با رعایت پروتکل‌ های بهداشتی می‌توانید از گل به عنوان هدیه بهاری استفاده کنید

گل‌ برای گل

همه فوت و فن‌های نگهداری از گیاه سیکلامن

گلی زیبا و سازگار با سرما

سیکلامن یا نگونسار سیکلامن بومی جزایر مدیترانه‌ای و ایران بوده و یک گیاه ملی و ارزشمند ایرانی ا‌ست. گل سیکلامن را می‌توانید در دل طبیعت در جنگل‌های شمال ایران و مخصوصا از چالوس تا لاهیجان و حتی بعضی از جنگل‌های استان گلستان ببینید. تنوع رنگی بسیار بالا و جالب سیکلامن باعث محبوبیت و جذابیت آن بین مردم شده است.
کد خبر: ۱۴۲۷۲۱۸
نویسنده مریم احمدی - خبرنگار چاردیواری
گلی زیبا و سازگار با سرما
 
برگ‌های این گل بسیار زیبا، مرمری شکل و دارای لکه‌های نقره‌ای است و گل‌های آن معطر و به رنگ‌های صورتی، قرمز، ارغوانی، سفید و خرمایی هستند. سیکلامن یک محصول گلخانه‌ای است که در زمستان به بازار عرضه می‌شود و چون گیاهان کمی در این فصل قادر به گل‌دهی هستند، لذا از نظر اقتصادی مورد توجه قرار می‌گیرد. نگهداری این گیاه در منزل سخت و نیازمند مراقبت و توجه بیشتری است. 

شناخت سیکلامن
ریشه و گل‌های سیکلامن، از قسمتی از گیاه که با نام غده شناخته می‌شود، می‌رویند. در اغلب گونه‌ها، برگ‌ها در پاییز شروع به رشد می‌کنند در طی زمستان به زندگی خود ادامه می‌دهند و در بهار از بین می‌روند. سپس گیاه وارد دوره رکود می‌شود. بنابراین در بسیاری از انواع این گیاه، در فصل تابستان شاهد رشد این گیاه نخواهیم بود، زیرا این گیاه در حال استراحت است.  سیکلامن گیاه وسیع‌الرشد اما کند رشد بوده و نیاز به یک دوره نسبتا طولانی برای گل‌دهی و ورود به فاز زایشی دارد. 

نور
این گیاه به مکانی پر نور و روشن نیاز دارد. در ماه‌های پاییز که گاهی طی روز ممکن است دمای محیط بالا برود، مراقب مشکل تابش نور بیش از اندازه آفتاب و آفتاب سوختگی نیز باشید و گیاه را به دور از نور مستقیم آفتاب نگهدارید. نور کم محیط موجب عدم شکل‌گیری گل‌ها، ریزش غنچه‌های گل، کمرنگ شدن برگ‌ها و بلند شدن بیش از اندازه دمبرگ‌ها خواهد شد.

آبیاری
در طی فصل رشد و فعالیت گیاه باید به‌خوبی آبیاری شود اما بین هر دو آبیاری اجازه دهید تا سطح خاک کمی خشک شود و سپس گیاه را مجددا آب دهید. آبیاری زیاد و خیس و غرقابی‌شدن خاک گلدان موجب پوسیدن غده درون خاک خواهد شد. همچنین بهتر است که آب از قسمت‌های کناری گلدان به گیاه داده شود و آب را در قسمت مرکزی گیاه و روی غده نریزید. آبیاری کم گیاه در طی فصل رشد و خشکی کشیدن آن موجب ریزش برگ‌ها یا غنچه‌های گل خواهد شد. بعد از اتمام دوره گل‌دهی و فرارسیدن دوره رکود باید آبیاری را به‌تدریج کم کرد و در نهایت قطع کرد. 

خاک
خاک آن باید زهکش خوبی داشته باشد. از جمله مخلوط‌های کاشتی که استفاده می‌شود، می‌توان به این موارد اشاره کرد: دو قسمت پیت موس+ یک قسمت لوم (یا خاک با کیفیت باغچه) + یک قسمت شن و یا دو قسمت خاک برگ + یک قسمت شن یا یک قسمت شن + یک قسمت پیت موس. عدم شکل‌گیری گل‌ها یا برگ‌های ریز و رنگ پریدگی برگ‌ها نشانه کمبود مواد غذایی است. برای کوددهی می‌توان هر ماه یک مرتبه از کودهای مخصوص گیاهان زینتی البته با نصف غلظت معمول استفاده کرد. کوددهی بیش از اندازه موجب رشد رویشی فراوان برگسار و عدم گل‌دهی این گیاه خواهد شد. در اثر تغذیه فراوان و اشتباه برگ‌ها ممکن است آن‌قدر متراکم شوند که اصطلاح برگ کلمی به آنان اطلاق می‌شود. همچنین مصرف بیش از اندازه کود می‌تواند به ریزش گل‌های گیاه منجر شود. 

دما
گونه‌های گل سیکلمن یا مقاوم به سرما هستند یا حساس به سرما. سیکلامن پرسیکوم که گونه مورد نظر ماست تنها سرماهای خفیف را می‌تواند تحمل کند و بهتر است در مکانی با دمای روزانه ۱۸-۱۶ درجه سانتی‌گراد و شبانه ۱۰-۶ و حداکثر ۱۳ درجه سانتی‌گراد نگهداری شوند. دمای بیش از ۲۰ درجه می‌تواند موجب به خواب رفتن گیاه و غیر‌فعال شدن آن شود. سیکلامن از جمله نمونه‌هایی است که در زمستان و بهار فعال بوده و دوران استراحت آن در تابستان است، بنابراین گرم بودن محیط در طی زمستان یا بهار علاوه بر عدم باز شدن گل‌ها یا ریز شدن بیش از اندازه آنان، موجب رسیدن پیغام اشتباه به گیاه می‌شود و گیاه زودتر به خواب خواهد رفت. حتی برخی از پرورش‌دهندگان بیان می‌کنند که اگر دما بیش از ۱۶ درجه شد، حتما باید رطوبت محیط را از طریق استفاده از روش زیر گلدانی حاوی سنگریزه و آب افزایش داد. به این صورت که یک زیر گلدانی را پر از سنگریزه می‌کنیم و تا نیمه در آن آب می‌ریزیم و گلدان حاوی گیاه را روی سنگریزه‌ها قرار می‌دهیم. البته کف گلدان گیاه به‌هیچ‌وجه نباید با آب در تماس باشد. گرمای محیط موجب تبخیر آب شده و به رطوبت هوای محیط می‌افزاید.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها