پرونده «جام‌جم» برای قصه‌های تلویزیونی با محوریت زندگی قهرمانان میدان نبرد 

مملکت عشق سلیمانی‌‌ ها

تصویر شهدا در ذهن خیلی‌ها، مثل همان قابی است که شخصیت کیمیا در سریالی به همین نام خلق می‌کرد و از کنار شهید جهان‌آرا رد می‌شد. تصویر بسیاری از این قهرمانان، مثل همان تصویر و سلام کیمیا به جهان آرا، کوتاه اما ماندگار است.
تصویر شهدا در ذهن خیلی‌ها، مثل همان قابی است که شخصیت کیمیا در سریالی به همین نام خلق می‌کرد و از کنار شهید جهان‌آرا رد می‌شد. تصویر بسیاری از این قهرمانان، مثل همان تصویر و سلام کیمیا به جهان آرا، کوتاه اما ماندگار است.
کد خبر: ۱۴۲۲۴۰۹
نویسنده فاطمه عودباشی - سپیده اشرفی - گروه رسانه 

شهدایی که فقط یاد و خاطره‌ای از آنها در ذهن‌‌ها باقی مانده تا مسیر و سلوک‌شان را در نظر داشته باشیم. بسیاری از آثاری که تاکنون از تلویزیون روی آنتن رفته، یاد و نامی از شهدای دفاع‌مقدس و مدافعان حرم را با خود داشته است.

برخی از این آثار به صورت مشخص به زندگی و مبارزات فرماندهان این دو بازه زمانی پرداخته‌اند. درست مثل «شوق پرواز» که روایتی از دلاوری‌های شهید بابایی بود یا مجموعه «بچه‌زرنگ» که در کنار شهدای مدافع حرم به روایت زندگی و مجاهدت‌های برخی از فرماندهان آنها همچون علیرضا توسلی اشاره می‌کرد؛ روایت‌هایی که به مخاطب نشان می‌‍‌داد با وجود این‌که این شخصیت‌ها فرماندهان مقتدر جنگی بودند، باز هم در زندگی و روابط خود شکننده و عاشق بودند. 

جام‌جم به بهانه پخش سریال «عاشورا» که این روزها در شبکه یک روی آنتن رفته، ضمن مروری بر آثاری که به زندگی و فعالیت فرماندهان دفاع‌مقدس و مدافعان حرم پرداخته، با برخی عوامل این کارها گفت‌وگو کرده است. 

به گزارش جام‌جم، اگر بخواهیم مروری بر مجموعه‌ها داشته باشیم که به‌نوعی زندگی و فعالیت فرماندهان جنگی را به تصویر کشیده‌اند، باید اول از همه به مجموعه عاشورا اشاره کنیم که نسخه کامل‌تری از فیلم «موقعیت‌مهدی» است و توانسته تصویر واضح‌تری از آن چیزی ارائه کند که مخاطب پیشتر در آن دیده بود.

عاشورا نه‌فقط روایت زندگی حمید و مهدی باکری است که روایتی از عاشقانه‌های گردان عاشورا بود که چه در دوران پیشروی و چه در زمان محاصره، دست از باورشان نکشیدند و جاودانه شدند. آنچه مخاطب در نسخه سینمایی می‌دید، چند پرده از زندگی شهید مهدی باکری بود که به زندگی برادرش، حمید باکری و برخی دیگر از فرماندهان جنگی گره می‌خورد اما در نسخه تلویزیونی آن یعنی عاشورا، به‌شکل مشخص‌تر و واضح‌تری به زندگی شهدای دوران دفاع‌مقدس پرداخته شده.

به‌طوری که محاصره گردان عاشورا به طور کامل در یک قسمت روایت شده است. هرچند کل روایت‌ها در نهایت برای تکمیل نقش و حضور شهیدان حمید و مهدی باکری است اما شیوه پرداختن به آن، روایتگر سادگی دوران دفاع‌مقدس در زندگی و عاشقانه عمل کردن است. 

شوقی برای پرواز

وقتی شخصیت شهید بابایی در سریال «شوق پرواز» عاشقانه می‌گفت که «پرواز‌، اندازه آدمو برملا می‌کنه هرچی بالاتر می‌ری، بالا و بالاتر می‌ری، دنیا از دید تو بزرگ‌تر می‌شه و تو از دید دنیا کوچک‌تر»، انگار که دست روی قلب همه آنهایی می‌گذاشت که همراه شده بودند تا زندگی عباس بابایی را از ابتدا تا انتها شاهد باشند. شهید بابایی از فرماندهان برجسته دوران دفاع‌مقدس بود که فرماندهی اسکادران، فرماندهی پایگاه هوایی هشتم شکاری و فرماندهی نیروی هوایی در کارنامه خدمت او مشاهده می‌شود. مجموعه شوق پرواز که سال 1390 به کارگردانی یدا... صمدی روی آنتن رفت، تلاش کرده بود بخشی از زندگی این فرمانده جنگی را به تصویر بکشد. نوع بازی‌ها و استناد به زندگی واقعی این شهید، باعث شد شوق پرواز به یک مجموعه تماشایی تبدیل شود. این مجموعه تلاش کرده بود زندگی شهید بابایی را با همه فراز و فرودها به‌درستی به نمایش بگذارد تا مخاطب بتواند با زندگی این شهید ارتباط برقرار کند. بخشی از سریال شوق پرواز مربوط به کودکی شهید بابایی و بخش دیگر هم مربوط به دورانی بود که او در قامت فرمانده جنگی به جنگ رفته بود. 

سیمرغ 2 فرمانده 

وقتی صحبت از فرماندهان دفاع‌مقدس می‌شود، نمی‌توان یاد و نامی از شهید احمد کشوری و علی اکبر شیرودی نکرد. روایت زندگی و دلاوری‌های این فرمانده جنگی پیش از این در مجموعه‌ای به نام «سیمرغ» بیان شده بود. سیمرغ به کارگردانی حسین قاسمی جامی، محصول سال ۱۳۷۱ بود که توانسته بود تصویری تلویزیونی از زندگی دو نفر از خلبانان هوانیروز ارتش جمهوری اسلامی ایران، یعنی احمد کشوری و علی‌اکبر شیرودی ارائه کند. احمد کشوری که فرمانده هوانیروز استان کرمانشاه بود به واسطه شرکت در مهار شورش ۱۳۵۹ ـــ۱۳۵۷ کردستان و حضور فعال سه ماهه‌ در دفاع‌مقدس به یک نام ماندگار تبدیل شد. علی اکبر شیرودی، دیگر فرمانده دوران دفاع‌مقدس هم در درگیری‌های کردستان و در ۲۴سالگی به‌عنوان فرمانده خلبانان هوانیروز انتخاب شده بود. شهید شیرودی سال ۱۳۵۱ وارد دوره مقدماتی خلبانی و پس از مدتی برای گذراندن دوره به پادگان هوانیروز اصفهان منتقل شد و به مرور با احمد کشوری آشنایی پیدا کرد. از همین‌جا بود که زندگی این دو فرمانده جنگی با هم گره خورد که در قاب مجموعه سیمرغ به بخشی از آن پرداخته شده است. 

بچه زرنگ‌های میدان جنگ

شهید سلیمانی یک بار در وصف شخصیت شهید صدرزاده، او را بچه‌زرنگ نامید و گفته بود: زرنگ به ما و امثال ما نمیگن. زرنگ کسی است که این فرصت‌ها را به دست می‌آورد و بالاترین بهره را از آن می‌برد. از همین صحبت بود که مجموعه بچه‌زرنگ به تهیه‌کنندگی رشید حاجتمند شکل گرفت تا روایتگر 8 نفر از مدافعان حرم باشد که با روش متفاوتی به مناطق عملیاتی سوریه و عراق اعزام شده و به شهادت رسیده بودند. این افراد که برخی از آنها فرماندهان جنگی بودند، با تغییر هویت خود در قامت یک فرد افغانستانی، برای دفاع از حرم رفتند و به آرزوی خود یعنی شهادت رسیدند. در این مجموعه، زندگی شهیدان مدافع حرم علیرضا توسلی (ابوحامد - فرمانده لشگر فاطمیون)، سیدحکیم، رضا اسماعیلی، محمدرضا خاوری و شیخ‌محمد رضایی از شهدای مدافع حرم لشگر فاطمیون و شهیدان مصطفی صدرزاده، جواد محمدی، محمد اسدی، محمد وطنی و جواد جهانی از شهدای مدافع حرم مشهدی روایت شده بود. بچه‌زرنگ روایت و قصه‌ای نزدیک به مستند داشت که به شیوه داستانی به تصویر کشیده شده بود. 

نام‌هایی از قهرمانان 

مجموعه دیگری که برای روایت در تلویزیون و به شکل متفاوتی تولید شده، مجموعه انیمیشن نام‌هاست که با فرم کمیک‌موشن ساخته شده است. این مجموعه در چهار اپیزود متفاوت، به روایت زندگی چهار قهرمان دفاع‌مقدس پرداخته و زندگی آنها را روایت کرده بود. شهید عباس دوران از فرماندهان نیروی هوایی ایران، شهید مهدی باکری از فرماندهان سپاه پاسداران، شهید مصطفی چمران از فرماندهان ایران در نبرد با عراق و شهید حسن باقری جانشین فرمانده نیروی زمینی سپاه پاسداران از‌جمله شخصیت‌هایی بودند که در مجموعه نام‌ها به آن پرداخته شده بود. صداپیشگان این انیمیشن، بازیگران مطرح سینما مثل فرهاد اصلانی، امیر جعفری، ریما رامین‌فر، شبنم مقدمی، افشین هاشمی و دانش اقباشاوی بودند که در چهار قسمت با نام‌های «مصطفی»، «عباس»، «حسن» و «مهدی» هر‌کدام در مدت زمان حدود ۳۰ دقیقه، روایتی عاشقانه و واقعی از داستان زندگی این چهار سردار نامدار بزرگ ایران را به تصویر کشاندند. 

یک فراری به نام هادی 

بخش زیادی از فعالیت‌های شهید صدرزاده متمرکز بر حوزه فرهنگ بود. یک جایی خودش گفته بود که برایش دعا کنند تا شهید شود و دستش برای کارهای فرهنگی بازتر شود. صدرزاده با نام جهادی سیدابراهیم، در سه‌سالگی و در روز تاسوعا از یک حادثه نجات پیدا کرد تا در تاسوعای 1394 در دفاع از حرم اهل بیت شهید شود. مجموعه فراری که به کارگردانی امیر داسارگر و تهیه‌کنندگی امیرمهدی پوروزیری قرار است به‌زودی روی آنتن برود، با هدف معرفی شهدای مدافع حرم و محوریت شخصیتی به نام هادی است که از دوران نوجوانی تا بزرگسالی‌اش به تصویر کشیده می‌شود. هدایت هاشمی، نسرین بابایی، حسین رفیعی، بهار نوحیان، شهین تسلیمی، جواد خواجوی، مجید پتکی، شهروز آقایی‌پور، افشین آقایی و حسین اوجاقلو از بازیگران این مجموعه هستند که برآیند زندگی چند شهید با تمرکز بر زندگی شهید صدرزاده است. عوامل مجموعه احساس می‌کردند جای چنین سریالی با روایت این‌چنینی خالی است و باید به آن پرداخته شود. فراری روایت واقعی زندگی افرادی همچون صدرزاده است که از کف خیابان‌های جنوب تهران قد می‌کشند تا برای دفاع از حرم اهل بیت عازم شوند. 

امیرمهدی پور‌وزیری، تهیه‌کننده این سریال پیش از این درباره خط کلی قصه این‌طور به جام‌جم گفته بود: هادی، روایتگر قصه‌های دلبستگی یک نوجوان متفاوت است که در مسیر قهرمانی جلو می‌رود و از یک‌جایی به بعد، دلبستگی‌اش با دلبستگی قهرمانی از نوع دیگر، جا‌به‌جا می‌شود. این مسأله به‌شدت در فیلمنامه کار سختی بود که شخصیت اصلی یک امر عینی را با یک امر ذهنی جابه‌جا می‌کند و تلاشش این می‌شود که عالم را عوض کند. این مسأله به‌سادگی قابل درک نیست و تفکیک کردن آن بسیار کار سختی است. در کنار قصه اصلی، قرار است یک فیلم از زندگی هادی ساخته شود. شخصیت هادی در مقابل فرصت‌هایی مثل کشتی‌گیر شدن یا ستاره فیلم شدن قرار می‌گیرد اما در مقابل همه اینها طغیان می‌کند. می‌توان گفت این قدر طغیان در زندگی او جذاب است که مسائل معنوی او را با خود می‌برد. صادقانه باید بگویم شخصیت هادی وام گرفته از زندگی چند شهید است اما 90 درصد آن برگرفته از زندگی یک شهید یعنی شهید مصطفی صدرزاده است. در واقع گوشه‌هایی از لحظات جذاب زندگی این شهید را گرفتیم و دراماتیزه‌تر کردیم. شهید صدرزاده قهرمان دوران است. هر عصر و زمانه‌ای قهرمانی دارد و بچه‌های دهه 70 و 80 باید قهرمانی از این دست را بشناسند. قطعا افرادی پیدا خواهند شد که به آن خرده بگیرند اما قصه هادی، زندگی شهید صدرزاده به روایت امیر داسارگر است که دلباختگی خود نسبت به این شهید را تولید کرده است. 

امیر داسارگر، کارگردان مجموعه هم درباره این سریال گفته بود: ما در سریال به شهید خاصی اشاره نمی‌کنیم اما بخشی از سریال، برگرفته از شخصیت شهید مصطفی صدرزاده است. خروجی سریال هم حاصل دیدار من با شهید مرتضی عطایی بود. احساس می‌کردم جای چنین مجموعه‌ای خالی است. معتقدم طبق گفته خود شهید صدرزاده که می‌گفت «دعا کنید شهید شوم تا دستم برای کارهای فرهنگی بازتر شود» حالا ما را استخدام کرده که این کار را بسازیم. 

فرماندهی در سریال کیمیا

مجموعه کیمیا یک قصه درام در دل دوران دفاع‌مقدس بود. این سریال روایتگر زندگی دختری به نام کیمیا با بازی مهراوه شریفی‌نیا بود که به عنوان فردی پرسشگر و معترض، مقابل پدری نظامی و منضبط، می‌ایستاد. به مرور بحران‌هایی وارد زندگی این دختر می‌شد که او را به بلوغ فکری نزدیک می‌کرد. بخشی از این مجموعه در دوران دفاع‌مقدس روی می‌داد که زندگی خانواده کیمیا به واسطه زندگی در خرمشهر، با چالش روبه‌رو می‌شدند. در یکی از سکانس‌های مربوط به دوران دفاع مقدس، کیمیا با شخصیت شهید جهان‌آرا مواجه می‌شود و چهره‌ این فرمانده با بیان مشکلات دوران دفاع‌مقدس برای مخاطب به تصویر کشیده شده‌است. آنجا که جهان آرا خطاب به انتقادی که به آرامش او می‌کنند، می‌گوید:«خرمشهر شده دشت کربلا»، مخاطب یاد سرود ممد نبودی می‌افتد که بعدها و با شهادت جهان آرا شکل گرفت. کیمیا شاید به ظاهر مجموعه‌ای درام در دل تاریخ بود اما به درستی توانست مقاومت مردم را کنار فرماندهان جنگی به تصویر بکشد.
 
ایستاده در تاریخ 

آنهایی که ابهت و چهره جاویدالاثر حاج احمد متوسلیان را در فیلم سینمایی «ایستاده در غبار» دیده‌بودند، یادشان هست این فیلم چطور توانست چهره شناخته نشده از یک فرمانده جنگی را به مخاطب معرفی کند. شاید برای همین هم بود که مینی سریال ایستاده در غبار به کارگردانی محمدحسین مهدویان روی آنتن تلویزیون رفت تا مخاطبان بیشتری با زندگی و شخصیت او آشنا شوند. زندگی این سردار دلاور پر بود از قدم‌هایی که با ایمان برمی‌داشت و در قامت یک فرمانده، درست و اسلامی زندگی می‌کرد. حاج احمد متوسلیان از فرماندهان سپاه پاسداران بود که فرماندهی لشکر ۲۷ محمد رسول‌ا... را بر عهده داشت. او تیر ماه 1361 ربوده شد و از آن زمان به بعد، هیچ خبر موثقی درباره زنده بودن یا شهادتش منتشر نشد. مینی سریال ایستاده در غبار نیز روایتگر شخصیت حاج احمد متوسلیان و رشادت‌هایش بود. 

چالش‌های پرداختن به زندگی شهدا

یکی از مجموعه‌هایی که توانست به درستی به پیچ و خم زندگی برخی فرماندهان مدافع حرم بپردازد، مجموعه «بچه زرنگ» بود. کارگردانی این مجموعه در هر قسمت، دست یکی از کارگردان‌ها بود. جواد علیزاده یکی از همین کارگردان‌ها بود که زندگی شهید زوار و شهید وطنی را به تصویر کشیده‌بود. علیزاده در خصوص ضرورت پرداختن به زندگی این شهدا به جام‌جم می‌گوید: به طور کلی با توجه به وضعیت کنونی کشور و جامعه، بیشتر از هر زمان دیگری نیاز داریم که شخصیت شهدا را به دیگران معرفی کنیم تا آنها را بشناسند؛ به خصوص برای نسل جوان. به نظرم این مسأله مغفول مانده‌است. مورد دیگری که باید بیشتر به آن توجه کرد، بالا بردن کیفیت کار است که گاهی از آن غفلت می‌شود. این‌که صرفا بخواهیم با عدد و رقم بگوییم که درباره چند شخصیت کار کردیم، درست نیست و باید کیفیت را مدنظر قرار داد. حتی اگر شده یک فیلم یا سریال ساخته شود اما توسط آدم‌های متخصص. درست مثل «موقعیت مهدی» و سریال «عاشورا» که افراد حرفه‌ای آن را کار کرده‌اند. در این صورت می‌توان نتیجه کار را دید. به نظرم اگر می‌خواهیم کار کنیم، به کمیت آن فکر نکنیم، کیفیت را مدنظر داشته باشیم. باید به تاثیر این کارها اندیشید؛ به خصوص الان که باید روایت را به شکل جذاب به نسل جدید ارائه کرد تا پای کار بنشینند. 

وی ادامه می‌دهد: کارهای این چنینی باید به شکل جذاب به مخاطب ارائه شود. این کار با ورود افراد متخصص و گروه حرفه‌ای ممکن می‌شود. مثلا اگر از بهترین فیلمنامه بهره‌مند باشیم اما تصویربردار خوبی نداشته باشیم، فاتحه کار خوانده می‌شود. وجود افراد متخصص خیلی در این زمینه مهم هستند. باید اگر لازم است زمان زیادی را برای کار بگذاریم تا کار تاثیرگذار ساخته شود. 

علیزاده درباره چالش‌های پرداختن به شخصیت شهدا و فرماندهان جنگی هم تصریح می‌کند: بخشی از چالش پرداختن به این شخصیت‌ها، حساسیت طبیعی خانواده‌هاست. بخش دیگر چالش هم به مسائل فنی و فیلمنامه مرتبط می‌شود. این مدل پرداختن به زندگی شهدا تاثیر بسیاری بر مخاطبان دارد تا آنها را ترغیب به خواندن جزئیات بیشتری از زندگی آنها کند. به نظرم اگر عوامل فیلم درست چیده شود، برای مخاطب جذابیت ایجاد می‌کند. 

قهرمان‌های زیادی مثل شهید سلیمانی داریم

طاهره ولی‌پور، نویسنده چند قسمت سریال «بچه زرنگ» بوده که توانسته زندگی شهدایی مثل سنجرانی و جهانی را روایت کند. او در خصوص ساخت آثاری درباره زندگی فرماندهان جنگ، به این نکته اشاره می‌کند که اگر قدری سختگیری‌های غیرضروری کمتر باشد، اقبال به ساخت این مجموعه‌ها هم بالاتر می‌رود.

ولی‌پور نگارش سریالی با موضوع زندگی شهید سلیمانی را در دست دارد که به گفته او، به زودی مجوز تولید خواهدگرفت. وی در خصوص لزوم پرداختن به زندگی شهدا و فرماندهان جنگی به جام‌جم می‌گوید: اگر بخواهم چیزی بگویم شاید گفته شود چون نویسنده انقلابی هستم یک طرفه به مسأله نگاه می‌کنم، اما کمبود امثال خودم را خیلی احساس می‌کنم. نویسندگی یک استعداد است که باید با آن‌ زاده شوی و بعد پرورش دهی. نویسنده‌ای که از ابتدا تحت تربیت مدل ملی و اسلامی قرار نگیرد، نسبت به امنیت خودش دغدغه نخواهدداشت. این امنیت را یک سری آدم برای ما به وجود آورده‌اند که جلو رفته و جنگیده‌اند.

وی ادامه می‌دهد: وقتی این افراد رفتند دفاع کردند و همه چیز را پشت سر گذاشتند، امثال من از خیرات حرکت آنها استفاده کردم و تنها کاری که توانستم برای آنها انجام دهم این بود که آن را بنویسم. حتی اگر نمی‌توانم بنویسم، به هر روشی شده باید آن را بیان کنم. شاید کم کاری برخی افراد در حوزه فرهنگی است که باید بیشتر از چیزی که وجود دارد، درباره این افراد نوشته شود. تاکنون برخی اتفاق‌های مثبت مثل تولید انیمیشن در حوزه معرفی چهره‌های برجسته جنگی انجام شده اما به نظرم باز هم کم است. اهمیت این انیمیشن‌ها در این است که بچه‌های ما می‌توانند به جای بزرگ شدن با شخصیت‌هایی چون مرد عنکبوتی، با بزرگانی مثل خرازی، باکری و کاوه آشنا شوند. اگر این‌طور بود، شبیه اتفاق‌های سال گذشته رخ نمی‌داد. من در بچه زرنگ به زندگی شهیدان محمدرضا سنجرانی، جواد جهانی، جواد محمدی و شهید محمدعیسی وطنی پرداخته بودم.

ولی‌پور می‌گوید: الان در حال نگارش سریالی با عنوان ژنرال بی‌سایه هستم که درباره شهید حاج قاسم سلیمانی است. طرح آن دو سال قبل تصویب شد و به زودی مجوز تولید خواهد گرفت. در حال بازنویسی متن نهایی هستیم. پدر من سپاهی و از دوستان دور و نزدیک شهید سلیمانی بود. به همین دلیل باید بگویم با فردی مثل حاج قاسم زندگی کرده‌ام. در واقع باید بگویم بیشتر از این‌که دغدغه داشته باشم، با چنین چیزی بزرگ شده‌ام و افراد این چنینی را کامل می‌شناسم. به نظرم رفتن حاج قاسم به این معنا نیست که دیگر فردی مثل او نداریم چون فرماندهان بسیاری همچون او داریم. اما حاج قاسم به دلیل شجاعت و بی‌باکی به ژنرال بی‌سایه معروف بود. اما به مرور از سایه خارج شد و ابهت ساختگی داعش را از بین برد. حاج قاسم توانست هیبت و غرور ایرانی را زنده کند. همه انگار با حضور حاج قاسم، سرشان را بالا می‌گرفتند. خود حاج قاسم بود که اولین بار مسیر پیاده‌روی اربعین را امن کرد. در این مدت هم برای نگارش فیلمنامه سریال، با خیلی‌ها صحبت کردم. آن‌قدر سردار سلیمانی در نقطه به نقطه ایران و اطراف آن امنیت ایجاد کرد که خیلی‌ها مدیون او هستند.

جایگاه شهادت برای همه است

یکی از مجموعه‌های ماندگاری که به تازگی روی آنتن رفته و تلاش خود را بر معرفی چهره فرماندهان و چهره‌های برجسته مدافع حرم قرار داد، بچه زرنگ بود که در دو فصل، به روایت این شیرمردان پرداخته بود. ابوالفضل حاجتمند، تهیه‌کننده «بچه زرنگ» در خصوص لزوم پرداختن به زندگی فرماندهان در قالب تصاویر تلویزیونی، به جام‌جم می‌گوید: دفاع‌مقدس و دفاع از حریم حرم، بسیار مهم و بنیادی است. به قول شهید محمد اسدی و بسیاری از بچه‌های مدافع حرم، اسلام مرز ندارد، مرز اسلام جایی است که از حق مظلوم باید دفاع کرد. 

وی ادامه می‌دهد: ضرورت پرداختن به شخصیت این بزرگواران به این دلیل بسیار حائز اهمیت است که نشان دهیم همه این‌هایی که رفتند و جان دادند و تمام تعلقات خود را کنار گذاشتند، مثل همه ما زندگی معمولی داشتند و زمانی خاص و قهرمان شدند که با خدا معامله کردند. این باعث می‌شود افراد در جامعه احساس نکنند حتما باید خصوصیات ویژه‌ای داشته باشند که به همچین جایگاهی برسند. یعنی همه مستعد شهادت هستیم فقط باید انتخاب کنیم.

حاجتمند عوان می‌کند: ما در مینی سریال بچه زرنگ ۱ به زندگی شهدای مدافع حرم عزیز مصطفی عارفی، رضا سنجرانی، محمد جاودانی، برادران بختی، علی‌اکبر زوار و چند اپیزود از فرماندهان مظلوم فاطمیون را هم در مینی سریال بچه زرنگ ۲ به تصویر کشیدیم تا داستان‌های مستندی از زندگی‌ آنها را روایت کنیم. قطعا شهدا و فرماندهان غیوری داریم که قصه هایشان جوانان امروز را ترغیب فرهنگ ایثار و شهادت می‌کند. 

از زندگی سردار سلیمانی تا فرمانده گردان حضرت علی‌اصغر 

مخاطبان پر و پا قرص تلویزیون علاقه‌مند هستند تا بدانند قرار است زندگی کدام یک از فرماندهان جنگ دستمایه ساخت سریال شود. پیگیری‌های جام‌جم نشان می‌دهد که در حال حاضر برخی پروژه‌ها با محوریت دفاع‌مقدس در مرکز سیما فیلم طراحی شده که بعضی نزدیک به تولید و برخی هم در مرحله فیلمنامه است. در بخش فیلمنامه هم برخی ابتدا و بعضی انتهای کار هستند. مینی سریال ترور در مرحله پیش تولید است و به زودی کلید می‌خورد. این سریال روایتگر بخشی از زندگی و فعالیت‌های شهید سلیمانی است. پروژه دیگر درباره شهید نادر مهدوی است که به زودی وارد پیش تولید می‌شود. این مجموعه هم درباره رشادت‌های شهید مهدوی در دوران دفاع‌مقدس و در خلیج‌فارس است.

مجموعه تانک خورها هم درباره گردان زرهی لشکر 77 خراسان است که در مرحله پیش تولید است. سریال قول مردانه نزدیک به پیش تولید است که درباره بازگشت اسراست. مجموعه دیگری با نام سرباز کوچک امام درباره خاطرات آقای مهدی طحانیان از دوران زندگی و اسارت است. فیلمنامه این مجموعه کامل شده و به زودی وارد پیش تولید می‌شود. برخی پروژه‌های دیگر هم در این رابطه در مرحله طراحی و فیلمنامه قرار دارد. سریال امان مردم که درباره زندگی شهید امان‌اللهی است. مجموعه دیگری هم درباره زندگی شهید والازاده است.

سریالی هم درباره شهید حاج‌حسین اسکندرلوست که فرمانده گردان حضرت علی‌اصغر(ع) است. سریال دیگری با عنوان «ققنوس» درباره شهید دوران در حال آماده‌شدن است. سریال «شاهچراغ» هم درباره شهدای حملات اخیر صورت‌گرفته در حال کلیدخوردن است. درعین‌حال، چهار موضوع مختلف دیگر با عناوین قصه‌های شهر جنگی (درباره تدارک و پشتیبانی جنگ)، سپنا (مرتبط با اردوگاه اسیران عراقی در ایران)، وطن زخمی (درباره برخی دکل‌های نفتی و جوشکاری در زیر آب) و کاری درباره درمانگاه صحرایی جنگ در حال ساخت است. همه این آثار درباره دفاع‌مقدس است. 

مینی‌سریال ترور: بخشی از زندگی و فعالیت‌های شهید سلیمانی
سریال شهید نادر مهدوی: رشادت‌های این شهید 
تانک‌خورها: گردان زرهی لشکر 77 خراسان
قول مردانه: بازگشت اسرا
سرباز کوچک امام: خاطرات مهدی طحانیان از دوران زندگی و اسارت
امان مردم: زندگی شهید امان‌اللهی
شهید والازاده: زندگی این شهید 
ققنوس: زندگی شهید دوران
شاهچراغ: شهدای حملات اخیر
قصه‌های شهر جنگی: تدارک و پشتیبانی جنگ
سپنا: اردوگاه اسیران عراقی در ایران
وطن زخمی: برخی دکل‌های نفتی و جوشکاری در زیر آب

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها