرگوار در فعالیت‌های گروهی و کارهای جهادی اشاره کرد و گفت: شهید بزگوار در همه عرصه‌ها از جمله کمک‌رسانی به مردم شهر نیز حضور داشت.

زندگینامه شهید و ایثار شهید بین نسل جوان و نوجوان فرهنگسازی شود

ققنوس دانش‌آموزان معاصر

این پدر شهید با اشاره به ایثار فرزندش و سایر نوجوان و جوانان درطول هشت سال دفاع مقدس گفت: رشادت و ایثار این افراد و همچنین روحیه بزرگ و انسان دوستی این شهید باید برای نسل جوان و نوجوان فرهنگ‌سازی شود.

لندی با بیان اینکه وزارت آموزش و پرورش می‌تواند با انتشار مطالبی در خصوص ایثارگری بزرگ شهید لندی و سایر شهدا اقدام کند، گفت:چندین جلد کتاب در خصوص زندگینامه شهید لندی چاپ شده است و کتاب "پروانه در آتش" و "کتاب علی لندی" از آثاری است که تاکنون به چاپ رسیده است.

به گفته وی، شهید لندی نشان فداکار دهه ۸۰ را کسب کرد و در ترویج فرهنگ ایثار و شهادت و از خودگذشتگی برای نسل جوان و نوجوان می‌تواند الگو باشد این فرهنگ در کتاب‌های درسی دانش‌آموزان آورده شود.

به این نوجوان ۱۵ ساله به عنوان نوجوان فداکاری ایذه‌ای، قهرمان ملی ایران ، شهید دهه ۸۰ و قهرمان دهه ۸۰، پهلوان ملی ایران و فداکار دهه ۸۰ و ققنوس ایذه، همچنین مدال بین‌المللی ایثار و شجاعت، مدال عالی پدافند غیرعامل و نشان فداکاری ارتش اعطا شد.

این نوجوان فداکار بامداد روز جمعه دوم مهرماه سال ۱۴۰۰ در بیمارستان امام موسی کاظم(ع) اصفهان فوت کرد و پیکر وی عصر روز شنبه با حضور گسترده مردم خوزستان و شهرستان ایذه در زادگاهش، شهرستان ایذه به خاک سپرده شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها