امروز زادروز ابراهیم حاتمی‌کیا فیلمساز دفاع مقدس است

فرزند زمانه خود

گذرسال‌ها را بسیاری از ما نه در آینه و گرد پیری نشسته بر چهره خودمان بلکه با گذر عمر دیگران متوجه می‎‌شویم. امروز ابراهیم‌حاتمی‌کیا ۶۲ساله می‌شود، کارگردانی که آثار و نگاه او به دفاع مقدس به شناخت ما از این بزنگاه تاریخی گره خورده است.
کد خبر: ۱۴۲۳۵۴۸
کسی که از جنس همان سال‌ها و همان مردان است و با آثار سینمایی که برای تاریخ و فرهنگ این کشور به جا گذاشته نقشی انکارنشدنی در شناخت نسل‌های مختلف به دفاع مقدس دارد. آن هم در جنگ روایتی که این سال‌ها علیه ایران شدت گرفته و کشف و دریافت و آگاهی از یک اتفاق اهمیتی به وفور مهم‌تر از خود آن اتفاق یافته است. او سال‌هاست که با وجود بزنگاه‌های اجتماعی و سیاسی در ایران نگاه و دیدگاه خود را داشته و از این منظر شاید یگانه باشد. او دانش‌آموخته رشته سینما(گرایش فیلمنامه‌نویسی) از دانشکده سینما و تئاتر دانشگاه هنر است.
حاتمی‌کیا فعالیت در عرصه سینما را از پایه آغاز کرد. فیلم پویانمایی موعود و دو فیلم ۱۶ میلی‌متری به نام‌های صراط (۱۳۶۳) و طوق سرخ (۱۳۶۴) از جمله دستگرمی‌های او برای ورود به سینمای حرفه‌ای بود. وی ساخت فیلم بلند را با هویت (۱۳۶۵) آغاز کرد. دیده‌بان (۱۳۶۷) در دوران پایانی جنگ ساخته شد. این فیلم به دنیای درونی و باورهای شخصی یک رزمنده ساده و معمولی پرداخته بود. بیشتر آثار حاتمی‌کیا رابطه کمرنگ یا پررنگی با جنگ ایران و عراق دارد. آثار او دارای نمادها و استعاره‌های گوناگون است. در بیشتر آثار حاتمی‌کیا عنصر پلاک به عنوان نماد هویت حضور دارد. حاتمی‌کیا به عنوان یک سینماگر مؤلف، معتقد به عقیده شخصی و نگاه سینمایی خودش است. نگاه به هویت ملی و اعتقاد فردی در آثار وی به چشم می‌خورد. 
 
۹۳
سال ۹۳، حاتمی‌کیا یکی از ۹سینماگری بود که نشان افتخار جهادگر عرصه فرهنگ و هنر برای یک عمر فعالیت را دریافت کرد
۱۰
او در رأی‌گیری از ۵۵ فیلم‌شناس ایرانی در سال۸۱ به عنوان یکی از ۱۰فیلمساز برتر تاریخ سینمای ایران شناخته شد
۳۹
حاتمی‌کیا تاکنون نامزد دریافت ۶۸جایزه داخلی و بین‌المللی شده که از آن تعداد، برنده ۳۹جایزه شده‌ است
۱۰
حاتمی‌کیا با ۱۰سیمرغ بلورین و سه دیپلم افتخار از جشنواره فیلم فجر به عنوان رکورددار سیمرغ فیلم فجر است
۲
همچنین دو تندیس زرین از جشن سینمای ایران را در کارنامه خود دارد

 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
هموطن
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۱
۰
۰
آقاابراهیم عزیز تولدت مبارک غزیزم .

نیازمندی ها