در آستانه ۱۳ آبان روز ملی مبارزه با استکبار جهانی و روز دانش‌آموز انجام شد؛

گزارش تصویری | دیدار دانش‌آموزان با رهبر معظم انقلاب

روز سیزدهم آبان ماه در بر دارنده رویدادهای مهمی در تاریخ مبارزات ملت مسلمان ایران به ویژه دانش آموزان و دانشجویان بوده که این رخدادها تجلی عینی بصیرت انقلابی نسل جوان ایران اسلامی در مبارزه با استکبار است.
کد خبر: ۱۴۲۹۱۸۷

 به گزارش جام جم آنلاین ،نطق تاریخی بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران و تبعید ایشان، شهادت شماری از دانش آموزان و تسخیر لانه جاسوسی توسط دانشجویان پیرو خط امام از رخدادهای تاریخی روز سیزدهم آبان ماه محسوب می شود.

اگر چه رخدادهای ۱۳ آبان ، در سه مقطع مختلف تاریخی اتفاق افتاد، اما همه این اتفاقات یک وجه مشترک دارند که مبارزه در برابر زورگویی، زیاده خواهی و استکبار جهانی است.

همزمانی شهادت دانش آموز بسیبجی شهید محمدحسین فهمیده با مناسبت های یوم الله ۱۳ آبان یکی دیگر از رویدادها تاریخی است که بیانگر اوج هوشیاری ، شجاعت و فداکاری نوجوانان ایران زمین در استمرار مجاهدت های گذشته است.

نگاهی به رخدادهای سیزدهم آبان

تبعید بنیانگذار انقلاب اسلامی به خارج از کشور سرآغاز حوادث سیزدهم آبان ماه در تاریخ معاصر کشورمان است به طوری که در روزگار خفقان ستمشاهی و زمانی که به دستور شاه، مجلس فرمایشی وقت لایحه کاپیتولاسیون یا همان لایحه مصونیت قضایی اتباع آمریکایی را تصویب کرد، نخستین فردی که در سخنرانی معروف خود با آن مخالفت کرد حضرت امام خمینی(ره) بود امری که تبعید ایشان در روز ۱۳ آبان ماه سال ۱۳۴۳ را به دنبال داشت.

بر مبنای قانون کاپیتولاسیون، به اتباع بیگانه حقی داده می‌شد که آنان را از شمول و پیروی قوانین کشور ایران مستثنی و در صورت ارتکاب جرمی توسط آنها در ایران، دولت و ملت ایران حق محاکمه آنان را نداشتند و مجرم باید در کشور خودش محاکمه می‌شد.

این قانون استعماری که سالیان درازی توسط استعمارگران به کشورهای ضعیف تحت سلطه تحمیل شده بود، در ایران با مقاومت امام خمینی (ره) و مردم مواجه شد و سبب تبعید ایشان به ترکیه شد.

اما یکی دیگر از اتفاقات تاریخ معاصر در روز سیزدهم آبان گلوله باران دانش آموزان معترض به سیاست های حکومت طاغتی بود به طوری که دانش آموزان و دانشجویانی که به فرمان امام خمینی(ره) اعتصاب کرده و به مدرسه ها و دانشگاه ها نمی رفتند در متن این حرکت بودند و پاسخ حکومت در قبال این مساله چیزی جز سرکوب نبود.

سیزدهم آبان سال ۱۳۵۷، گروهی از دانش ‌آموزان در محوطه دانشگاه تهران در اعتراض به رژیم و سیاست های آن تجمع کردند و ساعت ۱۱ صبح، ماموران ‌ابتدا چند گلوله گاز اشک‌آور در میان جمعیت پرتاب کردند اما اجتماع کنندگان قصد نداشتند از اعتراض خود دست بردارند و آنان فریاد هایشان رساتر شد.

ماموران رژیم نیز به دانش‌آموزان رحم نکردند و این اعتراض رابه شدت سرکوب کردند به طوری که این حادثه تلخ موجب به خاک و خون کشیدن ۵۶تَن از تجمع کنندگان و صدها زخمی دیگر شد.

پس از آن کشتار وحشیانه، جمعی از دانش آموزهای مدارس پایتخت در ۱۶ بهمن ۱۳۵۷ شمسی در بیانیه‌ ای اعلام کردند: ما دانش آموزهای ایرانی روز ۱۳ سیزدهم آبان را به عنوان روز دانش آموز نامگذاری می کنیم.

آنان تاکید کردند که قصد داریم هر ساله با یاد شهیدان جنبش دانش آموزی در این روز بر وحدت و یکپارچگی خود بیفزاییم و از آن روز به بعد ۱۳ آبان به عنوان روز دانش‌آموز نامگذاری شد.

تصرف سفارتخانه آمریکا توسط دانشجویان یکی دیگر از حوادث سیزدهم آبان ماه بود که سبب از بین رفتن هیمنه پوشالی ابرقدرتی آمریکا شد و این تسخیر لانه جاسوسی آمریکا آن قدر مهم بود که حضرت امام خمینی (ره) در پیامی این حرکت را ستوده و آن را انقلاب دوم نامیدند که از انقلاب اول بزرگتر بود.

مردم انقلابی و همیشه در صحنه کهگیلویه و بویراحمد امروز همنوا و همگام با اقیانوس خروشان و جمعیت میلیونی ایران اسلامی با شرکت در راهپیمایی با شکوه ۱۳ آبان حماسه ای دیگر از غیرت، شکوه و عزت را به نمایش گذاشته اند.

اقشار مختلف مردم از بازاریان، دانشجویان،دانش آموزان گرفته تا بسیجیان با حضور در این آیین با آرمان شهدای حوادث سیزدهم آبان و نظام جمهوری اسلامی ایران تجدید بیعت کردند.

سیزدهم آبان ماه تجلی بیداری ملت ایران

امام جمعه یاسوج گفت که حوادث تاریخی روز سیزدهم آبان ماه نشان دهنده بیداری ملت ایران و مخالفت آنان با سیاست های استکباری آمریکا بود.

آیت الله سید نصیر حسینی با اشاره به اینکه آمریکا طی سال های گذشته جنایت های بسیاری علیه ملت ایران و مسلمانان مرتکب شده تاکید کرد: کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲، تحریک صدام برای حمله به ایران و حمایت از فتنه سال ۸۸ از جمله این اقدام هاست.

وی بیان کرد: امروز نیز رژیم صهیونیستی، با حمایت آمریکا و انگلستان، به جنایت های خود علیه مردم مظلوم فلسطین و غزه ادامه می دهد.

آیت الله حسینی عنوان کرد:این رژیم کودک کش، با بمباران مناطق مسکونی و حمله به بیمارستان ها و مراکز درمانی، ده ها هزار نفر از مردم فلسطین را به شهادت رسانده است.

مراسم با شکوه راهپیمایی یوم الله 13 آبان از صبح امروز در شهرها و مناطق مختلف کهگیلویه وبویراحمد و با حضر قشرهای مختلف مردمی آغاز شده است و مردم مومن، انقلابی و ولایتمدار این خطه با شعار مرگ بر آمریکا و مرگ بر اسرائیل خشم و انزجار خود را نسبت به جنایات رژیم غاصب صهیونیسم و امریکا و ایادی استکبار اعلام داشتند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها