دولت‌های اسلامی منطقه چگونه می‌توانند در کنار یکدیگر ایستادگی کنند؟

اتحاد، کانون هندسه مقاومت

«جام‌جم» از سریال تازه شبکه افق گزارش می‌دهد

نمایش قدرت مقاومت در عملیات اقتدار

سریال‌های عربی به‌ویژه آثار سوری، لبنانی و فلسطینی برای مخاطبان سیما جزو آثار خاطره‌انگیز به حساب می‌آیند که در مناسبت‌های مختلف راهی آنتن شده‌اند. در این میان هنوز هم سریال‌هایی را به یاد داریم که با موضوع مقاومت به پخش رسیدند و جلوه‌هایی از این مبارزات حق علیه باطل را به تصویر کشیدند.
کد خبر: ۱۴۲۵۴۱۲
نویسنده صدف قصاب‌زاده - گروه رسانه

این روزها همزمان با طوفان‌الاقصی بار دیگر تلویزیون سراغ این‌گونه آثار رفته‌است. یکی از آنها سریال «عملیات اقتدار» محصول۲۰۲۲ است که از شبکه افق سیما روی آنتن می‌رود.  شبکه الاقصی که توسط حماس راه‌اندازی شده و در غزه فعالیت می‌کند در ماه رمضان سریال «قبضه‌الاحرار» را با موضوع محاصره نوار غزه پخش کرد. این سریال داستان یکی از نیروهای صهیونیستی است که با لباس مبدل به میان فلسطینیان رفته و قصد جاسوسی دارد. سریال براساس حادثه‌ای واقعی که چند سال قبل اتفاق افتاد، ساخته شده و وضعیت مردم غزه در محاصره نیروهای اشغالگر را روایت می‌کند.

قصه چیست؟
سریال فلسطینی عملیات اقتدار با نام اصلی قبضه‌الاحرار که به شکست‌های رژیم غاصب صهیونیستی در مقابله با محور مقاومت پرداخته در۳۰ قسمت همزمان با روزهای آغاز عملیات طوفان‌الاقصی در سرزمین‌های اشغالی فلسطین و رشادت نیروهای مقاومت در واردکردن ضربات سنگین به دشمن صهیونیستی از ۱۶ مهر از قاب تلویزیون پخش شده‌است. عملیات اقتدار در واقع عملیاتی است که توسط نیروهای مقاومت فلسطین پشت خطوط دشمن صهیونیستی در منطقه‌ای موسوم به «سرزمین ۴۸» انجام می‌شود و در نهایت به تسخیر یکی از پایگاه‌های نظامی مهم ارتش این رژیم توسط رزمندگان مقاومت می‌انجامد.  این سریال که توسط جنبش حماس تولید شده به‌عنوان یک اثر هنری اطلاعاتی طبقه‌‎بندی می‌‎شود و بر اساس داستان‌های واقعی ساخته شده‌است. همان‌طور که اشاره شد، سریال برخوردِ میان مقاومت و سرویس‌های اطلاعاتی اشغالگر اسرائیل و همچنین سایر موارد را برجسته می‌کند. جنبه‌هایی از زندگی دو میلیون فلسطینی که سال‌هاست از شرایط غم‌انگیز محاصره، آمیخته با چند جنگ خشونت‌آمیز رنج می‌برند. 

مقاومت با هنر

در پشت این سریال، حماس قصد دارد روایتی فلسطینی را ارائه کند که برخلاف روایت رژیم اشغالگر قدس است. درواقع سازندگان این اثر با دانستن تأثیر نمایش بر آگاهی عمومی، از این طریق با دروغ و فریب اسرائیل مقابله کردند.  بسیاری این سریال را پاسخی به سریال اسرائیلی «فائودا» می‌دانند که از نتفلیکس و دیگر رسانه‌های تصویری پخش شد و داستان‌هایی را ارائه می‌دهد که در به تصویر کشیدن ماجراهای سرویس‌های اطلاعاتی اسرائیل و موفقیت آنها در نفوذ در جامعه فلسطین اغراق می‌کند و عملیات‌هایی را علیه جناح‌های مقاومت به نمایش در می‌آورد. در طول این سال‌ها سریال‌های زیادی با حمایت صهیونیست‌ها ساخته شده که هدف‌شان قلب واقعیت و پنهان کردن قدرت و مظلومیت توأمان فلسطینی‌هاست. ساخت آثاری همچون عملیات اقتدار را می‌توان پاسخی دندان‌شکن برای این‌دست سریال‌های تلویزیونی و فیلم‌های سینمایی دانست؛ آثاری که با زبان هنر سخن می‌گویند و در قالب قصه، کلام‌شان را جاری می‌کنند. 

تصویر انسجام و اتحاد

وقایع سریال، منعکس‌کننده رابطه درهم تنیده فلسطینیان و دولت اشغالگر در مسائل مختلف مربوط به جنگ غزه، پیامدهای محاصره و اثرات سیاسی، اقتصادی و اجتماعی آن، درگیری اطلاعاتی مقاومت و اشغالگر است و برتری اخلاقی مقاومت در برخورد با اسرای اسرائیلی در مقابل رنج اسرای فلسطینی در زندان‌های اشغالی را به تصویر می‌کشد. جواد هارودا، کارمند بازنشسته‌ای که پیش از این برای تلویزیون فلسطین کار می‌کرد، نقش رئیس آژانس امنیت داخلی اسرائیل (شین‌بت) را بازی می‌کند. هارودا پیش از این هم نقش شخصیت‌هایی از رژیم‌صهیونیستی را در آثار هنری بازی کرده‌است. او در مصاحبه‌ای بیان کرد: ما به‌عنوان بازیگران فلسطینی، کسانی که روزانه با رنج اشغال و جنایت روبه‌رو هستیم در ایفای این نقش‌ها توانمندتریم. 
وی افزود: موفقیت هر بازیگر در ایفای نقش همزیستی با شخصیتی است که بازی می‌کند، موفقیت ما همچنین در افشای اشغالگری و نشان دادن بی‌عدالتی و جنایات آن است.
سریال عملیات اقتدار امتداد آثار هنری است که بخش تولیدات هنری حماس در چند سال گذشته تولید کرده و یکی از جدیدترین‌های آن سریال دروازه بهشت است که آخرین بار از ۱۲شبکه تلویزیونی پخش و گفته می‌شود از برخی پلتفرم‌ها حذف شد. در واقع نبرد هر روزه فلسطین با نیروهای اشغالگر و رویارویی با کشتار فقط در میدان نیست و در فضای مجازی هم ادامه دارد، زیرا آنها به‌دنبال حذف محتوا و روایات‌واقعی هستند که دروغ و فریب رژیم‌صهیونیستی را افشا می‌کند. ادامه تولید آثار هنری که با روایت صهیونیست‌ها، ازمقاومت حمایت کند و استواری فلسطینیان را درسرزمین خود تقویت کند، مستلزم حمایت کسانی است که به حقوق فلسطینیان معتقدند. براین‌اساس رسانه‌ملی با پخش چنین آثاری، مقاومت را درجبهه رسانه هم ادامه می‌دهد و سعی‌دارد با آگاهی‌بخشی درباره آنچه دربخش مهمی ازدنیا درحال‌وقوع است، حقیقت‌را به تصویر بکشد. 

دست‌اندرکاران سریال را بشناسیم

سریال فلسطینی عملیات اقتدار (قبضه ‌الاحرار) سال ۲۰۲۲ به کارگردانی محمد خلیفه در غزه تولید شد و بازیگرانی همچون رشاد أبو سخیله، زهیر البلبیسی، أحمد فیاض و علاء قدوحه در آن نقش‌آفرینی کرده‌اند. این سریال هر شب ساعت ۲۳ و ۳۰ دقیقه از شبکه افق پخش می‌شود. فرآیند خرید حق پخش این مجموعه نمایشی فلسطینی با پیگیری‌های اداره کل تأمین برنامه خارجی و دوبله آن هم در امور دوبلاژ معاونت سیما انجام شده‌است. تصویربرداری سریال حدود شش ماه و آن هم در مکان‌‎های عمومی و خیابان‌ها زمان برده ‌است. این سریال با هزینه‌ای اندک و با حضور چهره‌های تازه مقابل دوربین رفته که بسیاری به عشق جبهه مقاومت و بدون دستمزد حاضر به بازی در این اثر تلویزیونی شده‌اند؛ اثری که تا امروز توسط بسیاری از شبکه‎های عربی روی آنتن رفته‌است. 

۴۰ دوبلور پای کار 

سریال فلسطینی عملیات اقتدار برای پخش از شبکه افق در واحد دوبلاژ اداره کل تامین و رسانه بین‌الملل سیما دوبله شد. مدیر دوبله این سریال شیلا آژیر است. رضا آفتابی، ارغوان افراسیاب، رضا الماسی، دانیال الیاسی، آرزو امیربدری، محمد بهاریان، کریم بیانی، علی بیگ‌محمدی، محمد تنهایی، علی جلیلی‌باله، ارسلان جولایی، محمدرضا حسینیان، شراره حضرتی، امیر حکیمی، علی‌اصغر نیک‌رضایی، آرزو روشناس، افشین زی‌نوری، حسین سرآبادانی، لادن سلطان‌پناه، زهرا سوهانی، ابوالفضل شاه‌بهرامی، مریم شاهرودی، فاطمه شعشعانی، پریا شفیعیان، خشایار شمشیرگران، سعید شیخ‌زاده، محمد صادقیان، فاطمه صبا، سحر صحامیان، مهسا عرفانی‌پارسایی، بهروز علیمحمدی، میلاد فتوحی، پویا فهیمی، علیرضا کامیابی‌پور، مریم معینیان، مهرتاش اسفندیار، علی‌همت مومیوند، علیرضا ناصحی و حسین نورعلی از گویندگان این سریال فلسطینی هستند. 
همان‌طور که در گزارش بیان شد مجموعه تلویزیونی عملیات اقتدار در ماه رمضان ۲۰۲۲ در تلویزیون الاقصی به نمایش درآمد. در این سریال جنبه‌هایی از عملیات شمشیر قدس به وضوح صحبت می‌شود و حتی گوشه‌ای از عملیات پیچیده اطلاعاتی فلسطینی‌ها در برخی کشورهای اروپایی و انتقال انواع تجهیزات و مهمات به فلسطین برای ساخت موشک‌های پیچیده‌تر به تصویر کشیده شده‌است. عملیات اقتدار، سریالی حماسی در ستایش رشادت‌ها و مقاومت حماس و مردم فلسطین در برابر اشغالگران صهیونیست است که تسلیم نشدن نیروهای مقاومت در برابر اشغالگری، ظلم و زورگویی آنها را به تصویر کشیده‌است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها