یک راهکار قدیمی برای طولانی نگه داشتن قارچ

خشک‌ کردن و درست کردن پودر قارچ

یکی از قدیمی‌ترین و سنتی‌ترین روش‌ها برای نگهداری قارچ در مدت زمان طولانی، خشک کردن است، در این روش نیز تنوع زیادی وجود دارد.
کد خبر: ۱۴۲۱۸۶۵
نویسنده لیلا ونکی - خبرنگار  چاردیواری

برخی آنها را با دستگاه خشک‌کن، خشک می‌کنند و برخی با استفاده از نور خورشید و برخی هم از فر استفاده می‌کنند. روش‌های مختلف نتایج متفاوتی نیز دارند.

چند روش برای خشک کردن قارچ

در این روش رطوبت قارچ را به کمتر از ۱۰درصد می‌رسانند. سپس آنها را در دمای حدود ۴درجه نگه می‌دارند. اگر رطوبت قارچ خشک شده به ۲۰درصد برسد رشد کپک‌ها و حشرات در آن آغاز می‌شود. هرچند خشک‌کردن کمک شایانی به حفظ کیفیت قارچ می‌کند، ولی برخی از مواد غذایی موجود آسیب می‌بینند برای خشک‌کردن قارچ در منزل یکی از روش‌های زیر را مورد استفاده قرار می‌دهند:
۱ــ قارچ‌ها را در فاصله ۳۰ تا ۵۰ سانتی‌متری لامپ قرار می‌دهندتا خشک شود.
۲ــ به صورت لایه‌لایه برش می‌دهند و در مقابل نور خورشید خشک می‌کنند.
قارچ‌ها را بعد از شست‌وشو قطعه‌قطعه کنید و بعد آنها را روی توری چیده و در معرض نور خورشید یا این که داخل فر با دمای ۱۵۰ ــ ۱۰۰ درجه فارنهایت بگذارید تا قارچ‌ها بیشتر رطوبت خود را از دست بدهند. سپس آنها را در کیسه و ظرف‌های کوچک بریزید.
۳ــ در یک حالت دیگر می‌توانید قارچ‌ها را به مدت ۱۰ دقیقه در آب داغ یا آب گرم بریزید تا قارچ‌ها کمی باد کنند و گوشتالوتر شوند و بعد آن را به روش قبل خشک کنید و در ظرف‌های کوچک نگهداری کنید.
با این روش قارچ‌ها هم راحت‌تر ذخیره و حفظ می‌شوند و هم راحت‌تر مورد استفاده قرار می‌گیرند، بدون آن که نیاز به تجهیزات خاص یا حتی فریزر باشد اما با روش خشک‌کردن معمولا قارچ‌ها بافت سفت‌تری پیدا می‌کنند. در اغلب مواقع قارچ‌هایی که خشک شده‌اند را نمی‌توان تفت داد. گاهی اوقات پس از خشک شدن، طعم قارچ‌ها کمی تغییر می‌کند. گاه عطر و بوی قارچ از بین می‌رود.

پودر قارچ

قارچ را می‌توان آن‌قدر ریز خرد کرد که به‌صورت پودر درآید، البته این کار وقتی انجام می‌شود که آن را کاملا خشک کرده باشید. هر نوع از قارچ‌ها طعم خاص خود را دارند و بسته به طعم و مزه‌ای که دارند در سس‌ها، سوپ‌ها، ماهی، گوشت و مرغ مورد استفاده قرار می‌گیرند. پودر قارچ را می‌توان چهار تا شش ماه نگهداری کرد. دو کیلوگرم قارچ خردکرده را خشک کنید. وقتی که تکه‌های قارچ نزدیک به خشک شدن هستند آنها را به دو،سه دسته‌ جدا تقسیم کنید و در سینی فر بگذارید. فر را با دمای ۳۰۰ درجه‌ سانتی‌گراد گرم کنید و سینی را داخل فر بگذارید تا قارچ‌ها داخل فر کباب شده و به رنگ طلایی درآیند. بعد از آن که این تکه‌ها سرد شدند، مقداری از آنها را در دستگاه غذاساز بریزید و بگذارید به خوبی خرد شوند و به حالت پودر درآیند. این کار را در مورد قارچ‌های دیگر نیز انجام دهید. سپس پودر قارچ را با یک قاشق چای‌خوری نمک، یک قاشق چای‌خوری پودر فلفل سیاه و دو قاشق چای‌خوری نشاسته‌ ذرت مخلوط کنید و در یک ظرف شیشه‌ای بریزید و در ظرف را محکم ببندید. از این مقدار مواد یک پیمانه پودر قارچ به دست می‌آید.

newsQrCode
برچسب ها: قارچ پودر آشپزی
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها