وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در صفحه ویراستی خود خبر داد که به‌زودی سازوکاری برای مشارکت عموم کاربران در پایش کیفیت شبکه اعلام خواهد شد.
کد خبر: ۱۴۲۲۳۶۲

به گزارش فارس، عیسی زارع پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، در صفحه ویراستی خود با بازنشر ویراست امیر لاجوردی، معاون خود در حوزه ارتباطات و رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، آورده است: علاوه بر تشدید نظارت بر اپراتورها و اجزای مؤثر بر شبکه و تحلیل روزانه داده‌های سامانه‌های نظارتی برای علت‌یابی و رفع اشکالات احتمالی در شبکه، ان‌شاءا... با اجرای طرح‌های توسعه‌ای پیش‌رو، روز‌به‌روز کیفیت شبکه بهتر خواهد شد. گفتنی است؛ امیر لاجوردی، معاون وزیر ارتباطات و رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی چند روز پیش در صفحه ویراستی خود آورده بود که پس از دستور ریاست محترم جمهور، با بررسی شبکه کشور از هسته تا شبکه اپراتورها و انجام اقدامات فنی و تنظیم‌گری، نرخ تاخیر در شبکه داخل(IR-RTT) و بین‌الملل(RTT) و در مجموع، کیفیت شبکه بهبود پیدا کرده است.  زارع‌پور در ادامه نوشته است: به‌زودی سازوکاری هم برای مشارکت عموم کاربران در پایش کیفیت شبکه اعلام خواهد شد.

ماهواره طلوع ۳تحویل سازمان فضایی ایران شد

ماهواره سنجش از دور طلوع۳ پس از گذراندن آخرین آزمایش‌ها، تحویل سازمان فضایی ایران شد. ماهواره سنجش از دور طلوع۳ که به سفارش سازمان فضایی ایران و توسط صنایع الکترونیک ایران ساخته شده بود، پس از گذراندن آخرین آزمایش‌ها، تحویل سازمان فضایی ایران شد. نمونه پروازی این ماهواره در بهمن ماه سال گذشته در مراسم روز فناوری فضایی با حضور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات رونمایی شد و پس از انجام موفق آزمون‌های مختلف و اتمام فرآیند تحویل‌گیری در برنامه پرتاب قرار گرفته است و طبق برنامه‌ریزی مشخصی پرتاب خواهد شد. این ماهواره با دقت تصویربرداری ۵ متر تک طیفی و ۱۰متر رنگی، دارای وزنی بیش از ۱۰۰کیلوگرم بوده و با تکیه بر توان داخلی و توسط متخصصان کشورمان طراحی و ساخته شده است. ماهواره طلوع ۳ که در مدار لئو قرار خواهد گرفت، می‌تواند تصاویر موردنیاز را برای کاربردهای متنوع در حوزه‌های کشاورزی، منابع آبی، مدیریت مخاطرات طبیعی و… به سازمان فضایی ایران ارسال کند.

عرضه  پردازنده جدید اینتل با حافظه جدید

کاربران، کیفیت شبکه را ‍‍‍‍‍پایش خواهند کرد

اینتل بسته‌ جدید فناوری‌های پیچیده خود مانند EMIB (پل اتصال چندگانه تعبیه‌شده) و Foveros را به نمایش گذاشت و پردازنده آینده Meteor Lake را با حافظه داخلی LPDDR۵X رونمایی کرد. به نظر می‌رسد اینتل روش شرکت اپل را در پیش گرفته زیرا اپل مدتی است که حافظه LPDDR را با پردازنده در لپ‌تاپ‌های  سری M۱ و M۲ خود در یک بسته قرار داده است. محصولی که اینتل نشان می‌دهد، پردازنده چهار کاشی Meteor Lake است که از بسته Foveros برای تراشه‌های خود استفاده می‌کند و ۱۶ گیگابایت حافظه LPDDR۵X-۷۵۰۰ سامسونگ را حمل می‌کند. پیکربندی واقعی پردازنده ناشناخته است، اما ۱۶ گیگابایت حافظه می‌تواند حداکثر پهنای باند ۱۲۰ گیگابایت بر ثانیه را ارائه دهد که به طور قابل توجهی بالاتر از حداکثر پهنای باند ارائه شده توسط یک زیر سیستم حافظه دارای DDR۵-۵۲۰۰ یا LPDDR۵-۶۴۰۰ است. قرار دادن حافظه و پردازنده در یک بسته چندین مزیت عمده را به همراه دارد، از جمله افزایش عملکرد، سیستم نازک‌تر و کاهش فضای اشغالی برای پلتفرم که امکان باتری با ظرفیت بیشتر را فراهم می‌کند. با این حال، معایبی نیز وجود دارد: اگر یک تراشه حافظه از کار بیفتد، کل سیستم از کار می‌افتد. در پلتفرم‌هایی که همه چیز لحیم‌شده است، قابلیت ارتقا وجود ندارد و خنک کردن پردازنده و حافظه به سیستم خنک کننده پیچیده تری نیاز دارد. اپل اولین شرکتی بود که حافظه داخلی LPDDR با پردازنده را در بسته استفاده کرد، اما اینتل سال‌ها ازسیستم بسته روی بسته (package-on-package) DRAM با پردازنده‌های اتم خود برای تبلت‌ها و لپ‌تاپ‌های بسیار نازک استفاده می‌کرد. اخیرا اینتل حتی از DRAM درون بسته با اولین پردازنده هیبریدی خود به نام Lakefield استفاده کرده است. چیزی که باید دید این است که آیا سازندگان لپ‌تاپ پردازنده Meteor Lake و حافظه داخلی LPDDR۵X را در یک بسته خواهند پذیرفت یا خیر؟ همچنین حجم حافظه‌ای را که مستقیما از فروشندگان DRAM مانند سامسونگ تهیه می‌کنند کاهش می‌دهد که روی اهرم آنها برای مذاکره در مورد قیمت DRAM تأثیر می‌گذارد.

 گوگل چطور گوگل شد؟

۴ سپتامبر ۱۹۹۸ تاریخ شکل گیری اینترنت است. گوگل در این روز توسط دو ذهن باهوش لری پیج و سرگی برین که می‌خواستند راه کارآمدتری برای جست‌وجو در گستره وسیع اینترنت بسازند، تأسیس شد. تا به امروز، گوگل در بین موتورهای جست‌وجو پیشرو است و زندگی را برای بسیاری آسان تر می‌کند.پیج و برین نمی‌دانستند که پروژه تحقیقاتی آنها در دانشگاه استنفورد به غول فناوری جهانی تبدیل خواهد شد که اکنون با افتخار به نام گوگل شناخته می‌شود. پیدایش گوگل متواضعانه بود و از میل به ایجاد راهی کارآمدتر برای جست‌وجو در گستره وسیع اینترنت به‌وجود آمد. پیج و برین که دانشجوی دکترا بودند، شروع به توسعه موتور جست‌وجویی کردند که بتواند اطلاعات را با دقت و سرعت بی‌سابقه‌ای سازماندهی کرده و ارائه دهد. دستاورد آنها به سرعت ارزش خود را ثابت کرد، و آن دو به زودی متوجه شدند که به چیزی بزرگ دست یافته‌اند. در سال‌های اولیه، گوگل چندین بار قبل از یافتن خانه دائمی خود در Mountain View در سال ۲۰۰۳، جابه‌جا شد. این حرکت آغاز دوران رشد تصاعدی بود. در سال ۲۰۰۴، گوگل عرضه اولیه عمومی خود (IPO) را انجام داد و در مدت کوتاهی به عنوان یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های رسانه‌ای جهان ظاهر شد. سفر گوگل با یک سری محصولات پیشگامانه معرفی شد. Google News (۲۰۰۲), Gmail (۲۰۰۴), Google Maps (۲۰۰۵) و Google Chrome (۲۰۰۸) به بخش‌های جدایی‌ناپذیر زندگی روزمره تبدیل شدند، در حالی که معرفی Google+ (۲۰۱۱) بعد شبکه‌های اجتماعی را به مجموعه این غول فناوری اضافه کرد. به گفته شرکت فناوری EarthWeb، امروزه گوگل مترادف با جست‌وجوی آنلاین است و روزانه ۹ میلیارد جست‌وجو را پردازش می‌کند. این موتور جست‌وجو همچنین با حدود ۸۶.۹ میلیارد بازدید ماهانه بالاترین سهم بازار جهان را دارد. توسط بسیاری از مشاغل برای افزایش دسترسی به مردم در سراسر جهان استفاده می‌شود.همچنین، در فوریه ۲۰۲۳، گوگل با حدود ۲۷۴ میلیون بازدیدکننده از دسکتاپ و موبایل،  در  ردیف  یکی از محبوب‌ترین ویژگی‌های وب چند پلتفرمی در آمریکا قرار گرفت. علاوه بر موتور جست‌وجوی اصلی خود، استراتژی متنوع سازی گوگل مثل خرید یوتیوب و توسعه گوشی هوشمند گوگل پیکسل پس از خرید اندروید، این شرکت را به عنوان یک نیروی مسلط در حوزه ویدئوی آنلاین و فناوری موبایل قرار داد. ۲۵سال پیش گوگل در چنین روزی تاسیس شد / دفتر و محیط کار اولیه آنها را ببینید !

انتشار سیستم عامل Wear OS برای ساعت‌های معمولی سامسونگ

نسخه جدید Wear OS در نهایت در دسترس قرار گرفته است و به زودی روی برخی از ساعت‌های مورد علاقه ما در چند سال گذشته قرار خواهد گرفت. به گزارش تکناک، همانند Wear OS ۳ دو سال پیش، Wear OS ۴ ابتدا روی ساعت‌های سامسونگ قرار می‌گیرد. پس از راه‌اندازی اولیه با Galaxy Watch ۶ در ماه آگوست و رسیدن به سری Galaxy Watch ۵ در هفته گذشته، حالا نوبت Galaxy Watch ۴ است و به روزرسانی در حال حاضر در حال پیشروی به سمت ساعت معمولی Watch ۴ و Watch ۴ Classic است. Wear OS ۴ و One UI Watch ۵، که بر پایه Android ۱۳ در زیرساخت آن قرار دارد، با برخی افزوده‌هایی که به طولانی‌مدت منتظر بودند، برای طرفداران دستبند، از جمله قابلیت پشتیبان‌گیری و بازیابی و همچنین ابزارهای خاص سامسونگ مانند مناطق تنظیم شده شخصی سنجش ضربان قلب، ارائه می‌شود. این شرکت همچنین پس از اجرای یک برنامه بتا، به سرعت به‌روزرسانی را برای ساعت‌های هوشمند قدیمی‌تر نیز منتشر می‌کند. مالکان سامسونگ Galaxy Watch ۵ هفته گذشته به One UI ۵ Watch پایدار دست یافتند. همان‌طور که توسط ۹to۵Google گزارش شده است، اکنون برای مالکان Watch ۴ و Watch ۴ Classic با شماره ساختی که به HWH۳ ختم می‌شود و پچ‌های امنیتی جولای ۲۰۲۳، عرضه می‌شود. اگرچه بیش از دو سال از زمان عرضه آن گذشته است، سری Watch ۴ در واقع با ویژگی‌های نرم‌افزاری آخرین دستبند‌های سامسونگ سازگار است. علاوه بر قابلیت پشتیبان‌گیری و بازیابی جدید که احتمالا بهبود مفیدتری در Wear OS ۴ است (زیرا به شما امکان می‌دهد بدون پاک کردن دستبند، تلفن‌های همراه خود را تعویض کنید)، مالکان Watch ۴ از تعداد زیادی بهبود دیگر بهره خواهند برد. تغییراتی در حالت خواب، امکان ایجاد تمرینات سفارشی، یک تایل جدید باتری که به شما امکان می‌دهد وضعیت باتری تمام دستگاه‌های‌تان را بررسی کنید، کنترل‌های تماس بهتر و بسیاری از ویژگی‌ها، کمک می‌کند تا بهبود قابل توجهی را بدون هزینه‌ای اضافی برای شما فراهم آورد. اگر می‌خواهید آن را در ساعت هوشمند خود بررسی کنید، در به‌روزرسانی که به‌زودی در گوشی‌تان می‌آید، بررسی کنید. ممکن است ارائه آن برای همه افراد زمانبر باشد، بنابراین اگر هنوز آن را ندیده‌اید تعجب نکنید.

نگاه توسعه محور گوگل به به‌روزرسانی‌های اندروید

گوگل اخیرا مجموعه‌ای از به‌روزرسانی‌ها را برای برنامه‌ها و سرویس‌های گوشی خود از جمله ویجت دستیار Google At a Glance، پیشرفت‌هایی در برنامه دسترسی بصری Lookout و تماس‌های Zoom در   Android Auto  را منتشر کرده است. این به‌روزرسانی‌ها با نام‌های تجاری که به همراه دارند، به ما یادآوری می‌کنند که درست است که اندروید یک سیستم عامل سرگرم‌کننده است اما در عین حال یک محصول جدی گوگل است. ‌همه‌چیز در حالی منتشر می‌شود که ما منتظر انتشار قریب‌الوقوع اندروید ۱۴ هستیم اما متوجه می‌شویم که اکثر ویژگی‌های جدید اندروید در به‌روزرسانی‌هایی مانند این، به‌عنوان یک ارتقای بزرگ پلتفرم سیستم‌عامل ارائه می‌شود که این مسأله یک نقطه عطف محسوب می‌شود. در این به‌روزرسانی، ویجت به‌روز شده در یک نگاه، یک بازنگری در طراحی دریافت می‌کند و اطلاعات مفیدتری درباره رویدادها، سفر و آب و هوای محلی شما ارائه می‌دهد. همچنین Wallet googleبه‌روزرسانی می‌شود تا با افزودن ویژگی واردات عکس، بارگذاری مجوزهای بارکد و کدهای QR را آسان‌تر کند. با این به‌روزرسانی اپلیکیشن Lookout که توضیحاتی از تصاویر روی صفحه برای افراد کم‌بینا یا نابینا ارائه می‌دهد، می‌تواند صحنه‌‌ها را هوشمندانه‌تر توصیف کند و به سؤالات بعدی پاسخ دهد. Android Auto در حال اضافه کردن پشتیبانی برای پیوستن به تماس‌های Zoom و Webex است، البته فقط صوتی. در همین حال در این به‌روزرسانی لوگوی اندروید کمی متفاوت به نظر خواهد رسید. حروف بیشتر با لوگوی گوگل مطابقت دارند و اندروید اکنون با حروف بزرگ A نوشته می‌شود. جیسون فورنیر، مدیر برند گوگل، این تغییر را در یک پست وبلاگ شرکت توضیح می‌دهد و می‌گوید که این تغییر بیشتر، آرم گوگل را منعکس می‌کند و بین این دو تعادل ایجاد می‌کند. علاوه بر این، این ربات ظاهری سه‌بعدی به خود می‌گیرد، با تغییرات رنگارنگی که با مناسبت‌های گوناگون مطابقت داده می‌شود. دعوت‌نامه‌های رویداد راه‌اندازی سخت‌افزار این شرکت هفته گذشته منتشر شد و به نظر می‌رسد گوشی پیکسل ۸ در ۴ اکتبر رونمایی خواهد شد. احتمالا تا آن زمان نیز نسخه کامل اندروید ۱۴ را خواهیم داشت. در همین حال می‌توانیم به عقب برگردیم و از جریان سالانه فاش کردن جزئیات پیکسل که در حال حاضر در جریان است، لذت ببریم.

ساخت عطر با استفاده از هوش مصنوعی

دانشمندان توانستند با استفاده از هوش مصنوعی، روشی جالب برای ساخت عطر پیدا کنند. محققان توانستند ابزاری بر پایه هوش مصنوعی را طراحی کنند که می‌تواند بر اساس ساختار یک مولکول، بوی آن مولکول را پیش بینی کند. براساس مطالعات انجام شده، این ابزار می‌تواند مولکول‌هایی که بوی یکسان با ظاهر متفاوت یا مولکول‌های شبیه به هم با بوی متفاوت را شناسایی کند. در این تحقیقات از فناوری یادگیری ماشینی برای ایجاد نقشه بوها  استفاده شده است که در تولید صنایع عطرسازی و غذایی کاربرد دارد. این نقشه صرفا روی بوهای شناخته شده محدود نیست و بر طیف وسیعی از مولکول‌‌ها با ویژگی‌های مولکولی متفاوت کاربرد خواهد داشت. در این تحقیقات دانشگاه پنسیلوانیا و آریزونا همکاری داشتند. شیوه استفاده از هوش مصنوعی در این ابزار نیز به این صورت است که ابتدا هوش مصنوعی را با داده‌های مورد نظر آموزش می‌دهند و سپس از هوش مصنوعی برای پیش بینی بوی یک ترکیب مولکولی جدید استفاده می‌کنند. به این ترتیب تولیدکنندگان می‌توانند به طیف بوی جدیدی دست پیدا کنند.  جین پارکریکی از محققان این پروژه می‌گوید: برای انجام تحقیقات روی طول موج یا فرکانس، ابزارهایی وجود دارد اما برای مشخص شدن بو تاکنون هیچ ابزاری در دسترس نبود و این دستاورد اولین ابزار کاربردی در این حوزه است.

نشان اندروید تغییر کرد 
لوگو و نوشتار جدید اندروید معرفی شد. ربات اندروید حالا سه‌بعدی شده است و خود کلمه اندروید هم با A بزرگ شروع می‌شود. همچنین از تایپ‌فیس جدیدی برای کلمه Android استفاده شده است. جی پلاس، دیجیاتو نوشت: به گفته گوگل، لوگوی جدید اندروید از المان‌های سیستم طراحی متریال استفاده کرده است تا شبیه به برند خود گوگل شود. همان‌طور که گفتیم، این شرکت همچنین از تایپ‌فیس جدیدی برای کلمه اندروید استفاده کرده است. نوشتار قدیمی در بالا و نوشتار جدید در پایین تغییر برند اندروید به اندازه تغییر آن در سال ۲۰۱۹ چشمگیر نیست. گوگل در سال ۲۰۱۹ تصمیم گرفت نام خوراکی‌ها را از نام نسخه‌های اندروید حذف کند و پس از آن تنها با اعداد روبه‌رو شدیم.

به‌روزرسانی جدید در نرم‌افزار X  
سکوی X  یا همان توییتر سابق، ویژگی یادداشت‌های Community را به منظور بررسی صحت اطلاعات، به‌روز‌رسانی کرده است تا قادر باشد ویدئوها را به طور مستقیم و خودکار برچسب‌گذاری کند و این یادداشت‌ها را به همه ویدئوهای مطابق، منتقل کند. همین قابلیت برچسب گذاری اخیرا به تصاویر با یادداشت‌های جمع‌سپاری شده اضافه شده است و هفته گذشته، قابلیت مشاهده تعداد تصاویر مطابق در هر بررسی صحت نظرات، اضافه شده است. با توجه به پستی در حساب X ، گروهی منتخب از کاربران قدرتمند Community Notes  که به عنوان نویسندگان برتر شناخته می‌شوند، اکنون می‌توانند از این قابلیت استفاده کنند. با این ویژگی می‌توان زمینه را به یک محتوای ویدئویی گمراه کننده اضافه کرد. این پلتفرم گفت که این «روشی بسیار مقیاس‌پذیر» برای افزودن زمینه بیشتر به ویدئوهای تولید شده توسط هوش مصنوعی و ویرایش‌های ویدئویی گمراه کننده است. تلاش‌های X برای تعدیل منابع جمعی، آن‌طور که مالک فعلی آن اغلب ادعا می‌کند موفق نبوده است. منتقدانی مانند الکس ماهادوان، مدیر MediaWise، یادداشت‌های انجمن را هنگام مبارزه با اطلاعات بد «ناامید کننده» نامیده‌اند. برخی دیگر خاطرنشان کرده‌اند که بررسی‌های واقعی ارسال شده توسط کاربر اغلب می‌تواند اطلاعات نادرست را تقویت کند. همانطور که موسسه پوینتر اشاره کرد، یادداشت‌های انجمن باید توسط کاربران هر دو طرف طیف سیاسی تأیید شوند. این کار به این دلیل است که اغلب اطلاعات نادرست در مورد موضوعات بی ثبات سیاسی، کنترل نشده است. اگر شما هم یکی از اعضای واجد شرایط انجمن یادداشت‌ها هستید و با یک ویدئوی گمراه‌کننده در تایم‌لاین خود مواجه می‌شوید، اکنون می‌توانید یادداشتی را به ویدئوی پست شده یا کل پست اضافه کنید. آنچه بعدا اتفاق می‌افتد بستگی به دقت سایر کاربران Community Notes دارد. پس از ارسال، یادداشت‌های انجمن از نظر دقت توسط سایر کاربران در برنامه تعدیل داوطلبانه رتبه‌بندی می‌شوند. طبق دستورالعمل‌های X، هنگامی که یک یادداشت در انجمن توسط کاربران به عنوان مفید رتبه بندی شود، مستقیما روی پست نشان داده می‌شود اما اگر تعداد زیادی از کاربران، یادداشت انجمن را بی‌فایده بدانند، پست ناپدید می‌شود و پس از دو هفته، وضعیت یادداشت انجمن قفل می‌شود. سال گذشته، پس از اخراج کارمندانی که مسئول اعتدال و کیفیت محتوا در این پلتفرم بودند، این پلتفرم متعلق به ماسک، ویژگی Community Notes (که قبلا با نام Birdwatch شناخته می‌شد) را به طور گسترده راه‌اندازی کرد و از آن زمان آن را به کشورهای بیشتری فراتر از آمریکا گسترش داد و اخیرا ادعا کرد که این کار را در سطح بین‌المللی انجام خواهد داد.

newsQrCode

نیازمندی ها