گزارش «جام‌جم» از وضعیت خرید و فروش در بازار خودرو

ترمز گرانی خودرو کشیده شد

قیمت خودرو نسبت به ماه‌های گذشته اکنون در یک وضعیت مطلوبی قرار گرفته و کسانی در این بازار حضور دارند که خریدار و فروشنده واقعی هستند. خودرو در طول سال‌های گذشته به یک کالای سرمایه‌ای تبدیل شده بود در حالی‌که ماهیت آن مصرفی است.
کد خبر: ۱۴۲۵۶۹۲

در واقع صاحبان سرمایه به‌منظور کسب سود وارد این بازار شده بودند اما حالا از این بازار رخت بسته‌اند و راهی بازارهای دیگری شدند. بازارهایی مانند ارز دیجیتال که خیلی هم سود و زیان آن مشخص نیست. موضوع اصلی که به آن پرداخته‌ایم خودرو است و جزئیات آن در ادامه گزارش آمده که می‌خوانید.

سال ۹۷ با خروج آمریکا از برجام، بازار ارز ایران دچار دگرگونی شد و بخش‌های مالی نیز تحت تاثیر قرار گرفت. خودرو یکی از همین بازارها بود که از یک بازار مصرفی به یک بازار سرمایه‌ای تبدیل شد. نکته اصلی که در این زمینه وجود داشت افزایش انتظارات تورمی بود. در آن زمان تیم اقتصادی دولت دوازدهم اعلام می‌کردند نرخ ارز تغییری نمی‌کند اما در سال‌های ۹۷ و ۹۹ شیب رشد نرخ ارز تند شد. تبعات این موضوع در سال‌های بعد نیز ادامه داشت.

کاهش رشد نقدینگی

بانک مرکزی با بیان این‌که انتظارات تورمی به‌صورت قابل‌ملاحظه‌ای کاهش یافته، اعلام کرد: کاهش قیمت در برخی از بازارها نظیر خودرو، مسکن و طلا در چند هفته گذشته به‌خوبی نشان‌دهنده کاهش انتظارات تورمی آحاد اقتصادی جامعه است. یکی دیگر از نکات قابل توجه برای کاهش انتظارات تورمی به رشد نقدینگی برمی‌گردد. براساس آخرین آمارهای موجود، رشد ۱۲ ماهه نقدینگی در پایان خرداد ۱۴۰۲ به زیر ۳۰ درصد کاهش یافته و به رقم ۲۹ درصد رسیده است و انتظار می‌رود که تا پایان سال ۱۴۰۲ به ارقامی حدود ۲۵ درصد (معادل رقم هدفگذاری شده) کاهش یابد. بنابراین بانک مرکزی در دوره اخیر فعالیت خود توانسته رشد نقدینگی را که مهم‌ترین متغیر در کنترل تورم محسوب می‌شود، به نحو مناسبی مدیریت کند.

انتظارات تورمی چیست؟

انتظارات تورمی همان انتظاری است که مردم از تورم در آینده دارند. انتظارات مردم از نرخ تورم در آینده به این دلیل اهمیت دارد که بر رفتار مردم در حال حاضر، تاثیر می‌گذارد. به بیان بهتر افزایش تورم باعث می‌شود مردم فکر کنند که قیمت‌ها در آینده بازهم افزایش خواهد یافت، بنابراین درخواست اضافه‌حقوق کرده و بدون هیچ تعللی شروع به خرید می‌کنند. هم‌زمان با این روند افزایشی، کسب‌و‌کارها هم قیمت‌های خود را افزایش می‌دهند تا پاسخگوی اضافه حقوق و تقاضا باشند و همه این اتفاقات 
مدام به افزایش تورم دامن می‌زند.

زمان مناسب خرید 

برخی کارشناسان معتقدند یکی از اثرگذارترین موضوعاتی را که منجر به کاهش نرخ خودرو در بازار کشور شده، می‌توان به کاهش انتظارات‌تورمی از اوایل سال‌جاری ارتباط داد؛ در حالی‌که دلایل مختلفی در سال گذشته عامل افزایش نرخ خودرو و تنش‌زایی در این بازار بودند. همچنین گفته می‌شود جهش‌های ناگهانی در بازار خودرو که وابسته به مسائل مختلفی است با ایجاد ثبات اقتصادی و ارزی بسیار کاهش یافته و از بین رفته است. عدم وجود جهش‌های ناگهانی که به افزایش قیمت بسیار کمک می‌کرد بازار را از نوسانات آنی و هیجانی خالی کرده و به این علت بازار شاهد ثبات قیمتی و در برخی خودرو‌ها شاهد روند‌های کاهشی است.البته این نظریه نیز وجود دارد که به‌نظر می‌رسد بخشی از کاهش قیمت نیز ناشی از رکودی باشد که در بازار خودرو ایجاد شده است و آن این‌که مردم به‌صورت روشن نمی‌دانند وضعیت تورمی در آینده چگونه خواهد بود و تکلیف خود را در این موضوع که آیا خرید کنند یا دست نگه دارند، نمی‌دانند؛ بنابراین بازار دچار رکود شده است. در این موضوع شکی وجود ندارد که انتشار خبر تصویب آزادسازی واردات خودرو به‌خصوص خودروی کار کرده و دست‌دوم روی کاهش قیمت در بازار بسیار تاثیر گذاشته است.بررسی‌ها نشان می‌دهد بازار خودروی ایران اکنون در وضعیت مطلوبی قرار دارد و کاهش قیمت نسبت به ابتدای سال بسیار مشهود بوده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها